zelf ontworpen zwevertje; kán dit vliegen??

Arjen van Viegen zei:
Liftend stabilo is helemaal geen probleem. Bij juiste hoeken en zwp. compenseert het voor overmatig stijgen bij motorvermogen!! rustig laten zitten. Vliegt het echt !#$%^&* dan kun je het altijd nog vervangen. uit gewichts en stabiliteitsoverwegingen dan liefst door een 10% dik symmetrisch profiel (VEEL efficienter dan zo'n plankje)

ik heb een grote zwever met veel motorvermogen

ook staat daar een stabilo met profiel op

als ik volgas geef gaat hij netjes omhoog en gaande weg moet ik steeds meer down duwen totdat ik geen down meergeven kan

hij overtrekt dan

ziet er raar uit

hoe komt dit dan?

Bruno van Hoek zei:
Klopt helemaal, je hierin kunt zelfs nog verder gaan dan bij vrije vlucht omdat je immers kunt sturen.....
Mijn oude zwevertje heeft het zw.p. op 70 % en een dragend stabilo.
Heb er nog club-zweefwedstrijden mee gewonnen... :D

Gaaf, welk model is dat?
Welk profiel heeft/had het stabilo?
Heb je misschien tekeningen?

Lijkt me wel leuk om het een en ander over uit te zoeken (misschien wel leuk voor mijn profielwerkstuk, want zulke dingen interesseren me wel).
Wellicht heeft het ook wel een heel aantal nadelen, want anders zou het al lang overal gebruikt worden. Maar voor bapaalde doeleinden moet je er wel voordelen uit kunnen halen. (denk ik)

Ervaring van lang geleden met zweefmodel met dragend stabiloprofiel en striproer: bij downsturen wordt de welving van het profiel nog groter, gaat model sneller vliegen en door de vergrote welving meer lift, meer downmoment, nog sneller tot ... crash.

Peter Keim

L U U K zei:
Gaaf, welk model is dat?
Een oer-oude Dandy
L U U K zei:
Welk profiel heeft/had het stabilo?
Goh, heb ik nooit bekeken..., Dikste punt ligt op 35 - 40% (uit het hoofd)
L U U K zei:
Heb je misschien tekeningen?
Niet in m'n bouwhok, wellicht ergens anders in huis onder in kartonnen dozen die al meer dan 25 jaar ongeopend zijn en die ik niet eens zo zou weten te vinden...

knvvlsport zei:
Ervaring van lang geleden met zweefmodel met dragend stabiloprofiel en striproer: bij downsturen wordt de welving van het profiel nog groter, gaat model sneller vliegen en door de vergrote welving meer lift, meer downmoment, nog sneller tot ... crash.
Herken ik wel, maar dat kwam dan door te weinig "up" uitslag, of door te weinig ingestelde uitslag, of door vering in de aansturing. Met voldoende up kan ik altijd nog sturen.
Wel is het zaak om bij een Dandy een ring aan de startlijn te gebruiken, die dunner is dan de ruimte tussen multiplex starthaak en de rompbodem.
Doe je dit niet (spreek uit ervaring) dan komt het model -boven aan de lijn gekomen- niet los en vervolgt met een kwart-cirkelvormige duik zijn vlucht -sturen kun je gerust vergeten- om zich uiteindelijk met flinke snelheid loodrecht in de grond te boren. :oops: Gelukkig waren de brokken nog heel en te plakken zodat 30 jaar na dit voorval het relikwie toch bij gelegenheid nog wel eens uit de motte-n-ballen komt.... :D

Back