Zelf raketmotoren maken

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door marten2, 23 dec 2017.

  1. marten2

    marten2

    Lid geworden:
    23 dec 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    ergens
    Ik ben van plan om zelf een modelraket te bouwen en zou het liefst ook zelf de brandstof maken. Ik zou dan een KNO3 + Suiker mengsel willen gebruiken. Ik heb hier het een en ander over opgezocht en zie dat de Nederlandse wet dit in principe wel toestaat. De meeste verenigingen raden het echter ten strengste af omdat er natuurlijk wel enig gevaar bij komt kijken. Hebben jullie hier enige tips voor of kennis over die mij verder kunnen helpen. Het gaat mij hier dan alleen om de brandstof, de regels over het bouwen en afvuren van de modelraket zelf zijn bij mij al bekend.
    Ik dacht dan aan zoiets
    of misschien aan zoiets

    Ik hoor graag commentaar hierop zowel positief als negatief!
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De man die je voor dit soort dingen moet hebben is Jan Hein Ramakers van Caveman Rocketry.
    JanHein op dit forum.
    http://www.modelbouwforum.nl/members/janhein.285/
    Maar hij is de laatste tijd niet zo actief meer hier, volgens mij was er een ongelukje gebeurd en kon ie een tijdje niets meer doen.
    Ik zou hem even een persoonlijk berichtje sturen, hij kan je helemaal wegwijs maken.
    En kijk uit he, het is gevaarlijker dan vuurwerk.

    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2017
    marten2 vindt dit leuk.
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ter verduidelijking; ik heb in een draadje gelezen dat dhr. Ramakers NIET ernstig verwond is geraakt door het maken van raketbrandstof. Een zeer noodlottig ongeval tijdens een bbq is de oorzaak. Men benadrukte met klem geen wilde ''verhalen'' rond te strooien hieromtrent, dat zou dhr. Ramakers schaden en de algehele hobby.

    Zo, en dan nu het leuke gedeelte. eruuugggg gewaagd, spannend ,leuk en kwajongens achtig. i like it;) Zelf ben ik wat huiverig voor het zelf maken van brandstof, buiten dat heb ik de kennis ook niet, een man kan maar zoveel hobbies hebben he;) desalniettemin ben ik erg geïnteresseerd in het kleinere spul wat langzamer ontbrand en een langere, constante stuwkracht heeft. Idee voor op mini straaljagers die ik maak. Er zijn rapier rakeltjes in de verkoop geweest en ik heb zelfs nog een jetex motor inclusief brandstof en toebehoren. die ga ik gebruiken en laten vliegen. lijkt me een kwestie van tijd dat ik de brandstof op ga hebben en weer nieuwe nodig heb. vooralsnog lijkt dat een behoorlijk probleem helaas. Als er iemand is die meer weet of rapiers kan maken, dan verneem ik dit zeer graag.
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    als je meer wilt weten over rapier motoren dan kan ik je wel iets meer info geven. even pm mertje sturen
     
    crins vindt dit leuk.
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dag.
    Is er interesse voor een doosje met 'augmenter tube' van Jetex?
    Het zijn drie dunwandige alu buisjes die in elkaar passen en de laatste heeft een mooie conus vorm...
    Ik heb één doosje liggen en ben aan het opruimen...
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja das wel heel leuk voor op de plank tussen de andere verzamel objecten
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    https://www.1limburg.nl/raketten
    Mss kunnen zij jou verder helpen.
    Gezien je vrij jonge lftd, pas er mee op!
    Ik heb "helaas" bijna 40 jaar ervaring met deze materie in zowel NL als Europa in de breedste zin en heel veel mooie dingen gezien, maar ook erg verkeerde met zelfs de dood tot gevolg.
    Waterraketten zijn qua techniek misschien ook een mooie uitdaging voor je?!
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2022

Deel Deze Pagina