Zelf schroefas maken - lager aan propellerzijde?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door setsunakaede, 19 aug 2015.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk, hoe bepaal je de hoek op de naaf ?
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Empirisch...

    Ik kan kiezen in stapjes van 15 graden tussen 0 (horizontaal, spiebaantje dus) tot 45 graden, het schroefje op de foto heeft bij de naaf een hoek van 45 graden en dat geeft een fraai werkschroefje volgens mij. Voor een volbloed raceschroef zou ik denk ik 30 graden pakken, dat geeft een flink steile spoed. Maar of ik dat (al) aandurf, met de hoge toerentallen die speedschroefjes draaien...
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voor een snel draaiende schroef zou je moeten balanceren , dat is moeilijk.
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Precies, dat dus. Ik denk dat ik die maar lekker blijf kopen. Maar voor een slepertje oid durf ik het wel aan ;)
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer eens de bladen met zilver op de naaf te solderen. Op zich is dat niet het moeilijkst (naar mijn idee). Zelf zaag ik de hele schroef uit een plaat messing. Als naaf gebruik ik 2 messing moeren, die ik op een stalen boutje aan weerskanten van de plaat met bladen schroef. De bladen laat ik met een 1- 1,5 mm breed stukje aan het naafgedeelte tussen de moeren zitten. Dan 45 graden draaien en goed uitrichten. Wel met beleid, anders breken de bladen van de naaf. Dan warm stoken, beetje flux eraan en naden dicht laten vloeien met zilver. Oppassen dat het niet over de moeren heenloopt en het boutje vast raakt. Afkoelen en de toppen van de bladen terug draaien naar 10 of 15 graden. Resultaat is een mooi gewelfd blad. Daarna afwerken en balanceren. Niet helemaal zo mooi als een Raboesch schroef, maar sterker dan een met tin gesoldeerde schroef. Om de naaf aan het achtereind puntvormig te maken kun he voor de achterste moer een dopmoer nemen. Heb ze gemaakt voor een 2, 4 en 5 mm as. Gr. Klaas.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
    kaapstander vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    welnee.
    Het is dat het forum mijn foto's nog niet heeft teruggezet, anders had ik verwezen naar mijn stoomsleepbootverhaal.
    (ik ben al wel de foto's aan het terugzetten van de baggermolen)
    Balanceren?
    schroef op een rechte as schroeven en over een oppervlak laten rollen (zachtjes) dat exact waterpas ligt.
    Als de schroef steeds met hetzelfde punt naar beneden stopt, is dat zwaarder dan de rest.
    Beetje afvijlen en weer laten rollen. Net zolang tot het stoppunt niet meer steeds het zelfde is.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat prima Harm. De laatste keer gebruikte ik voor een 2 mm asje een plastic bakje, waar NIB note blaadjes in liggen. Askoker gevuld met vaseline a la Roel van Essen en mijn 50+ jaren oud modelletje vaart weer als een tierelier. Het originele plastic schroefje had bijna geen capaciteit op achteruit. Zo mooi als hieronder lukt het me nog niet, maar je moet ergens van kunnen dromen toch? Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Baggeraar, hiermee heb je wel het gewicht gebalanseerd, maar dan kan je toch nog steeds variaties hebben in hoeveel kracht de verschillende bladen opwekken. En daarmee dus onbalans?
    Of begrijp ik het verkeerd?
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Verschil in druk maakt voor mij niet uit, dan buigt hoogstens je as lijkt mij. En met onze vreselijk kleine vermogens zal dat nagenoeg geen invloed hebben op de as.
    Verschil in kracht per blad blijft per omwenteling gelijk, geeft dus geen enkele trilling. (tenzij je natuurlijk de wisseling in kracht er bij gaat betrekken die optreedt als een blad achter de scheg vandaan komt. Ik denk dat we dan te diep in de materie duiken)
    Wat wel kan uitmaken is de gewichtsonbalans: dat gaat namelijk trillen.(wasmachine tijdens centrifugeren)
    Omdat mijn stoommachine met de krukken onder 90° en zonder contragewichten aardig zwabbert, zal een onbalans in de schroef bij 300 toeren ook niet veel invloed hebben, maar het balanceren van de schroef heb ik gedaan, alleen maar omdat het kon.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bram, Dat zie je wel goed. Vorm en spoed van de bladen moet ook gelijk zijn. En dan wordt het best moeilijk als je een gewelfd blad hebt. Wil je het helemaal goed doen, dan moet je ze (de bladen) op verschillende diameters gaan meten en aanpassen. Zelf heb ik dat gedaan met een gradenboog, maar dat is natuurlijk niet professioneel. Zolang ze maar niet al te veel toeren maken gaat het wel (goed). Maar elke onbalans geeft trillingen en slijtage. En op een 2 mm asje is het veel kritischer dan op een 4 of 5 mm as heb ik gemerkt. Gr. Klaas.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tuurlijk, maar zou je het merken op modelschaal met lage toerentallen (= niet speedboot) ?
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Bij de grotere schroeven (60 mm) op een 4 en 5 mm as nooit last gehad, maar die lopen niet harder dan 3000 toeren. Het 30 mm schroefje op de 2mm as ging rare geluiden maken. Deels onbalans en deels speling. Na balanceren en vulling met vaseline geen problemen meer. Nu aan het spelen met een Wiesel, met een 4 mm as. Eigen gemaakt 3 blads schroefje eraan. Draait goed, maar te weinig spoed en te weinig toeren om in plané te komen. Volgende stap is 2 blads 35 mm schroef en spanning verhogen van 7,2 naar 9,6 volt. Hopelijk komt hij dan "los". Gr. Klaas.
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Klaas,
    Zilversolderen staat nog op mijn lijstje van "stuff to buy and skills to master", voor zo'n langzaamdraaiertje van deze maat (ongeveer 35mm) gaat het echter niet heel veel uitmaken of het hard of zacht soldeer is denk ik.
    Ik heb deze in de wasbak getest op een as met als aandrijving een Speed600 en dat ging prima, dat waren al flink toeren - maar nog geen speedboot-toerentallen.
    Uw manier van schroeven maken had ik al eens gezien inderdaad, ik heb er alleen "iets" tegen. Dat heeft verder weinig te maken met hoe goed het werkt ofzo, gewoon een gevoel.

    Mijn schroefje is overigens ook gewelfd hoor! Ik heb de bladen aan de tip een stukje terug gedraaid, dus bij de naaf is het 45graden, maar op de tips is het eerder richting de 25-30graden. De bladen zijn ook (nagenoeg...) dezelfde vorm, na het uitzagen heb ik ze op elkaar geplakt en gezamelijk in vorm gevijld.

    Voor uw Wieseltje zou ik toch ook kijken naar het verhogen van de spoed, die speedschroefjes hebben vaak heel steile hoeken. Veel water heel snel ver weg smijten, zeg maar.
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gisteren kwamen de chinese lagertjes binnen, ik ben onder de indruk, klein en soepel lopend. Wel een vrij losse passing op een 4mm Graupner of Robbe as die ik snel uit de voorraad had gegrabbeld. Aan één kant met seal, andere kant "open".
    Binnenkort maar eens mee gaan spelen, we zien wel hoe lang deze dingetjes het gaan houden.
     
  15. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik had toen ook eens een schroefas gemaakt met brons lagers
    ik gebruikte een 2mm as en lager's uit een elektromotor

    deze as lekte jammer genoeg. (druppeltjes)
     
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zacht solderen een stapje harder met Resist 2 waar een Zilver aandeel in zit, hogere afschuif spanning.
    Materiaal koop ik meestal bij de Metaalwinkel.
    R.V.S. Messing en Brons en verder alles wat maar nodig is.

    Grt John
     
  17. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Sorry voor de wat late reactie op dit draadje.
    @Roel, de materialen voor de schroefassen die je zelf gemaakt had, kan ik daar bij de gemiddelde modelbouwwinkel voor terecht ?

    Groeten, Bram
     

Deel Deze Pagina