Zelf servo stekkers maken

@Teus Betreft Krimptang FIAT versus Ferrari... gaat manco. Zelfde onderneming. Ik zou zeggen VW versus FIAT... :rolleyes: VW heeft de electrische storingen... FIAT niet (heeft alleen die naam...). Doet een verlichting van een auto het niet? 10 tegen 1 dat het een VW of Audi is.

Alle gekheid op een stokkie. Serieus moet je me hierin niet nemen.

Goede krimptang is best een investering waard. Gunstig mogelijke inkoop scheelt. Van een deugdelijke heb je een eeuwigheid plezier van. Ik heb ook het een en ander voor mijn auto's. Daar kan je ook weer prachtig stuurstangetjes mee krimpen. Draadkousjes om karbonstaafjes

Verder... waarom mag je geen servokabel solderen? Met de standaard stekkertjes werkt het niet altijd even lekker om en praktische verbinding aan te leggen. En een UNI-stekker bij het plugje solderen is ook niet te doen. Dan laat je de draadjes zitten, en soldeer je verderop, draad op draad. Isoleren met een krimkousje.
De structuur van de draad aantasten? Hmmm ... dan je durft geen radio meer te solderen... laat staan antenne aan ontvanger?
De gesoldeerde verbinding is wel brozer. Vraagt meer om met beleid losnemen.
Trekken aan draden moet je altijd proberen te voorkomen.
De Krimpverbinding wordt daarom ook in auto industrie toegepast. Hogere trek- en buigbelasting, maar ook montagesnelheid en onderhoudsaspect.

Soms moet je een stekker-oplossing kiezen die niet uit een standaard servostekker bestaat. Bijvoorbeeld een PC stekker of een 6 polige MPX accustekker... die soldeer je. Trekken doe je niet aan de draad, maar aan de stekker of een vastgelijmd hulpstukje. Kies verder voor een goede radiosoldeer.

De angsten van de schaalbouwers kan ik me stevig voorstellen. Je wilt echt alles uitsluiten aan storingen.

Laatst bewerkt:
Wil je dat eens verklaren aub?
Dat is eigenlijk simpel. Wanneer je een goede krimp verbinding wordt het metaal van de draad door de grote druk min of meer in het metaal van de connector geperst.
Wanneer je gaat solderen zal je twee overgangen hebben, van koper naar soldeer en van soldeer weer naar koper. Dit veroorzaakt enige overgangsweerstand en onder bepaalde (wel zeldzame) omstandigheden ook een galvanische spanning.
De overgangsweerstand van een goede krimp verbinding is meetbaar lager.
De galvanische spanning kunnen storingen veroorzaken die grote problemen kunnen geven. Voor ons speelt dit echter nauwelijks of misschien zelfs helemaal niet. Alleen wanneer de soldeer verbindingen wel eens nat worden zou dit probleem op kunnen treden en zelfs dan is het nog zeldzaam. Bij meetcircuits kan het echter een heel groot probleem zijn. Ik heb bij Fokker gewerkt en daar hebben we echt problemen gehad door dit soort effecten. Dat waren echter zeer gevoellige meetsystemen die gebruikt werden om van alles en nog wat te meten tijdens de testvluchten.

Een ander probleem is het feit dat het soldeertin door de capillaire werking tussen de koperdraadjes omhoog zuigt tot in de isolatie. Dat merk je doordat de draad het eerste stukje stijf wordt. Hoe langer je soldeert des te langer het tijd krijgt omhoog te zuigen dus des te langer het stijve stuk draad wordt.
Het nadeel hiervan is dat de kans dat de draad op den duur zal breken een heel stuk groter wordt. De breuk zit dan in de isolatie zodat het heel lastig kan zijn om hem te vinden. Dit probleem speelt vooral bij modellen met een verbrandingsmotor omdat die nu eenmaal meer trillen.

Back