Zelf stickers snijden/printen

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Glennvb, 4 nov 2022.

  1. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Aangezien de meeste websites van voorgaande topics offline zijn, moet ik een nieuwe openen.

    Ik zou graag zelf stickers maken. Van stickers voor wegborden tot decals van trucks en ga zo maar door.
    Maar ik zie het bos door de bomen niet.

    Kan iemand me in de goede richtingen wijzen a u b ?

    Of een website die interessante prijzen hebben, maar ik zou zelf graag aan de slag gaan.
     
  2. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Zoek op Roland of stika plotters afhankelijk van wat je wil is dat de beste keus.
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Er zijn 2 mogelijkheden, transfers (ook wel waterslides genoemd) of snijden uit zelfklevend materiaal.
    Ik heb al sinds enige tijd een Silhouette Cameo snijplotter, en ben daar erg tevreden mee. Maar er is natuurlijk een onderste limiet voor wat je nog goed kan snijden en onbeschadigd loskrijgen van het dragerpapier, letters kleiner dan 5-6 mm zal een probleem worden.

    Transfers heb ik onlangs ook geprobeerd, maar met een inkjet printer vind ik dat problematisch. je moet namelijk na het printen eerst een beschermlaag over de transfer aanbrengen voordat je 'm in het water dompelt. Bij mij moest ik tot 5 lagen blanke lak erover spuiten, en dan nog moet je 'm niet te lang in het water laten liggen, anders wordt het nog aangetast. En ook niet te kort, dan krijg je de transfer niet losgeschoven van de drager. En je moet voor witte vlakken ook speciaal papier met een witte achtergrond daarvoor gebruiken, maar dat betekend ook weer dat je de transfers netjes langs de buitenste contour moet uitknippen, en eventueel zelfs alle niet-bedoelde witte vlekken tussen onderdelen van de afbeelding er tussenuit moet knippen/snijden.

    Met een laserprinter vervalt het eerste nadeel van transfers, maar het tweede blijft.
     
    Glennvb en Herby63 vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor echte stickers heb ik een Roland Stika snijder.
    Letters tot een millimeter of 5 zijn mogelijk en in de grote word ik beperkt door de snijbreedte van 7 inch.
    Maar het ding doet het altijd.
    Waterdecals heb ik ook gebruikt, zoals Max hierboven schrijft heeft dat wat nadelen.
    Ik heb in de ICT gewerkt en daar hadden we een kleurenprinter die met was printte, dat was watervast.
    Je kan bij een paar copyshops eens navragen of ze een kleurenlaserprinter hebben, dan kan je ze daar laten printen voor een paar cent.

    GJ
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt: 8 nov 2022
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    als je het niet zelf wilt printen/snijden dan heb ik ook goede ervaring met deze : https://www.printmetwit.nl/

    Deze leverancier kan ook op transparante drager 'wit' printen , zie de '2' in het voorbeeld
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina