Zelf stoommachine ontwerpen/bouwen

Goed bezig Anko! ga dit zeker volgen. erg benieuwd hoe je het in de praktijk gaat maken.

Hallo,

Tekening of geen tekening, het gaat toch om het resultaat, daar wordt je uiteindelijk toch op afgerekend.

Ik wens je succes met dit project!!

Hout is alleen ter illustratie. wordt gewoon een alu plaat.

Ik zou alleen wel de excentriekring deelbaar maken en niet zoals nu openbuigbaar.
Dat is ten eerste natuurgetrouwer en ten tweede kan dat niet breken als je het losschroeft en niet hoeft te buigen.
Ben je morgen voorbij het kruishoofd en de lijbaan???

Ik zou alleen wel de excentriekring deelbaar maken en niet zoals nu openbuigbaar.
Dat is ten eerste natuurgetrouwer en ten tweede kan dat niet breken als je het losschroeft en niet hoeft te buigen.
Ben je morgen voorbij het kruishoofd en de lijbaan???

Dankje Harm(ook voor de PB ;))

Dat openbuigbaar heb ik inderdaad al veranderd, ik heb dit op deze manier uit de bouwtekening van een Stuart model gehaald.. maar als ik op deze manier de speling eruit stel is de excentriekring ook niet rond meer. Overigens is de excentriekring zelf iets kleiner dan de zichtbare kant nu. dat is een opstaande ring zodat de ring er niet zomaar afvalt, en ik het ding makkelijker kan voor-frezen zonder dat ie uit mn materiaal valt. dat wordt wel duidelijk als ik m ga frezen vanavond.

Kruishoofd moet wel lukken, leibaan ben ik nog niet uit. de neerwaardse belasting kan ik wel kwijt krijgen in een plaat met een glijstrip erop aan weerskanten maar de opgaande belasting wordt even spieken bij andere machines..

Puntje van aandacht wordt ook nog de schuifkist/bakschuif.. en dan voornamelijk de overlap en opening van inlaat/uitlaat, kan daar geen nuttig voorbeeld van vinden.

Rara wat is het... :)
13869703560090.jpg

Anko,

Leuk dat het begin er is. komt er nog een lager in de drijfstang ?
In de handboek model stoommachines van van Dort en Oegema staat alle info
die je wil weten om een goedlopende stoommachine te bouwen.
Voor de bouw van mijn stoommachine heb ik daar ook veel aangehad.
heb je ook een pb gestuurd.

Nee, ik wil t kruishoofd voorzien van lager busjes. Dat gat is 6mm met een lichte perspassing dus daar kan een hard stalen as stompje in.

Nee, ik wil t kruishoofd voorzien van lager busjes. Dat gat is 6mm met een lichte perspassing dus daar kan een hard stalen as stompje in.

Als ik je goed begrijp, heb je dus een gevorkt kruishoofd, met aan weerszijden van het (bij gebrek aan een accuratere benaming) "small-end" een lagerbusje waarin de kruispen beweegt, en wordt de kruispen op zijn plek gehouden door de perspassing in het "small-end"?

Erg onlogisch: het werkt mechanisch gezien vermoedelijk net zo goed als alle overige mogelijkheden, dat is het probleem niet, maar bij demontage moet je de pen er weer uitpersen. Na enkele keren persen is je passing weg. Buiten dat, de geringste vervorming of onzuiverheid van bewerking van het kruishoofd leid tot een kantelend moment op die pen, wat ook niet goed is voor de perspassing.

Kun je beter het lagerbusje in het small-end zetten, en de kruispen in een goede passing (geen perspassing) in het kruishoofd, met aan een kant van de pen een flensje, en aan de andere kant een E-clip of een schroefje in de kopse kant. Dan heb je tenminste een constructie die ook voor demonteren geschikt is.
(een machine ontwerpen zonder rekening te houden met de-montage, reparatie of onderhoud, is nooit een goed idee....)

Daarnaast, letterlijk alle machines die ik ken, van armen-en-benen pomp via stoommachine tot héél grote kruishoofd diesels, hebben een kruispen of pistonpen die onbeweeglijk in zuigerstang of zuiger zit, en een drijfstang die daar omheen beweegt. Ik geef heel eerlijk toe dat ik niet weet waarom dat is, maar het is wel opvallend, dat ik die pen nog nooit onbeweeglijk t.o.v. de drijfstang gezien heb....

Groet, Bert

Wil 2 schroefbare stukjes aan t kruishoofd maken zodat ik de drijfstang er gewoon uit kan halen.

Omgekeerd zoals het normaal zit dus.

Twee lagerkappen dus....

Zou moeten werken...

Blijf het ongebruikelijk vinden om de kruispen onbeweeglijk t.o.v. de drijfstang te maken, maar zoals ik zei, ik ken de reden niet waarom hij normaal gesproken altijd onbeweeglijk t.o.v. de zuigerstang is.

Groet, Bert

Scheelde voor mij t werk om een gecompliceerde drijfstang te maken... Het kruishoofd frees ik uit 1stukje Alu. Dan maken 4 gaatjes meer ook niet uit.

Scheelde voor mij t werk om een gecompliceerde drijfstang te maken...

??? Weinig gecompliceerds aan: je hebt nu een lichte perspassing waar een pen in past, anders had je een lichte perspassing waar een bronzen bus in past. Meer is dat niet.
Kruishoofd kun je met lagerkappen uitvoeren, maar had je ook gewoon met een doorsteek-kruispen kunnen doen.... Simpeler kan het haast niet.

Groet, Bert

Ja, en ook dan moet ik t 1 van de 2 delen demonteren om de drijfstang eruit te krijgen.. immers als de bus in de drijfstang zit, en de passing in het kruishoofd.. moet je 1 van de 2 demonteren. dit was voor mij makkelijker om te frezen dus doen we het op deze manier ;)

Ja, en ook dan moet ik t 1 van de 2 delen demonteren om de drijfstang eruit te krijgen.. immers als de bus in de drijfstang zit, en de passing in het kruishoofd.. moet je 1 van de 2 demonteren. dit was voor mij makkelijker om te frezen dus doen we het op deze manier ;)

Kun je beter het lagerbusje in het small-end zetten, en de kruispen in een goede passing (geen perspassing) in het kruishoofd, met aan een kant van de pen een flensje, en aan de andere kant een E-clip of een schroefje in de kopse kant. Dan heb je tenminste een constructie die ook voor demonteren geschikt is.

De oplossingen bestaan al.... ik heb dit niet zelf verzonnen....

Groet, Bert

In ieder geval weer wat verder gekomen.. Hoe het zit met overlap van de poorten moet ik nog even achteraan.. anders maak ik een aantal verschillende schuiven en probeer ik wel wat goed werkt..

Slag is nu 50mm, diameter zuiger is 36mm.

machine.jpg

Niet nodig om verschillende uitvoeringen te maken.
De info die ik je gestuurd heb is voldoende om het exact uit te kunnen zetten.
Geef anders de slag van krukas en de excenter voor de schuif even door.

Back