M
MJW
Guest
Dit is nog best een interessant draadje.
Ik ben al een aantal jaren geïntereseerd in aerodynamica, en ben er soms wel eens mee bezig. Ik heb een versie van Solid Works kunnen krijgen, waar je dus ook de luchtstroom in kan laten simuleren. Misschien wel eens leuk een vliegtuig te gaan ontwerpen en even een digitale test te geven.
Ik vraag me alleen vaak iets af. Ik heb uit verhalen uit de Formule 1 (totaal ander iets, maar wel erg gefocusd op aerodynamica) opgemaakt dat je het liefst luchtstroom in aanraking met een object laat komen voor het veel verbogen en verdraaid is (dus "schone luchtstroom").
Waarom is zijn de staartvlakken van de meeste vliegtuigen dan meestal bijna direct achter de draagvleugels geplaatst? Het zou dan toch veel beter zijn als die een beetje hoger zijn geplaatst, zodat ze met luchtstroom in aanraking komen die minder beïnvloed is door de rest van het toestel?
Ik weet dat dit bij sommige modellen al wel het geval is, maar bij veel stuntmodellen, en mijn Graupner JSF EDF jet, is dit dus niet het geval.
Ik ben zelf ook ooit van plan een toestel te ontwerpen, voor mijzelf of iemand anders. Maar daar ga ik eerst en tijdje aan studeren om wat meer kennis er over op te doen.
Ik ben al een aantal jaren geïntereseerd in aerodynamica, en ben er soms wel eens mee bezig. Ik heb een versie van Solid Works kunnen krijgen, waar je dus ook de luchtstroom in kan laten simuleren. Misschien wel eens leuk een vliegtuig te gaan ontwerpen en even een digitale test te geven.
Ik vraag me alleen vaak iets af. Ik heb uit verhalen uit de Formule 1 (totaal ander iets, maar wel erg gefocusd op aerodynamica) opgemaakt dat je het liefst luchtstroom in aanraking met een object laat komen voor het veel verbogen en verdraaid is (dus "schone luchtstroom").
Waarom is zijn de staartvlakken van de meeste vliegtuigen dan meestal bijna direct achter de draagvleugels geplaatst? Het zou dan toch veel beter zijn als die een beetje hoger zijn geplaatst, zodat ze met luchtstroom in aanraking komen die minder beïnvloed is door de rest van het toestel?
Ik weet dat dit bij sommige modellen al wel het geval is, maar bij veel stuntmodellen, en mijn Graupner JSF EDF jet, is dit dus niet het geval.
Ik ben zelf ook ooit van plan een toestel te ontwerpen, voor mijzelf of iemand anders. Maar daar ga ik eerst en tijdje aan studeren om wat meer kennis er over op te doen.