Zelf vliegtuigje bouwen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Johan1991, 7 dec 2008.

  1. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Nou ben ik geen crack maar ik zou eerst eens een vliegtuigje kopen (een easystar of zo'n ander schuim geval zoals al werd verteld).

    Ben er ook ooit aan begonnen zoals jij, vliegtuig gebouwd maar geen idee wat ik nou eigenlijk kon verwachten voor wat betreft het vliegen.

    Balsa is een keer gooien optrekken neerstorten en opnieuw gaan bouwen. Met die schuimdingen kan je flink tekeer gaan zonder dat je weer een paar dagen aan het schuren bent.

    Daarbij, sommige modelletjes hier hebben de motor aan de voorkant, als die een keer hard neer komt heb je flinke kans dat je een nieuwe kan gaan kopen (of in ieder geval een prop). Kost weer geld.

    Als je dan eenmaal weet wat een vliegtuig ongeveer doet/voelt is de rest (een goed vleigtuig bouwen) een stuk makkelijker.

    Nou ja, dat was in ieder geval mijn belangrijkste beginners les, niet teveel in 1 keer willen :rolleyes:

    Succes in ieder geval. Als het eenmaal lukt is het harstikke leuk :D
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    mijn eerste vliegtuig waar ik dus mee leerde vliegen was een Big Stick, van de instructeur, en dat vliegt best zuiver. ondanks toch een half symmetrisch profiel te hebben...(prachtig vliegbeeld wel)

    en toen ik wat kon vliegen en opstijgen.... begon ik te lere landen, maar bij de 10de landing ofzo, kwam ik wat te bruut neer en t landingsstelsel er onderuit ;) dus trug onder gelijmd en de week erop vloog hij trug...
    maar ik had me ondertussen de ELEKTRA gekocht en als zwever gebouwd, de motor ligt nog altijd in de doos :)

    en dat is tot nu toe nog steeds het beste toestel wat vliegeigenschappen betreft... ik heb leren zweven met men eerste zwever die men vriendin ge-erfd had. en dat was de alpha van multiplex tot die crashte. en dan met de cirrus gevlogen, en toen kon ik al perfect veilig aan de elastiek omhoog en landen...
    en toen pas! ben ik met mijn eerste zelfgebouwde toestel gaan vliegen, de elektra. deze vliegt ook nog heel vaak!
    ik raad iedereen aan van niet op zichzelf te leren vliegen...

    daarom nog niet per se in een club, maar toch iemand die veilig kan vliegen en indien je fouten maakt veilig de vlieger aan de grond krijgt...
    als je pas zelf kan vliegen, beginnen bouwen, en dan pas vliegen met je eigen toestel....
    (met iemands anders toestel leren vliegen geeft als voordeel dat de persoon die je les geeft het toestel heel goed kent en dan ook direct je fouten kan corrigeren.
     
  3. bergjonathan

    bergjonathan Guest

    Hallo allemaal,

    Ik had een vraag ik wil een graupner kadett gaan kopen of een phoenix rainbow.
    Alleen zit ik met het bouwen ik heb reuma in me handen en kan niet zelf zo'n vliegtuig in elkaar zetten. heb gekeken bij een modelvliegclub waar ik straks me brevet wil gaan halen die hadden het over tweedehands. is dat wat of raden jullie dit af?
    Heeft er iemand een idee?

    Hoor graag van jullie.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tweedehands alleen kopen met een deskundige erbij, en liefst voor laten vliegen. Anders alleen van club kopen, dan heb je nog sociale controle door de club zodat je geen afgeragde rommel in de maag krijgt gesplitst. Via 'te koop' forum hier kan ook maar jij kent de 'status' v.d. diverse leden nog niet.
    In alle andere gevallen zou ik toch voor niet al te duur elektro ARF gaan in jouw geval. Daarvan zijn voorbeelden/discussies genoeg te vinden in beginners-subforum.
     
  5. Beginners luck

    Beginners luck

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Enschede
    Leuke link met een hele hoop ideeën

    Hoi

    Ik heb hier een aantal plannen vandaan gehaald en gebouwd. Hier staan een gelenigd vliegtuigen met een link naar het bouwverslag en in die bouwverslagen staat vaak ook vermaeld welke setup is gebruikt (welke motor en servo's)

    Pics with links to 500+ plans - RC Groups
    Dit is de link.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt in de toekomst als je ook verslaafd bent geraakt aan het vliegvirus en een kistje zelf wilt gaan bouwen.

    In ieder geval veel plezier met welke kist je ook gaat gebruiken.
     

Deel Deze Pagina