Zelf zeilen maken

• Topicstarter Topicstarter Burning Surfer
  • Startdatum Startdatum
B

Burning Surfer

Guest
Hallo,

Bij ons op de vereniging start er binnenkort weer een nieuw jeugd project, 't bouwen van een zeilboot.
De romp lijkt op 't eerste gezicht niet zo moeilijk maar op welke dingen moet ik letten bij 't maken van 't zeil?
Let wel de jeugd moet 't zoveel mogelijk zelf doen (leeftijd 9 t/m 16 jaar)

Graag een aantal handige tips

Groeten Theo

gebruik de zoekfunctie en zoek even op sailcut 4
dan zou je voldoende info moeten vinden

en voor materiaal kun je veel kiezen. het hoeft denk ik ook niet zo hoogstaand als de volvo ocean race enzo. dus ik denk dat je naar een makkelijk materiaal moet gaan zoeken. wat makkelijk op elkaar te lijmen is.
of naaien.

polyesterdoek is redelijk nauwkeurig werk om het netjes op elkaar te krijgen. ik zit me ook af te vragen of het wel zin heeft om er een profiel in te maken. ik weet niet of de jeugd daar erg veel op gaat letten. wat dat betreft kun je ook gewoon katoen gebruiken. (hebben ze vroeger ook de zeilen van gemaakt.)

Hoi,

Bedankt voor de reacties, als materiaal hebben we spinaker doek, 1 van de jeugleden had een aantal rest stukken gekregen, maar hoe kan je dat makelijk aan de mast bevestigen?

En moet/ kan je dat doek naaien of lijmen?

Voorlopig ongeveer 10 jeugdleden en waarschijnlijk een aantal oudere leden die de zeilbootjes gaan bouwen.

't Gaat wel weer een leuk project worden, 't eerste project de motorbootjes (20 stuks) schieten al op.

Groeten Theo

het makkelijkste is om het gewoon met touwtjes om de mast heen te binden. dat zie je vaak nl.. want een mast met een groef erin is best duur.
(wel even in het voorlijk een touwtje maken waar die andere touwtjes aan vast zitten. anders scheurt het snel uit.

het bevestigen van de zeildelen kun je het makkelijkste doen met dubbelzijdig tape. en hierna een keer met de naaimachine eroverheen.

is het zeildoek waar een coating overheen zit kan het zijn dat je plakband niet wil hechten. dan moet je een ander soort plakband nemen. of zelf met iets van silicone kit alles aan elkaar lijmen.

seconde lijm werkt ook. maar is niet aan te raden met de jeugd. en het is een enorm geknoei. mijn vingers zaten wel eens aan het zeil vast. (niet aan te raden dus)

@tripleb:ik ben ook bezig met zeiltjes te maken en heb al een zeilmal maar ik heb nog niet echt een goed doek alleen wat spinnakerdoek en dat werkt niet echt, er komen steeds vouwen in het zeil.
ik had iets gehoord van tekenpapier ofzo weet jij er meer van?

groetjes Robert

hey robert.

allereerst. waarom werkt dat spinnakerdoek niet?
het zou in principe heel goed moeten werken.
je kan het met dubbelzijdig plakband plakken en dan eventueel nog een keer eroverheen naaien.

maar over dat tekenpapier. het mooie is dat ik een verhaal heb gehoord van iemand die wedstrijden zeilde met rijstepapier. alleen als het regende en veel wind ging het niet goed. :D, goh. maar er gaan verhalen rond over tekenpapier van een soort plastic. te krijgen bij enkele drukkerijen. hier op het forum ook geloof ik.

maar ikzelf maak de zeiltjes van het inpakfolie wat om bloemen heen gaat. doorzichtig en sterk genoeg voor modelzeilen. (wel even voorplakken voordat je het gaat knippen. als het scheurt gaat het de verkeerde kant op.) en de naden kun je gewoon met plakband plakken.
wat ook leuk is om je zeiltje van te maken is dat rescue folie. wat je bij de outdoorwinkel kunt krijgen.
folie.jpg

maar dat papier lijkt me ook wel intressant. ik heb het zelf alleen nog niet gezien.

hallo tripleb,

het werkt wel alleen het lukt mij niet echt om zeiltjes te maken zonder kreuken en als het nat wordt gaat het uitrekken en das wel jammer maar ik ga het nu eens proberen met Bloemfolie ik hoop dat dat lukt.Die dubbelzijdige tape heb ik van de zeilmaker mooi spul.

groetjes Robert

Robert H. zei:
het werkt wel alleen het lukt mij niet echt om zeiltjes te maken zonder kreuken en als het nat wordt gaat het uitrekken en das wel jammer

over wat voor materiaal heb je het nu?
want goed polyester zeildoek zou niet moeten rekken of krimpen.
loop eens langs de vliegerwinkel. die hebben het op de strekkende meter in allerlei kleuren. en die hebben tegenwoordig van dat icarex geloof ik. en dat rekt bijna niet. ook niet als het nat is.

er staat me indd wel iets bij uit de vliegerwereld dat er doek bestaat wat als het nat wordt de vlieger niet meer vliegt.. (carrington doek geloof ik)

Sails Etcetera in engeland levert idd zeilen van dat bouwtegeningen materiaal, Calk of zoiets in een dunne soort.
Het staat prachtig, is erg licht, watervast, en goet te beletteren, maar als er een schip overstag gaat is dat erg duidelijk te horen.

dat is niet zo erg toch? dat het te horen is? dat is bij grote schepen ook. dat hoor je ook. zeker bij die nieuwe zeilen. die kraken helemaal.

Het hangt er maar vanaf wat het doel is van je zeil-maak expeditie. Als de kinderen er lol aan moeten beleven, en de eisen niet al te hoog zijn, dan kan je prima spinnakerdoek nemen.

Als je het nog aan elkaar moet stikken, neem dan een rolletje heel dun dubbelzijdig tape (de zeilmaker heeft speciale, biets bij hem een rolletje) en stik dan pas door.

Zeilen op maat snijden kan je met een heet mes (omgebouwde soldeerbout). Versterking voor ogen innaaien, dan een (messing) oog erin slaan in de hoeken.

Voor de bevestiging aan de mast zijn diverse opties, o.a. een zeilgroef, of als een sok om de mast heen (al dan niet met klitteband) of met touwtjes (die in het zeil vast zitten gestikt).

Succes!

Hallo,

weet iemand waar je dat "calk" papier zou kunnen kopen, daar zou ik wel eens een zeil van willen maken. :lol:

groetjes Robert

dat schijnt moeilijk te krijgen te zijn.
bij drukkerijen schijnt het te vinden te zijn.
maar dan wel in grote oplage geloof ik.

Back