zelfbouw 10 cc benzinemotortje "WESP"

Mijn zelfgebouwde 10 cc benzinemotortje "WESP" uit 1946/47 vlg.een tekening uit het toenmalige blad MOTOR, ook waren de gietstukjes te bestellen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij hoort iemand van 16 geleerd te hebben iemand van 82 jaar met U aan te spreken.......en bovendien verdient het respect dat iemand op 82 jarige leeftijd actief is op, en handig met internet.

Heropvoedingscursus voor Paul aub....

schitterend!!
heeft u ook met de motor gevlogen??
loopt de motor nog?
in welk model zat u prachtige motor??
beschikte u over radiobesturing?
geweldig!!

groet,Paul.

schitterend!!
heeft u ook met de motor gevlogen??
loopt de motor nog?
in welk model zat u prachtige motor??
beschikte u over radiobesturing?
geweldig!!

groet,Paul.
Dit motortje is door mij gebouwd direct na de oorlog in 1946/47, met eenvoudige gereedschappen,de tekeningen kwamen uit het blad "MOTOR".
Het heeft heel veel gedraaid,en ik heb er veel experimenten mee gedaan,mijn interesse licht meer in de mechanica.
Kijk op dit modelbouwforum : Fanaat hoe het begonnen is. daar staan diverse werkstukken op van mij, momenteel ben ik met turbines bezig..
groeten fanaat.

je zin staat niet helemaal hoe hij hoort denk ik ;)
Beste Paul Nieuwenhuijse,inderdaad staat het zinnetje niet zoals ik bedoeld heb,aangezien het door mij wel aan elkaar getypt was,zelf denk ik dat het gekomen is door de fotoplaatsing van het motortje,sorry,nooit te oud om te leren.
Overigens heb ik dit motortje gebouwd toen ik ook 16 jaar was !

Cor,
Met eenvoudige gereedschappen bedoel ik, een simpele draaibank,toen al uit het jaar O,dus geen automatische voeding,alleen een simpel kruissupportje en verder wel heel veel meestal botte vijlen,zaagbeugel,handtappen,etc.
Ook materiaal was in die tijd moeilijk te verkrijgen b.v. kogellagertjes. Het aluminium huis werd door mij zelf gegoten vlg.het gemaakte gietmodel,overigens werk ik nu nog met gietmodellen voor de werkstukken die ik maak alleen niet meer gieten.
Kijk hier op modelbouwforum : hoe het begonnen is. Fanaat. Daar staan diverse werkstukjes op van mij. Groeten Sjef.

Beste Paul Nieuwenhuijse,inderdaad staat het zinnetje niet zoals ik bedoeld heb,aangezien het door mij wel aan elkaar getypt was,zelf denk ik dat het gekomen is door de fotoplaatsing van het motortje,sorry,nooit te oud om te leren.
Overigens heb ik dit motortje gebouwd toen ik ook 16 jaar was !

Hallo,

sorry dat ik dit nu pas zie..
ik had uw leeftijd niet gezien...

soms heb ik wel eens dat er een link komt ipv een foto,

U kunt het verhelpen door de cursor bijvoorbeeld onder of boven de regel te plaatsen.. en dan de afbeelding er in zetten..

Groetjes Paul

Zo dat heeft u dan knap gedaan! ziet er mooi uit ook!

ps. anderen vinden dat ik altijd iets verkeerd doe, maar ik hoop dat ik u hier bij geholpen heb...

trouwens er is ook nog een edit knop onder aan het bericht, zo kunt u uw bericht wijzigen.. succes nog!

[mod] Maar even verplaatst naar de brandstofafdeling, zo'n mooi motortje hoort niet thuis in het testgedeelte van het forum en meer kans op reacties ook, dank.....[/mod]

Mijn zelfgebouwde 10 cc benzinemotortje "WESP" uit 1946/47 vlg.een tekening uit het toenmalige blad MOTOR,

Mooi dingetje Fanaat, zeker toen en op die leeftijd!
Het blad MOTOR, is dat dat motorfietsenblad, het orgaan van (toen nog) "onze" bond?
Kun je aub nog meer foto's plaatsen en wat meer vertellen? Zoals het cilinderbusje (boring en slag, gietijzer?) en hoe ie spoelt. Achter de prop zie ik (denk ik) contactpuntjes, hoe had je de rest van de ontsteking geregeld? En wat voor carburateurtje zat er op? Krukas met twee wangen?
Eigenlijk zou ik dat dingske wel eens willen vasthouden. Mooi!
GrRené

Hallo,

sorry dat ik dit nu pas zie..
ik had uw leeftijd niet gezien...

soms heb ik wel eens dat er een link komt ipv een foto,

U kunt het verhelpen door de cursor bijvoorbeeld onder of boven de regel te plaatsen.. en dan de afbeelding er in zetten..

Groetjes Paul

Zo dat heeft u dan knap gedaan! ziet er mooi uit ook!

ps. anderen vinden dat ik altijd iets verkeerd doe, maar ik hoop dat ik u hier bij geholpen heb...

trouwens er is ook nog een edit knop onder aan het bericht, zo kunt u uw bericht wijzigen.. succes nog!
Hallo Paul Nieuwenhuijse,Ik heb je bericht gelezen en gezien,dat je het met goede bedoelingen geplaatst hebt,keurig toch,niks mis mee.
Ook heb ik de modelbouwboten,waar je mee bezig bent,bekeken en ook diverse discussies van jou gelezen en ik moet zeggen,ga zo door met deze mooie hobby en er ontstaan de mooiste en tevens leerzame dingen,die je straks in de practijk ook goed kunt gebruiken,zo ben ik vroeger ook begonnen,zelf maken in plaats van kopen maar vooral heel veel geduld.......groetjes Sjef.

Mijn zelfgebouwde 10 cc benzinemotortje "WESP" uit 1946/47 vlg.een tekening uit het toenmalige blad MOTOR,

Mooi dingetje Fanaat, zeker toen en op die leeftijd!
Het blad MOTOR, is dat dat motorfietsenblad, het orgaan van (toen nog) "onze" bond?
Kun je aub nog meer foto's plaatsen en wat meer vertellen? Zoals het cilinderbusje (boring en slag, gietijzer?) en hoe ie spoelt. Achter de prop zie ik (denk ik) contactpuntjes, hoe had je de rest van de ontsteking geregeld? En wat voor carburateurtje zat er op? Krukas met twee wangen?
Eigenlijk zou ik dat dingske wel eens willen vasthouden. Mooi!
GrRené
Hoy René,leuk om te horen over het motortje anno 1946/47 toen door mij gebouwd !
Inderdaad is dat heel lang geleden en heb ik nadien zoveel gedaan en gemaakt dat veel technische maten o.a.boring en slag van de 10 cc WESP door mij vergeten zijn en de tekeningen jammer genoeg ook verloren,alleen de slag is meetbaar(zonder sloopwerk) en daaruit kan de boring worden berekend,de cilinderwand is perlitisch gietijzer,het krukasje is heel speciaal,namelijk een drijfstang pen in de krukwang d.m.v kogellagertjes gelagerd,en inderdaad zit de onderbreker achter de prop. De minibobine had ik zelf gemaakt etc. afijn,kom het zelf maar eens vasthouden. Binnenkort zal ik meer foto's ervan maken en verder omschrijven. Groeten Sjef.

Hallo Sjef ,
Dat heb je indertijd zeer mooi gedaan , zeker met de middelen die je ter beschikking had , zo zie je maar dat je niet altijd cnc draai-en freesbank nodig hebt om iets mooi's te maken :worship:
Hierbij ook nog een foto van een hele mooie motor , gemaakt tijdens de oorlog in 1943 , ALKO 14cc
full

Groeten Jef

Hoy Jef,zo ging dat in die tijd,met weinig middelen iets maken direct na de oorlog,het was een luxe om het motorblad te kunnen kopen waar indertijd de tekening in stond.
Het ALCO 14 cc motortje uit 1943 is ook in dezelfde bouwstijl gemaakt,heel leuk (wie heeft dat motortje gebouwd?) hiervan zijn ook de onderdelen gegoten.
Hiervoor is door mij nog een dieselmotortje 2 cc gemaakt,dat stond onder de bezetting in "De Modelbouwer" beschreven maar dat heeft geen klap gegeven,ether was toen moeilijk te krijgen,alleen bij apothekers,dus nadien maar een bougie en onderbreker geplaatst,dus benzine i.p.v.ether,dat motortje heb ik ook nog.
Momenteel volop bezig met het ontwerpen en bouwen van een 4 takt boxer motortje en nog steeds zonder gebruik te maken van CNC , kijk ook in mijn album FANAAT .
Groeten Sjef.

Hallo Sjef , ik heb er nog ergens gegevens van liggen , alleen kan ik ze op dit moment niet vinden :( , volgens mij is er een kleine reeks van gebouwd door een Tsjech die ook nog een 7,5 cc bouwde , de motoren zijn wel vrij zeldzaam . Deze motor ga ik nog demonteren , opmeten en volledig op plan zetten zodat ik hem kan nabouwen , als je moest geïnteresseerd zijn in de plannen laat maar weten en dan stuur ik ze op .
Groeten Jef:cool:

Hallo Sjef , ik heb er nog ergens gegevens van liggen , alleen kan ik ze op dit moment niet vinden :( , volgens mij is er 2en kleine reeks van gebouwd door een Tsjech die ook nog een 7,5 cc bouwde , de motor
full
en zijn wel vrij zeldzaam . Deze motor ga ik nog demonteren , opmeten en volledig
full
op plan zetten zodat ik hem kan nabouwen , als je moest geïnteresseerd zijn in de plannen laat maar weten en dan stuur ik ze op .
Groeten Jef:cool:
Hoy Jef,mijn allereerste vraag:is je 2cc dieselmotortje al klaar draaid het naar verwachting,is het de bedoeling om hiermee te gaan vliegen,ik bedoel,bouw je ook een modelvliegtuig hiervoor.Bij mijzelf gaat het hoofdzakelijk om het bouwen van de motoren en het liefste deze te ontwerpen zoals je in mijn album kunt zien.Ook zal ik proberen nog iets terug te vinden betreffende de tekeningen van de "WESP"al is de kans klein.Als ik het goed begrijp,is het je bedoeling de ALCO 14 cc na te bouwen,leuk project! Ik heb enige foto's van de "WESP"gemaakt o.a.ook de gietstukjes,hier kun je ook een beetje de bouwwijze van de carterdelen zien.
full

Hoy Jef,mijn allereerste vraag:is je 2cc dieselmotortje al klaar draaid het naar verwachting,is het de bedoeling om hiermee te gaan vliegen,ik bedoel,bouw je ook een modelvliegtuig hiervoor.Bij mijzelf gaat het hoofdzakelijk om het bouwen van de motoren en het liefste deze te ontwerpen zoals je in mijn album kunt zien.Ook zal ik proberen nog iets terug te vinden betreffende de tekeningen van de "WESP"al is de kans klein.Als ik het goed begrijp,is het je bedoeling de ALCO 14 cc na te bouwen,leuk project! Ik heb enige foto's van de "WESP"gemaakt o.a.ook de gietstukjes,hier kun je ook een beetje de bouwwijze van de carterdelen zien.
full
Hoy Jef, Zoals je ziet heb ik met het plaatsen van de afbeeldingen enige foutjes gemaakt o.a. 1 x dubbel afgebeeld en de tekst,maar het belangrijkste staat er voorlopig op dacht ik. Ook ben ik zeer benieuwd naar de tekening en je plannen voor het nabouwen van het ALCO 14 cc brandstof-motortje.Is het dan ook de bedoeling om hiervoor een gietmodelletje te maken en dan te gieten? Zelf ben ik vroeger jaren geabboneerd geweest op de MODEL ENGINEER ook daar staan diverse model brandstof-motoren in beschreven. Hier is een interessante uitgave van "MODEL PETROL ENGINES" by Edgar T.Westbury. groeten Sjef.

"WESP"motortje 10 cc.

full
hoy Jef,hier nog een afbeelding van de "WESP"10 cc (uitlaatzijde) en
full
ook de door mij gemaakte bobine afm.32 mm.x 38 mm. sec. 15.000 w.dr.dikte no.46 swg. prim.150 w.dr.dikte no.24. kern 9 mm vierkant opgebouwd d.m.v.weekijzer plaatjes.

Back