Zelfbouw bandenwarmers 1:18

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Roelof, 10 nov 2021.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een om de hoek pas geopend klein electro indoorbaantje kriebelt het wel om daar wat tijd te verdoen. Helaas weinig auto om daar fatsoenlijk te laten rijden, een M-chassis of iets van een 1:12 zou perfect zijn maar heb ik niet. Dan maar mijn oude M18 van stal gehaald.
    Probleem zijn dan wel weer de banden, gelukkig lijkt de HPI rubberen band nog prima te koop en ik heb nog een paar sets vers in verpakking. Maar met rubber heb ik met mijn F1 buiten geleerd dat een bandenwarmer veel beterere resultaten geeft met de smeermiddelen en gezien voor dit formaat ze er niet zijn daan maar maken. (Ook al waren ze er wel is maken nog steeds leuker en goedkoper)

    De band is 36mm volgens de label, met 1.5 meter rondstaf aluminium met 40mm diameter genoeg materiaal voor 4 cupjes. Het idee is om gebruik te maken van een vermogensweerstand als heater, het is simpel en goedkoop.

    De 1e 2 cups met de weerstand in een gefreesde slot.

    1.jpg

    Omdat het rondom de weerstand vrij massief en dus zwaar is heb ik daar later met de boor de nodige gaten geboord om wat gewicht weg te halen waardoor ook de warmte wat makkelijker door stroomd. In 1 cup is de sleuf iets uit het midden zodat ik er een 2e sleuf bij kon maken waarin de temperatuursensor van de controler komt te liggen.
    De weerstand heb ik bepaald op basis van vermogen, vorm en specs. Een vierkante behuizing is makkelijk infrezen en de 5 watt waarde zou volgens de specs makkelijk zonder koeling tot een 150 graden op kunnen lopen.

    Een 1e test met een goedkope chinese temperatuurregeling dat ik nog had liggen.
    2.jpg

    Een stukje print met daarover een plaatje plexiglas wordt het kopstuk, dit zal een wat makkelijke rand worden om vast te pakken maar de print zal ook de weerstand houden zodat ik langs de rand netjes aansluitdraden kan solderen en er komt nog een eye catcher op. (vandaar op de print ingefreesde sleufjes)

    3.jpg

    Beetje grof uit hun plaatjes gehakt maar dan weer op de draaibank samen met de cup op maat gedraaid.

    4.jpg
    En dan de eye catcher. Een blauwe SMD LED met SMD serieweerstand parallel aan de vermogensweerstand. Deze zal dan ook met de heater aan en uit gaan wanneer de temperatuur regelaar dat regelt.

    5.jpg

    Ik had ook een mooi kastje gevonden welke direct als car-stand kan fungeren. De cups zijn per 2 aan elkaar gekoppelt en per USB stekker aan de unit geplugd. In de zoektocht naar een makkelijke 4 polige plug bleek de USB plug het meest simpel en tevens erg goedkoop te zijn.

    7.jpg

    In 1 cup zit de temperatuursensor weggewerkt maar heb beide poorten (links en rechts) wel de sensor connectie gekoppelt dus hoef niet te kijken aan welke kant ik de cup met sensor plug.

    Een 1e test in deze vorm:

    6.jpg

    Een normaal gebruikte temperatuur van rond de 50 graden is totaal geen probleem. Hij kan tot net tegen de 80 graden gaan maar dan kruipt de temperatuur omhoog maar indien nodig zal tot een 65 graden prima werken. Niet slecht voor maar een 5 watt heater per band.

    En dan even pronken:

    8.jpg
     
    Dirk Jan en Cnn vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mooi gemaakt zeg!
     
    Roelof vindt dit leuk.
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er goed uit!
    De LED's maken het inderdaad wel af.
    Waarvoor is het stripje lexan op de topplate van de auto?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Het stripje lexaan is de antenne. Dit is een oude veel gebruikte methode om de lange 27/40mhz antenne in een soort veter zigzag vorm kort onder de body te houden. Later is deze Spektrum ontvanger ingezet, dit is een speciale Futaba HRS ontvanger wat bij de Spektrum Futaba zendmodule hoort maar heeft alsnog een 20cm lange antenne.
    HRS is een snelle zendsysteem maar nu ik een nieuwe zender heb zak ik een ontvanger met interne antenne regelen. Samen met de gebruikte 0.05 sec servo kan ik met deze auto supersnel sturen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Oké, ik dacht dat ze Spektrum ontvanger 2,4ghz was, vandaar.
    Was dit voor een Futaba 3PK achtige zender met zo'n losse module?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, maar dan de stickversie, de T3VCS, Daar heb ik er 2 van met 3 Spektrum zendmodules (2 HRS en 1 gewone), maar ik ben alweer 2 jaar over op een T7XC en dat werkt toch weer een stukje soepeler, precieser en sneller.
     
    ruudxd en Cnn vinden dit leuk.
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Knap hoor, dit heb je weer netjes gedaan!
     

Deel Deze Pagina