zelfbouw boot !HELP! meer info nodig !HELP!

• Topicstarter Topicstarter lennard
  • Startdatum Startdatum
L

lennard

Guest
hallo

ik ben lennard en 14 jaar
ik heb al wat ervaring met modelbouw maar nog niet zoveel met bootjes

nu wou ik een MHZ gecko kopen maar me pa vond dat niet zo een strak plan:mad:.Want ik wou/wil een klein,snel bootje hebben dus nu heb ik besloten om zelf maar iets te bouwen:p.
het bootje is 35cm lang en 11,5cm breed niet groot maar wel een uitdaging..

hier de mal , de mal ziet er gek uit omdat ik de glasmatten hull er al opgemaakt had en weer vanaf gehaald heb.

full

hier een klein stukje van de glasmat:

full

hier de romp na 2lagen glasmat en een goede laag glasvezelplamur,daarna opgeschuurd en in de primer gezet (de kleine plekjes heb ik op de foto nog een keertje dichtgestopt):

full

voor het bootje heb ik al bij conrad een gelagerde as aangeschaft.
compact 400 180mm aandrijfas

full

en als motor had ik in gedachten de:
Hype Alpha IL20/5786L, Borstelloze motor
draaistroom: 1,9amp
toeren per volt: 5786
as diameter: 2,3mm

full

en de accu heb ik al dat is een:
7 cellen accu (nimh) met 7 cellen van 3700 van VTEC

voor de rest heb ik een zender en ontvanger en servo´s

De regelaar weet ik niet meet maar een man bij quartel wist er wel 1tje
een hype alpha ofzo...

alleen het lukt me ook niet met die foto´s uploaden met die URL ofzoiets??
!!! HELP !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
heeey

nog een vraag wat is de beste positsie van de as en dan namelijk voor zo een kleine boot,want ik wil wel de uiterste prestaties er uit halen
schuin onder de boot of aan de onderkant van de spiegel
???-foto´s-???

lennard

Hallo Lennard,

Welkom op dit forum!

Zou je je hele profiel even willen invullen, dat 'praat' wat gemakkelijker.

Een klein snel bootje...., hmmm zoiets wordt meestal gebouwd door vaarders, die al mooi wat ervaring hebben met snelle bootjes en weten waar ze het over hebben.

Een slimme beginner bouwt eerst iets van tekening zoals een verkleinde Wild Thing, waarvan de tekeningen op internet te vinden zijn.
Maak de boot niet té klein, 50 cm is al krap met het vermogen van de huidige borstelloze motoren.
Bouw vooral licht, geen 8 mm spanten met een 6 mm multiplex huid, die drie keer in de polyester wordt gezet, da's overkill.

Lees je eerst eens beter in en kom dan met vragen.

Groeten, Jan.

heeey

sorry weet ook nog niet helemaal hoe het hier werkt;)
ik wil wel foto´s uploaden maar dat lukt ook nog niet -tips-:(

het bootje is van glasmatjes en en soort plamuur het glasvezels er in.
wat ik om een houten mal heb gemaakt (ondertussen is de mal er al uit)
de boot is echt heel steving en voledig zonder hout, en nog licht ook.
ik zou wel foto´s willen uploaden van de boot maar dat lukt ook niet goed. HELP tips over dat??

Hallo Lennard,

Welkom op dit forum!

Zou je je hele profiel even willen invullen, dat 'praat' wat gemakkelijker.

Een klein snel bootje...., hmmm zoiets wordt meestal gebouwd door vaarders, die al mooi wat ervaring hebben met snelle bootjes en weten waar ze het over hebben.

Een slimme beginner bouwt eerst iets van tekening zoals een verkleinde Wild Thing, waarvan de tekeningen op internet te vinden zijn.
Maak de boot niet té klein, 50 cm is al krap met het vermogen van de huidige borstelloze motoren.
Bouw vooral licht, geen 8 mm spanten met een 6 mm multiplex huid, die drie keer in de polyester wordt gezet, da's overkill.

Lees je eerst eens beter in en kom dan met vragen.

Groeten, Jan.

Hallo Lennard

Om foto's op het forum te zetten. moet je ze eerst online zetten. Ik doe dit met behulp van mijn album. Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
Maak een profiel aan en upload hier je foto.
Als je de foto heb geupload klik dan met je rechter muisnop op de foto en dan eigenschappen. Kopieer dan het adres dat je te zien krijgt.
En type op het forum
en hiertussen moet je dan het aders plakken

Laatst bewerkt:
Gezien!

Heb je nog een plaatje, vanaf de spiegel gemaakt, zodat ik me een voorstelling van de bodem kan maken?

Groeten, Jan.

Gezien!

Heb je nog een plaatje, vanaf de spiegel gemaakt, zodat ik me een voorstelling van de bodem kan maken?

Groeten, Jan.

hallo jan
als u mij kunt helpen graag, dus hier de foto van de spiegel+bodem:

full

alvast bedankt lennard

hallo
vandaag nog een paar vorderingen gemaakt.
ik en een vriend van me zijn aan de bovenkant begonnen,eerst weer en mal gemaakt en toen weer en glasmatje er overheen gelegd.

full

om de mat goed strak er overheen te krijgen zijn we creatief bezig geweest met spelden.

groetjes lennard

Hallo Lennard,

Jullie zijn lekker bezig!

De spiegel en de zijden van de romp zouden voor een speedboot geen afgeronde kanten moeten hebben, daar zal het water langs omhoog kruipen en de romp zal zich vastzuigen in plaats van uit het water in plané te komen.

Zoals de romp er nu uitziet, heb je een kruiser, geen speedboot.

Groeten, Jan.

Hallo Lennard,

Jullie zijn lekker bezig!

De spiegel en de zijden van de romp zouden voor een speedboot geen afgeronde kanten moeten hebben, daar zal het water langs omhoog kruipen en de romp zal zich vastzuigen in plaats van uit het water in plané te komen.

Zoals de romp er nu uitziet, heb je een kruiser, geen speedboot.

Groeten, Jan.

hallo
bedankt voor de tip
daar wist ik niks van:confused: DOMME FOuT:hammer:
maarja niks aan te doen,nog maar veranderen dan.
bedankt.. lennard-

ik ben ondertussen al aan de verandering bezig

hallo
hier een belangerijke vraag:
De as krijg ik morgen binnen maar wat is ongeveer de goede stand voor de(starre) as.
De boot moet wel een beetje uit het water kunnen komen dus moet de as met de schoef onder de boot komen of achter de boot??(net zoals op de foto)
En hoe ver moet de as aan de achterkant eruit steken??
-Messchien wil iemand een tekeningetje maken met paint-(please)-

full

ik dacht messchien is dit een goede positie en dan laat ik de as ongeveer met 5-6cm uit de spiegel steken. (het is maar een idee ik ben ook geen prof whaha)

hier zou ik graag wat hulp bij hebben,want ik wil de uiterste prestaties er proberen uit te halen -TIPS-
alvast bedankt Lennard

Hallo Lennard,

Als je voor een starre as gaat, die uit de spiegel steekt (een oppervlakteaandrijving heet dat), heb je een as nodig, die zó lang is, dat de motor zo ver mogelijk voorin ligt, tegen de ronding aan waar de boeg omhoog begint te lopen, da's dus vér voor het midden van de romp.
Reden hiervoor is, dat je de hoek, die de schroefas met de kiellijn maakt, zo klein mogelijk wilt houden, te steil zorgt voor een onvaarbare boot.

De as moet dan tussen de 10 en 13 % van de romplengte uit de spiegel steken, ik neem aan dat je dat zelf wel kunt, daar ik niet weet hoe lang de romp is.

Persoonlijk vind ik de romp wat hoog, dat zorgt voor een relatief hoog zwaartepunt, waardoor je 'uiterste prestaties' wel eens wat zouden kunnen tegenvallen.

Wat je sowieso moet doen, is de overgangen naar de spiegel en de zijden scherp maken, anders kun je er motorvermogen en accu's instoppen tot 'ie zinkt, maar in plané zal 'ie nooit komen.

De hoogte waarop de as uit de spiegel komt bepaal je door de romp plat op tafel te leggen.
De as steek je door het gat in de spiegel, waarvan het hart een millimeter of vijf-zes vanaf de scherp te maken rand geboord is, en je kijkt dan, of de onderkant van de schroefaskoker nét vrij ligt van de tafel, 1,5 - 2 mm.
Als dat het geval is zit het gat op de goede plaats, anders moet je het hoger, of lager uitvijlen.

Groeten, Jan.

Hallo Lennard,

Als je voor een starre as gaat, die uit de spiegel steekt (een oppervlakteaandrijving heet dat), heb je een as nodig, die zó lang is, dat de motor zo ver mogelijk voorin ligt, tegen de ronding aan waar de boeg omhoog begint te lopen, da's dus vér voor het midden van de romp.
Reden hiervoor is, dat je de hoek, die de schroefas met de kiellijn maakt, zo klein mogelijk wilt houden, te steil zorgt voor een onvaarbare boot.

De as moet dan tussen de 10 en 13 % van de romplengte uit de spiegel steken, ik neem aan dat je dat zelf wel kunt, daar ik niet weet hoe lang de romp is.

Persoonlijk vind ik de romp wat hoog, dat zorgt voor een relatief hoog zwaartepunt, waardoor je 'uiterste prestaties' wel eens wat zouden kunnen tegenvallen.

Wat je sowieso moet doen, is de overgangen naar de spiegel en de zijden scherp maken, anders kun je er motorvermogen en accu's instoppen tot 'ie zinkt, maar in plané zal 'ie nooit komen.

De hoogte waarop de as uit de spiegel komt bepaal je door de romp plat op tafel te leggen.
De as steek je door het gat in de spiegel, waarvan het hart een millimeter of vijf-zes vanaf de scherp te maken rand geboord is, en je kijkt dan, of de onderkant van de schroefaskoker nét vrij ligt van de tafel, 1,5 - 2 mm.
Als dat het geval is zit het gat op de goede plaats, anders moet je het hoger, of lager uitvijlen. ???

Groeten, Jan.

hallo jan
heel erg bedankt voor je tips,alleen een paar dingetjes om het iets duidelijker te maken:
-de hoogte van de boot zat ik zelf ook al over te twijfelen messchien doe ik daar nog wat aan:rolleyes:.
-de boot is 35cm lang en mijn as 18cm
-als ik gelijk heb steekt de as dan zo een 3,5 tot ong 4,0cm uit de boot
-alleen een vraag is dat dan nog zonder de schoef erop:confused:
-over die rondingen bij de spiegel,die heb ik al strak getrokken)
-alleen over dat laatste stuk dat snap nog niet helemaal:confused:

in ieder geval alvast bedankt ik kan er echt een hoop mee!!
lennard

-alleen een vraag is dat dan nog zonder de schoef erop:confused:
-alleen over dat laatste stuk dat snap nog niet helemaal:confused:

in ieder geval alvast bedankt ik kan er echt een hoop mee!!
lennard

Volgesmij is het gemeten tot het einde van de prop.

Ik denk dat Jan bedoelt. als de as uitsteekt en de boot licht vlak op een tafel. Dat de onderkant van de askoker 1.5 tot 2 mm boven de tafel uitkomt. dus de afstand van de tafel tot de onderkant van de askoker moet 1.5 tot 2mm zijn

correct me if I'm wrong

Verder zou ik de boot ook wat laager proberen te maken, kijk wel uit dat nog alles ering gaat.

Laatst bewerkt:
Back