zelfbouw boot !HELP! meer info nodig !HELP!

• Topicstarter Topicstarter lennard
  • Startdatum Startdatum
hallo

niet vergeten een vloed kanaal er in te maken
want als hij op zijn dak licht gaat hij meestal niet meer recht komen
die op de foto heeft ook zo een kanaal zitten

groetjes raf

hallo

niet vergeten een vloed kanaal er in te maken
want als hij op zijn dak licht gaat hij meestal niet meer recht komen
die op de foto heeft ook zo een kanaal zitten

groetjes raf

hallo raf

ja ik zat daar ook al aan te denken,:rolleyes:maar is het niet mogelijk om het zwaartepunt zo laag mogelijk te hebben.
Messchien dat hij dan uit zichzelf omkeert??
of zie ik dat verkeerd:confused:
alvast bedankt Lennard

Hallo Lennard,

Elke boot is een compromis, de truuk is on de ongunstige eigenschappen zover weg te werken, dat je er tijdens het varen geen last van hebt.

Een klein rompje van 35 cm met hoge zijden, zal tuitelig zijn, ook met een laag zwaartepunt.
Ik heb het met een 50 cm rompje gehad, dat bij volgas, de boot door het moment van de aandrijving, op de rechterkant ging varen.
Dat was dus teveel vermogen op een te grote prop...

Ik heb er overheen gelezen, maar 18 cm schroefas is veel te kort, daar moet minstens 12 cm bij, anders kun je een oppervlakteschroef wel vergeten, dat zal nooit werken door de enorm steile hoek die je krijgt.

Groeten, Jan.

Hallo Lennard,

Elke boot is een compromis, de truuk is on de ongunstige eigenschappen zover weg te werken, dat je er tijdens het varen geen last van hebt.

Een klein rompje van 35 cm met hoge zijden, zal tuitelig zijn, ook met een laag zwaartepunt.
Ik heb het met een 50 cm rompje gehad, dat bij volgas, de boot door het moment van de aandrijving, op de rechterkant ging varen.
Dat was dus teveel vermogen op een te grote prop...

Ik heb er overheen gelezen, maar 18 cm schroefas is veel te kort, daar moet minstens 12 cm bij, anders kun je een oppervlakteschroef wel vergeten, dat zal nooit werken door de enorm steile hoek die je krijgt.

Groeten, Jan.

hallo jan
hmmmm daar baal ik echt van het 1e probleem opgelost en de andere komt al weer opduiken:(
maar even een fototje gemaakt is dit nou echt te steil???
full

Zo steil vind ik hem niet,maar ik ben natuurlijk ook geen prof;)
anders is er nog 1 optie ik kan bij het motorsteuntje nog 2 tot 3mm wegveilen... Helpt dat messchien nog een beetje??
ik hoor het wel..:p
alvast bedankt lennard bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Lennard,

Dit is écht op het randje, minder is beter.

Wat er straks gebeurt, is dat de neus naar beneden gedrukt wordt door de stand van de schroefas; de boot zal vreselijk nat lopen en niet goed in plané willen komen.

Je kunt het proberen, maar een aanzienlijk langere as, met een kleinere ashoek tot gevolg, zal echt beter werken.

Hier een paar foto's van een van mijn boten:
full

full

De ashoek is héél klein...

Groeten, Jan.

Even on topic,

Jan hoe heb jij die inlaat van de waterkoeling achter op het roer gemonteerd?

Zie ik dit goed? of vergis ik me, Het lijkt wel of je geen schroefdraad op de as hebt.

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

De inlaat is een stuk messing buis, aan een strip messing gesoldeerd, die zit op zijn beurt aan de roer uithouder geschroefd.

Nog een plaatje:

full

Ik gebruik Graupner Hydroprops serie 2318,xx, dus er zit wel degelijk schroefdraad M4 op.

Groeten, Jan.

Hallo Lennard,

Dit is écht op het randje, minder is beter.

Wat er straks gebeurt, is dat de neus naar beneden gedrukt wordt door de stand van de schroefas; de boot zal vreselijk nat lopen en niet goed in plané willen komen.

Je kunt het proberen, maar een aanzienlijk langere as, met een kleinere ashoek tot gevolg, zal echt beter werken.

Hier een paar foto's van een van mijn boten:
full

full

De ashoek is héél klein...

Groeten, Jan.

WOW die staat echt bijna recht:shock:
maar ik gaat het toch zo proberen,want anders moet de as weer helemaal terug sturen:(
Maar is dat probleem van die punt niet te verhelpen met het gewicht iets meet naar achter te leggen:rolleyes:
alvast bedankt -lennard-

WOW die staat echt bijna recht:shock:
maar ik gaat het toch zo proberen,want anders moet de as weer helemaal terug sturen:(
Maar is dat probleem van die punt niet te verhelpen met het gewicht iets meer naar achter te leggen:rolleyes:
alvast bedankt -lennard-

Nee.

Ik heb het ook een keer gehad, de boot was een 'Hüpfkaninchen', bij genoeg vermogen voer 'ie zichzelf compleet uit het water en om. Bij half gas ploegde de romp door het water met de neus naar beneden.

Ik zou het niet doen.

Groeten, Jan.

hallo allemaal
ik ben de afgelope dagen weer lekker opgeschoten:)
alleen toen ik de bovenkant uit de mal haalde brak die in 2en:mad: maarja ondertussen al weer een nieuwe gemaakt (foto´s volgen nog)
ook ben ik naar de quartel geweest voor het motortje en het roertje:p
hier het roertje:
full

ook heb ik de randen van de spiegel strak getrokken,zie hier::
full

Daarna het bootje weer in de primer gezet.. ook vandaag nog spuitbussen verf gekocht voor het bootje:: appeltjesgroen met wit en zilver
tot zover..... groetjes lennard

Hallo Lennard,

Wat je nu dus doet is boter aan de galg gesmeerd...

Als je geen advies wilt aannemen, best, ik ben weg.

Groeten, Jan.

halllllo allemaal
vandaag weer een hoop gedaan,ook in dit bericht nog wat fotos van gisteren
zoals de lak die ik gister heb aangebracht:
full

ook ben ik vandaag weer naar de quartel in pijnacker geweest,lekker geshopt!!!
zie hier mijn watrgekoelde 35A regelaar + mijn motor met as en 29carbon prop.
full

hier ook nog wat kleine onderdelen....
full

met onderandere mijn zelfgeboge waterkoeling...
ook heb ik vandaag en gisteren een mooi motorsteuntje gemaakt....
full

dit was het dan voor even...
ik ben ondertussen al begonnen met het inbouwen van de elektra,daar komen ook nog fototjes van...
groetjes lennard

netjes hoor ik had het niet zo mooi gekregen ik ben twaalf jaar en ik ben met een brandstofboot bezig en als je een goed roertje zoekt kijk dan ff op
krikke groningen daar hebben ze ook roeren voor super sterke en snelle race
boten nou dit is mijn advies ik hoop dat je er wat aan hebt

Hoi lennart,

leuk aan het bouwen, dat begint er al op te lijken.
Alleen een kleine opmerking, ik zie dat je je boot heel mooi gespoten hebt. Maar er zit nog geen dek op..? Hoe ga je dit aanpakken?

Jurriaan

Hoi lennart,

leuk aan het bouwen, dat begint er al op te lijken.
Alleen een kleine opmerking, ik zie dat je je boot heel mooi gespoten hebt. Maar er zit nog geen dek op..? Hoe ga je dit aanpakken?

Jurriaan

hallo jurriaan
Bedankt:-D, ik ben al een bobvenkantje aan het bouwen van glasmatjes enzo.. Al is dat helemaal glad dan spuit ik hem ook groen met wat strepen..:rolleyes:. dat kit ik het dek erop..(natuurlijk hou ik er ook een luikje in)
groetjes lennard

Hoi lennard,

Ik denk dat Jurriaan bedoeld. Als je de romp spuit en het dek spuit en dat op elkaar lijmt. Dan krijg je zo'n lijm naad. Natuurlijk moet je dan de rand ook strak plamuren en eventueel nog wat schuren.
Dus moet je hem nog eens verven.

Laatst bewerkt:
De normale gang van zaken is dat je de romp en het dek goed met elkaar verlijmd. Dit doe je dus voordat je de romp gaat afwerken. Nu kan je alleen aan de binnenkant het dek vastzetten en houd je aan de buitenkant altijd een zwakkere naad. Ga niet kitten, maar verlijm het dek met epoxy en lamineer dek en romp aan elkaar met glasvezel/epoxy.

succes!

Back