Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Yep, maar dan met een 'g'...
Afstand is van spiegel tot voorzijde propnaaf.
Groeten, Jan.
hallo
niet vergeten een vloed kanaal er in te maken
want als hij op zijn dak licht gaat hij meestal niet meer recht komen
die op de foto heeft ook zo een kanaal zitten
groetjes raf
Hallo Lennard,
Elke boot is een compromis, de truuk is on de ongunstige eigenschappen zover weg te werken, dat je er tijdens het varen geen last van hebt.
Een klein rompje van 35 cm met hoge zijden, zal tuitelig zijn, ook met een laag zwaartepunt.
Ik heb het met een 50 cm rompje gehad, dat bij volgas, de boot door het moment van de aandrijving, op de rechterkant ging varen.
Dat was dus teveel vermogen op een te grote prop...
Ik heb er overheen gelezen, maar 18 cm schroefas is veel te kort, daar moet minstens 12 cm bij, anders kun je een oppervlakteschroef wel vergeten, dat zal nooit werken door de enorm steile hoek die je krijgt.
Groeten, Jan.
Hallo Lennard,
Dit is écht op het randje, minder is beter.
Wat er straks gebeurt, is dat de neus naar beneden gedrukt wordt door de stand van de schroefas; de boot zal vreselijk nat lopen en niet goed in plané willen komen.
Je kunt het proberen, maar een aanzienlijk langere as, met een kleinere ashoek tot gevolg, zal echt beter werken.
Hier een paar foto's van een van mijn boten:
![]()
![]()
De ashoek is héél klein...
Groeten, Jan.
WOW die staat echt bijna recht:shock:
maar ik gaat het toch zo proberen,want anders moet de as weer helemaal terug sturen
Maar is dat probleem van die punt niet te verhelpen met het gewicht iets meer naar achter te leggen
alvast bedankt -lennard-
Hoi lennart,
leuk aan het bouwen, dat begint er al op te lijken.
Alleen een kleine opmerking, ik zie dat je je boot heel mooi gespoten hebt. Maar er zit nog geen dek op..? Hoe ga je dit aanpakken?
Jurriaan