Zelfbouw borstelloze - Een aantal vragen

Waarom zou ik om een ijzeren kern heen wikkelen?
Dat de magnetische geleidbaarheid in ijzer beter is dan in vacuum (lucht) dat begrijp ik wel. Maar op het moment dat de magneetlijnen uit het ijzer komen en door de lucht naar de magneten reizen gaat het voordeel van de hogere geleidbaarheid van het ijzer verloren. Toch?
Als je in formule vorm gaat kijken naar deze vraag zie je ook nergens de magnetische geleidbaarheid terugkomen.
1) torque : t = MU x B
2) MU = N*I*A
3) B = de sterkte van je magneet in testla

formule 1: de torque op een systeem is een maat voor de kracht die het systeem ondervind.
De MU (formule 2) is het magnetisch dipool moment gecreerd door de spoel. N = het aantal windingen, I = de stroom door de windingen, A = de oppervlakte van de spoel.

In deze vergelijking zie je de magnetische geleidbaarheid van een stof niet terug komen.
Ben ik dan wat vergeten? Wat doe ik fout? Ze zullen toch niet voor niets om het ijzer heen wikkelen, en ik wil wel begrijpen waarom ze dat doen.
Heeft iemand misschien een antwoord op één of alle vragen??

Alvast bedankt,
Groeten Maarten.
 
Je wilt de flux graag concentreren op 1 plaats. De eenvoudigste manier om dat voor elkaar te krijgen is middels een ijzeren kern. Flux reist liever door ijzer, dan door lucht.

Goede formules voor het berekenen van de prestaties van motoren houden middels een (middels een proef verkregen) factor rekening met de mate van geleiding van het ijzer.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=450997&highlight=35mm

Ik sta op het punt een 35mm en een 20mm stator te wikkelen. De 35mm motor heeft een stator van slechts 3mm dik. Ik verwacht dat het dunne ijzer snel verzadigd zal raken, en daardoor de berekende 160 Watt vermogen niet waar zal kunnen maken.
 
Aha, er zat dus gewoon iets fout in mijn redenatie.
Bedankt voor je snelle reactie op mijn vraag.

Dat excel programmatje zal ik zeker gebruiken, is het ook bedoeld voor binnenlopers, of alleen voor buitenlopers??

Groeten Maarten.

Edit:
Owja, Heeft iemand een adresje in de Buurt van Tilburg of Eindhoven, waar weekijzer te koop is, daar kan ik dan omheen wikkelen. Hoe zuiverder hoe beter. En natuurlijk in verschillende vormen te koop zodat zelf zo weinig mogelijk hoef te bewerken. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/tables/magprop.html#c2

Alvast bedankt
 
Als je perse een binnenloper wilt maken, dan raad ik je aan het coreless type maken. Je hebt dan geen weekijzer nodig.

Weekijzer is naar mijn weten in Nederland slecht te verkrijgen.
 
Met coreless bedoel je niet om ijzer heen wikkelen, maar enkel en alleen een spoel van koperdraad?? Zo ja waarom hier dan geen ijzeren kern??
 
Ik heb hier ooit eens een draadje over voorbij zien komen....

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=214136&highlight=coreless

s300clbl_02.jpg


http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=70373&highlight=coreless

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?postid=2003817#post2003817

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=151285

http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=36382&sid=

eba00363420f00000014.jpg


http://www.ppi.se/cjo/Slotless1.htm

DSCF0032.jpg


En deze zocht ik eigenlijk, maar helaas zijn de foto's niet meer online. Misschien moet je de betreffende poster even een PB'tje sturen...

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=161004
 
Ik neem Ron's taken voorlopig maar even waar..... :wink:

(Keep on dreaming, prop-er....)

Ron, als je dit leest, nog gefeliciteerd met je 44e verjaardag! :new-bday:
 
prop-er zei:
... Ron, als je dit leest, nog gefeliciteerd met je 44e verjaardag! :new-bday:
Vanuit een sneeuwwit, koud en zonnig Letland:grrrr, ik ben niet oud ;)

Niek zei:
Is Ron met vakantie?
Ja dus, meteen de eerste dag op het station van Riga beetje door mijn enkel gegaan. Als macho Hollander loop je dan natuurlijk gewoon door met die dikke enkel :)
 
Ik denk dat het tijd is dat ik laat zien wat ik nu wil maken. Eerst de 'bouwtekening' van de motor:
Borstelloze-motor.gif

Het wordt een vier polige rotor met 6 wikkelingen.

Als eerste maak ik de plaatjes, die aan de bovenzijde te zien zijn, van 1.6 en 2.4 mm epoxy printplaat. In de twee binnenste plaatjes komen gaatjes waar ik een alluminium buis, van 18/20 mm, kan zetten. Om die binnenste buis kan ik dan gemakkelijk de 6 spoelen maken. Om het geheel komt een tweede buis van 34/36 mm. De rotor word gemaakt van 8*4=32 magneten, afmeting: 10*5*2 mm, sterkte: N50. De rotor heeft een as van 5 mm.

Ik denk dat het zo wel duidelijk is.
Als jullie nog advies hebben dan hoor ik het wel.

Groeten Maarten.
 
5mm as is erg dik....

De alu buis zorgt voor een grote afstand tussen wikkeling en magneten. Die afstand is bij buitenlopers typisch zo'n 0,1-0,2 mm.

De trekkracht van de magneet neemt boven deze afstand enorm snel af, met afnemende prestaties tot gevolg.

Je zou verwachten dat aluminium niet wordt aangetrokken door magnetisme, toch zijn er weldegelijk situaties waarin een magneet door aluminium wordt beinvloed.

http://www.vuw.ac.nz/scps-demos/Demos/Pira5K/EddyCurrentTubes/Aluminium.mp4
Ringvormige eddy-currents in de alu buis veroorzaken vertraging bij val.
(Lenz effect)

Ik vraag me derhalve af of het verstandig is tussen magneet en wikkeling aluminium te plaatsen.
 
Ik wilde dit doen zodat ik gemakkelijk kon wikkelen. Maar bij die links die je had geplaats stonden ook een aantal handige tips die ik kan gebruiken.
5 mm as is inderdaat behoorlijk dik, maar voor grotere propellors en spinners is die meestal de standaard maat.
Als ik op een afstand van 1.3 mm zit dan is dat idd best wel veel.
Dus ik zal er nog eens goed over nadenken hoe ik het ga doen.

Groeten Maarten.
 
prop-er zei:
... Je zou verwachten dat aluminium niet wordt aangetrokken door magnetisme, toch zijn er weldegelijk situaties waarin een magneet door aluminium wordt beinvloed...
Wanneer een metaal (elk metaal) zich t.o.v. een magnetisch veld beweegt, worden (nutteloze) stromen in dat metaal opgewekt, eddy currents, wervelstromen of Foucaultse stromen. Deze stromen verhogen de temperatuur, verlagen het rendement en verhogen de nullaststroom Io.

Op deze site leuke demo films over de invloed van wervelstromen en waarom een stator (en eventueel ook de magneten/rotor) gelamineerd moet zijn en niet massief:
http://demoroom.physics.ncsu.edu/html/demos/163.html
 
Mischien i.p.v. de alu buis voor het anker omwikkelen met kevlaren epoxy? Zie je bij vrij veel commerciele modellen.
 
He ron,

Bedankt man, ik zal het allemaal maar eens rustig gaan lezen en bekijken.

groet Maarten

Mischien i.p.v. de alu buis voor het anker omwikkelen met kevlaren epoxy? Zie je bij vrij veel commerciele modellen.

Snap niet goed wat je hier mee bedoeld, zou je dit nader kunnen verklaren??

alvast bedankt,
Groeten Maarten.
 
Zie de met Kevlar omwikkelde (Duits 'armierte') rotor links op de foto. Helemaal geen alubuis, alleen Kevlar en (goed getemperde) epoxy. In één van de links die ik je gaf, staan nog meer foto's, ik weet niet meer welke.

P1290020.JPG
 
Ik heb gezocht op dit forum en op het internet, maar ik kan het niet vinden vandaar deze vraag. Hoe weet ik wat de maximale stroom is die de geisoleerde koperdraad kan voeren zonder dat hij (te) warm wordt.
Verder zou ik graag willen weten hoe duur dat geisoleerd koperdraad nu is, heb namelijk nog geen tijd gehad naar de elektronica zaak toe te fietsen en ook de prijzen kan ik niet vinden op internet.

alvast bedankt,
Groeten Maarten
 
Back
Top