zelfbouw borstelloze motoren: cd-rom & lrk-motoren

Hierbij de foto's van Jan Scholten's 'rewound only' CD-rom motor. Zet jij de gegevens erbij Jan? 'Afkomst', statorlengte en diameter, aantal wikkelingen, draaddikte, cellen, stroom, prop, etcetera? Is de ringmagneet hard ferriet of een rubber/kunststofgebonden magneet?

cdmotor4.jpg

onderdelen

cdmotoropen.jpg

opnieuw gewikkeld

cd%20motorcompl.jpg

gemonteerd

Dat CD-rom motortje ziet er erg interessant uit.
Maar wat voor principie is hier gebruikt dan het LRK
En wat voor regelaar word hiervoor gebruikt, of ook
zelf gemaakt :?:
Ga morgen ff kijken of iemand een kapotte CD speler
op de zaak heeft. FF CHECKEN :twisted:

Een zelfbouwregelaar is niet nodig, de meeste fabrikanten hebben hun firmware (=ingebouwde software) al aangepast aan lrk's. De speedy BL regelaars (Duitse en Engelse site) werken erg goed met alle borstelloze motoren. Ze hebben veel instelbare parameters. Inmiddels is de Speedy BL al in drie versies te krijgen:
Code:
SBL-Classic2 6 - 18 Zellen 40A
SBL-Mini     5 -  8 Zellen 10A
SBL-Sprint   6 - 18 Zellen 28 - 70A
Wel een borreltje drinken voor je gaat solderen ;)

CD-ROM motoren gebruiken het 'normale' principe dat bijna alle 2-polige Pletti's, Hackers en Lehners gebruiken, net als deze motoren zijn cd-rom motoren klassieke synchrone machines (niet echt synchroon, 'zelfcommuterend' is hier een betere benaming). Als het magneetveld twee keer ronddraait, heeft de as een omwenteling volbracht, 2:1. Bij een lrk (de helft van de polen bewikkeld) met een 12-polige stator en een veertien magneten bedraagt die snelheidsverhouding tussen het roterende magneetveld en de as 7:1, bij een 10-polige lrk stator bedraagt die verhouding 5:1. Er zijn nog veel grotere verhoudingen mogelijk (direkt drive heli motor straks misschien).
Heel veel goede uitleg hier, in het Engels en het Duits:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index.html

ron van sommeren zei:
Hierbij de foto's van Jan Scholten's 'rewound only' CD-rom motor. Zet jij de gegevens erbij Jan? 'Afkomst', statorlengte en diameter, aantal wikkelingen, draaddikte, cellen, stroom, prop, etcetera? Is de ringmagneet hard ferriet of een rubber/kunststofgebonden magneet?

wat meer info zou idd handig zijn...

waar ga je hem in bouwen? foto?

Jaaahaan! Hallo!

Kom op met die info!
Aantal wikkelingen?
Toerental?

De meeste CD-ROM ombouwers hebben het probleem dat het motortje het goed doet tot half gas, daarna hebben ze last van een soort overslag.
Heb jij dit ook?

meetgegevens

Nou daar komt het,de gegevens als gemeten op diverse testjes
motor 1:
stator 7x18mm,20 windingen/0,3,ringmagneet en 2 lithium cellen.
prop 7x3,5 1,7 amp 6200 rpm
prop 8x6 2,6 amp 3700 rpm staat op tiny en vliegt goed
prop 8x4,3 2,5 amp 4200 rpm
motor 2
stator 7x18 mm,13W/0,4,ringmagneet,2 lithium cellen
prop 8x4,3 4,5 amp 3600 rpm liep slecht
motor 3
stator 7x19 mm,14W/0,3 dubbel,ringmagneet,2 lithium cellen
prop 8x4,3 3,35 amp 4000rpm
prop 8x6 3,0 amp 3200 rpm
prop 7x3,5 2,8 amp 7000 rpm
prop 10x4,7 6,5 amp 3000 rpm
motor 4
stator 4x24 mm,18W/0,5, 3mm magneten,2 lithium cellen
prop 7x3,5 3,4 amp 9070 rpm
prop 8x4,3 6,2 amp 6500 rpm
prop 8x6 7,6 amp 5500 rpm
prop 8x4,3 2,1 amp 5700 rpm met ringmagneet
mini LRK
20W/0,5 7 cellen nicd
prop 10x5 3,5 amp 5500 rpm op tiny van 100 cm span(vergroot)
alle motoren met ringmagneet gaan tot driekwart gas goed en daarna loopt de stroom erg op en blijft het toerental gelijk.
de motor met de extra ring met losse magneten loopt wel door maar trekt dan ook wel erg veel stroom.
ik ben benieuwd naar jullie conclusie,we zijn eigenlijk op zoek naar een motor zoals motor 1 met de 8x6 prop en dan ongeveer 5000 rpm en onder de 3,5 amp.

8*6 bij 5000 toeren = 15 watt vermogen nodig aan de uitgaande as.

bij twee li-ion cellen (= 6 V) en 3,5 ampere (invoer 21 watt)

Heb je een rendement nodig van 15/21 * 100 = 71.4 %.

Best lastig in deze maat....

Succes er mee!

li-ion

2 cellen li ion is geen 6 volt maar ruim 7 volt volgens mij.
na het laden zijn ze 8,4 volt en tijdens het testen zakken ze na een minuut of 5 naar 7 volt.

of mag ik dat zo niet zien?

Ik heb hulp nodig...
Ik ben van plan 2 aardig grote lrk motoren te maken.
de ene wordt ruwweg 750 watt vermogen(op 12 volt) en de andere 1.8-2kW op 22.8 volt. Nominale toerental moet rond de 2000 rpm liggen. Ik heb al een beetje rondgekeken, maar echte formules die voor grotere motoren bruikbaar zijn heb ik nog niet gezien.

Kan iemand me helpen met het precies uitrekenen hoeveel magneten en polen het beste is, welke winding, wat voor dia motor, hoogte etc.

alvast dank!

EDIT: is een phoenix 125(of de 110 HV die komen zal) een goeie controller voor lrk-motoren?

LRK is niet synoniem met buitenloper, lrk is een soort buitenloper (er zijn trouwens ook lrk binnenlopers gemaakt).

lrk IS 12 polige stator met 10 of 14 magneetpolen. Voor de grootte en wikkelingen kun je kijken naar de commerciële leveranciers. Lees ook de FAQ op www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax en de links op die pagina (mocht je die nog niet gezien hebben). Een erg informatieve lrk thread, gaat over wat grotere lrk motoren:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=306150

1000Watt buitenloper, zonder draaibank (geen lrk!):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=333317

Voor het aantal wikkelingen kun je gebruik maken van het torcman spreadsheet, deze is alleen bruikbaar voor lrk motoren, niet voor cd-rom:
http://www.torcman.de/konfiguration/Torcman_Configurator_301.xls (Engels)
http://www.torcman.de/konfiguration/Torcman_Konfigurator_301.xls (Duits)

Ik heb het idee dat er een aantal berichten aan het begin van deze discussie verdwenen is ?? Begint opeens met magneet leveranciers.

:newbie:
Helaas zijn met de nieuwe gebruikers (moi aussi) ook mijn berichtjes weg. nou ja ik had ze gelukkig wel al gelezen. Het ging over de zelfbouw borstelloze die te heet :oops: werd.
Ik heb de eerste testresultaten.

40 windingen 0.45mm draad in ster schakeling
3 polig stator van 23*5mm
4 polig magneet rotor
gewicht 55 gram.
3cell lipo die al aardig leeg was.
310 gram trust op de weegschaal met een wit gunter propje.
420 gram met een gws ep 7035 das wel aardig denk ik(?)
daarvoorbij schakelt de controler (phoenix 25) uit vanwege te lage voltage.
hij wordt echter nog steeds heel erg heet. het amperage heb ik niet kunnen meten met mijn spulen.
is het een blijvertje denken jullie of moet ik maar een nieuwe maken met 6 of negen polen.
:?:

Ik heb ook diverse cd rom motoren opnieuwe voorzien van wikkelingen en nieuwe magneten.
Bij 1 motor die ik gebruik voor de 3dx heb ik een 24 mm stator gebruikt met 24 wikkelingen .40 draad. Als regelaar heb ik een nieuwe type assan 10a. Als ik het gas te snel op zijn max zet dan gaat de motor stoppen met lopen en gaat piepen. Dit doet hij niet met een jeti regelaar. De timing heb ik naar mijn mening ook goed gezet. Als ik langzaam aan het gas opkrik dan blijft ie wel draaien. Oplossing???

Back