zelfbouw catamaran

• Topicstarter Topicstarter boy19
  • Startdatum Startdatum
Goede tip Raf, dat is wat ik probeerde te verwoorden. Het moet geen discussie worden over wat beter is, beide methodes kunnen, en de een zal voor Harm's kant kiezen, en de andere een hars met eventueel een glasmatje, als extra bescherming tegen een aanvaring (waar kozijnen als het goed is geen last van hebben) En inderdaad, het is mooi dat er in dit topic iets wordt gemaakt. Laten we daar vooral respect voor hebben.

full
full
full
even een update, ik heb mijn boot geplamuurt. en heb eronder wat houtlak op aangebracht

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit! Maar spijker je het nou +houtlijm? Alleen de houtlijm was waarschijnlijk ook voldoende geweest! Voor de volgende keer dan maar ;)

In dit geval gezien de vele spijkers zou ik inderdaad wel voor een glasmatje oid gaan met epoxy. Dan sluit je alles mooi af!

Zelf heb ik wel eens botenlak gebruikt (waar echte houten boten ook mee bewerkt worden.) werkt echt prima. En ziet er mits je houtwerk eronder mooi is ook nog super uit!

Een goede top voor je volgende bouwwerk, want het lijkt erop dat je nu balsa plankjes hebt gebruikt? Maak je boot van gamma triplex! (hobby triplex) Een flinke plaat (+- 100x50 cm)van 3mm dik kost zo uit mijn hoofd 4 euro, daar maak je al snel ene hele boot van + het is erg makkelijk te bewerken! Ik gebruik zelden een figuurzaag, en het is gewoon met een goed scherp hobbymes te snijden! Gewoon lijmen met houtlijm, en als het echt stevig moet en eventueel om een kiertje te vullen gebruik dan constructielijm van bison. Wordt keihard, makkelijk na te schuren en daar komt echt geen water meer doorheen!

Succes!

@kaypeters ik heb inderdaad gespijkerd met houtlijm :) wel aleen bij het dikke gedeelte van het frame (6mm) en ja ik zit er ook over na te denken om er een glasmatje overheen te leggen

@samz11 ik was van plan om er een kabine bovenop te maken ongeveer zoiets als op de foto ;)

Ik heb net de elextronica gekocht :) een behoorlijke 9,6 volt motor en een prima servo na een tijdje te hebben geknutseld heb ik hem werkend gekregen nu alleen nog de schoef en de roeren :)

Ik heb nu de vraag wat zal performancegewijze get best presteren en wat is het makkelijkst te maken? Tussen een hovercraft propellor of schoef

Haha sorry, ik bedoelde wat er het best in te bouwen is op mijn bootje want ik zit te twijfelen tussen een normale bootschoef of een aandrijving die gelijk is aan die van een moerasboot/ hovercraft

Ik heb het verslag net gelezen maar wat moet ik daar dan uithalen?

Mij Nordkap bestond voornamelijk uit karton met hier en daar hout.
Plamuur tot wel 8 mm dik! Veel verf en nog maakt ze water.
Kortom zoals sommige zeggen dat een papieren boot me veel verf waterdicht woord is niet waar.
Als dat wel zo was geweest had ik er geen uitdaging in gezien.

Jouw project heeft al aardig vorm aangenomen.
Goed bezig!

Groetjes Dries

full
full
full
hier zijn de foto,s :)

Laatst bewerkt door een moderator:
zoals je ziet zijn de drijvers met een halve centimeter in het water. het bootje kan 3,6 kilo dragen voordat hij ten onder gaat en weegt zelf iets meer dan 150 gram.

ik zit met een aantal problemen waardoor dit project vertraging oploopt. het eerste probleem is met de zender\ontvanger een van beide reageert niet. mijn tweede probleem is het roer want ik krijg dat op een of andere manier niet goed gemonteerd.

dus als je een idee hebt hoe ik mijn zender/ontvanger weer kan laten werken en een goede manier weet om het roer er gemakkelijk op te monteren is dat meer dan welkom.

alvast hartelijk dank thibaud

Back