Zelfbouw-> Code HE-X-A

projecthexa.jpg

Ondertussen 50% van het multicopter gedeelte afgelezen en een paar dingetjes opgeschreven.
Mijn hart gaat naar een HEXA voor team X
Zoals een paar weten doe ik ook aan stormchasen naast mijn dagelijks werk.

Maar dat zien jullie later wel

BUDGET 700/1100 euro
Het een en ander genoteerd:

Framework

Model is anders dan normaal, omdat ik dat zelf mooi vind.
Soort van props gaan boven de engine idee =\_/=
[1]Frame 1 Centerplate - balken ( hout? )
[2]Frame 2 cbframe

props

Graupner E- Prop 11"X5", 5" 3xlinks = EUR 36,- props 3x rechts 11"X5", 5" = EUR 36

Engine:
6x Avroto M2814-11S Short Shaft 770KV Brushless Motor ( of ideen van jullie ) EUR 180,-

Camera mount:
goeie vraag er moet een canon 550d of JVC GZHD7 onderkunnen

Electronica:
Hexa power distribution board ?? <- lijkt me erg handig

rest komt van jullie af helaas, de electronica zoals boards ed heb ik geen drol verstand van nog.
Wil wel voor een goed bordje gaan waar gyro inzit en gps (later) mogelijk is zonder dat dit meteen 1000 dollar kost
Wat ik tegen kwam->

[1] Rabbit Flight Controller with Full Sensor Pack
Specifications:
- Alarm Voltage setting: 2.8v - 3.7v
- Gyroscope: +-2000dps,16 bit resolution, response time:1000HZ
- Accelerometer: 8g 14 bit resolution, response time:800Hz
- Input Voltage: 4 - 6V
- Board Size: 55mm X 55mm
- Weight:20g
- Working Temperature: -40c+85c
[2] KK Multicopter Black Flight control Board V5.5 EUR 36,-

[3] DJI naza

Besturing
1x FrSky FF-1 2.4Ghz Combo Pack for Futaba w/ Module & RX = EUR 60,-
Radio MX-16 COMPUTER.SYSTEM 2,4 HoTT eur369,- of de FUTABA 6J S-FHSS 2.4GHZ 150,-

Batterij: 2x Turnigy 5000mAh 4S 20C Lipo Pack (heb ik hier genoeg aan?)
wat is jullie idee hierachter?
misschien niet een beetje to much? Kan het wat minder. Of andere ideeën?
-lader??? <-

alle replies zijn altijd welkom, ik heb veel te danken aan de mensen die me een paar basisdingen aangebracht hebben

mijn Team Xtreme website <- nog de nodige aanpassingen nodig

Laatst bewerkt:
Ik denk persoonlijk dat je niet naar een kkboard of een rabbit FC moet kijken...
Een DJI naza van 200euro is denk iets stabiler voor het maken van foto's...
weet niet of dit uitbreidbaar is met GPS.

Ik denk persoonlijk dat je niet naar een kkboard of een rabbit FC moet kijken...
Een DJI naza van 200euro is denk iets stabiler voor het maken van foto's...
weet niet of dit uitbreidbaar is met GPS.
dankjewel zal dit bij de board info zetten :)
de naza is zekerweten uit te breiden met gps en dergelijke maar wilde ik nog nie aan beginnen (SSS)
Rest van het systeem is wel goed?

geen idee,
ik bouw alleen fpv quadjes, met veel vibratie en jello, ik heb namelijk ook een budget...
iets wat te bij jou project niet echt wilt lijkt me ?

Die graupner E-props schijnen wel goed te zijn...

Hier een mooi overzicht van flight boards en wat ze kunnen.
Altitude hold is al vrij algemeen. GPS (position hold) is nog vrij nieuw / experimenteel. Hiervoor zul je diep in de buidel moeten tasten (denk aan minimaal 750 / 800 Euro), of veel zelf moeten gaan experimenteren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik het zo zeggen dit ding moet wel veel gewicht kunnen optillen en stabiel zijn in winderige omstandigheden en kunnen hooveren op 300 meter.
De rest van de poeha is (nog) overbodig

Hier een mooi overzicht van flight boards en wat ze kunnen.
Altitude hold is al vrij algemeen. GPS (position hold) is nog vrij nieuw / experimenteel. Hiervoor zul je diep in de buidel moeten tasten (denk aan minimaal 750 / 800 Euro), of veel zelf moeten gaan experimenteren.

Vraag het Hugy eens, die vliegt met dat soort spul.

Dankjewel :) Zijn naam is Hugy in de chat hier?
zal hem opzoeken.

ik heb toch het idee dat ik wat vergeet hier...
Misschien ook allemaal iets teveel van het goede

Even een vraag voor mijn beeldvorming, je kunt al goed vliegen met een multicopter/helicopter?

*Kuch* nee nog nooit gedaan en weet dat het heel erg stom is..
daarom haal ik eerst het basis setup in huis en daarna de rest..
Maar ik vind het doodzonde om eerst 200 euro uit te geven aan zon stom prulding terwijl dat ook in een goed boardwerk kan zitten.
Deze word ook wel zo gemaakt dat als hij crashed niet meteen gesloopt is.
Ik weet dat ik hier miss de nodige reacties mee opwek.Ik moet keuzes maken en dit is er een van

Ey GN!
Had hier ooit een account maar die is inmiddels weg. Maargoed, speciaal voor jou opnieuw geregistreerd :P

Anyway, ambitieus project :) Zeker gezien je nog nooit een model hebt gevlogen.
Misschien is het een goed idee om een 2dehandse Robbe Skyflex 2000 op de kop te tikken.
Weegt niks, komt niet omlaag donderen als de motor afgeschakeld wordt vanwege bijna lege accu, relatief hoog draagvermogen (gaat een 7cell NiCd of NiMh accu in) en is te besturen met een goedkope 2kanaals zender en ook nog redelijk crash-proof (hooguit dat de accu door het raampje naar buiten vliegt als je nose-first land)
Er valt prima mee te leren, en dan krijg je alvast wat gevoel voor hoe wind-invloeden werken enzo.

Per dom toeval heb ik er zelf een gehad. Kostte destijds al vrij weinig en 2dehands mogen ze helemaal niks meer kosten.

videotje erbij: [media=youtube]5zFBbTpD-mU[/media]

Yo dude! moest wel ff lachen bij t videootje.
Maar ik denk wel dat ik een goedkoop quatrootje er bij moet gaan doen.
Dan kan ik als ik leer vliegen mooi het grote project bouwen.
niet handig als je een toestel van 1000 pietermannen naar zn bliksem helpt met je eerste vlucht.

Hmm, ik zou toch wel eerst een (2e hands) prulding :cool: gebruiken om wat gevoel te krijgen voor het vliegen; voor rond de 100 euro moet je wel iets nieuws in elkaar kunnen draaien (excl. zender/ontvanger/lader/lipo enzo).

Misschien kom je er dan ook achter dat het helemaal niets is (of niet geschikt is voor je toepassing) en als je dan zo'n bruut apparaat hebt staan waar je niets (meer) mee kunt dan is dat jammer; maargoed het zijn jouw centen ;).

Hmm, ik zou toch wel eerst een (2e hands) prulding :cool: gebruiken om wat gevoel te krijgen voor het vliegen; voor rond de 100 euro moet je wel iets nieuws in elkaar kunnen draaien (excl. zender/ontvanger/lader/lipo enzo).

Misschien kom je er dan ook achter dat het helemaal niets is (of niet geschikt is voor je toepassing) en als je dan zo'n bruut apparaat hebt staan waar je niets (meer) mee kunt dan is dat jammer; maargoed het zijn jouw centen ;).

Dat is dus precies waar ik net ook aan dacht, Zijn er kleine modellen die met de zelfde ontvanger te vliegen zijn?

Je kan sowieso een dikke zender/ontvanger set aanschaffen.
Je gebruikt dan misschien de extra kanalen niet, maar dat is niet erg. Wat niet aangesloten zit werkt niet maar kan ook geen kwaad.

Een Skyflex is te besturen met twee kanalen, gasgeven/stijgen-gaslos/dalen en sturen links/rechts.
Hang je er een 4kanaals reciever in (met bijbehorende zender) dan gebruik je de overige kanalen niet, maar daar zou je dan eventueel een schakelingetje aan kunnen hangen die je camera bedient, of een extra servo om de camera tilt te beinvloeden oid.
Liever teveel kanalen dan te weinig dus :)

Wat vliegen betreft.... Het is voor het stormchasen.
Een spiegelreflex camera weegt ruw-weg 1 kilo. Het frame moet sterk genoeg zijn om de camera te dragen en een crash te overleven, dus daar mag ook wat extra materiaal (en dus gewicht) in gaan zitten.
Laten we zeggen dat met volle belading, het hele systeem ruim 3 kilo weegt.
LIjkt me een redelijke schatting, gezien mijn wijlen Tamiya TL01 met alle gear ook al 1,5 kilo woog.

Mij lijkt het dus raadzaam om te zorgen dat je met 50% thrust, het hele zaakje zwevend kan houden. De overige 50% houd je achter de hand om tegen de wind te vechten.
Zijn die motortjes dan niet een tikkie te zwak? Ik heb namelijk geen idee van hoeveel power 770KV is omdat ik nooit met brushless motortjes heb gewerkt.
Ik zie wel regelmatig 3000+KV motortjes staan, en dat klinkt gangbaar.

Verder, props in "open space" zijn volgens mij niet zo heel geweldig efficient omdat ze wervelingen veroorzaken rondom de draaing.
Is het niet een goed idee om duct-fans te gebruiken? Die zouden wat efficienter moeten zijn.

toppie dauwe! aan jou heb ik zeker wat!
kan ik eens een keer komen kijken? of samen vliegen in wezenlandenpark? trouwens de beste man van aquarell ook maar eens benaderen :)

@mckaamos die motortjes gebruiken ze ook bij de "big Boys" deze hebben een trust van 2 kg per motor komen er 6 aan dus ongeveer 6 kilo op 50% trottle

Back