Zelfbouw combat.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door armando198609, 8 okt 2014.

  1. armando198609

    armando198609

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal.

    15 jaar geleden voor het laatst met mijn broer gevlogen met een lijnvliegtuig.
    Na de kist opgeknapt te hebben en een nieuwe motor gekocht te hebben, hebben we een poging gewaagd.
    Na 3 avonden vliegen hebben we de smaak weer te pakken en het smaakt naar meer.

    Kort daarna zijn we begonnen aan het bouwen van een Combat toestel.
    De bouwtekening hebben we van lijnbesturing.nl gedownload.

    Binnen kort foto's van het toestel!
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hey, dat is leuk! En is het de bedoeling om wedstrijden te gaan vliegen? En welk type combat? Enkele weken geleden heb ik mijn allereerste wedstrijd 1.5cc dieselcombat gevlogen en ik ben verkocht!!! Dit is nog een zeer betaalbare vorm van combat vliegen en er is genoeg info te vinden op het WWW.
     
  3. armando198609

    armando198609

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Lelystad
    Hey hallo,

    Nou wedstrijd vliegen weten we nog niet, eerst met dit vliegtuig oefenen en dan later een 2e bouwen.

    Wij vliegen momenteel met een OS Mac 1,5cc nitro motor.
    Wat zou het verschil zijn om met diesel of nitro te vliegen dan?
    Ik heb vroeger zelf een Webra Diesel 1,5cc gehad, en was zeer slecht aan de praat te krijgen. slechte ervaringen dus.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Neem een 1,5 Fora diesel, , makkelijkte starten en meer vermogen dan die glowmotor.
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    neem een parra wasp diesel, makkelijk te starten en meer vermogen dan die glowmotor. ;)

    [​IMG]

    Deze motoren zijn zeer goed geprijsd en de service van Alberto Parra is uitstekend!

    Gisteren heb ik nog wat vluchtjes gemaakt met de 1.5cc diesel combat. Hier een filmpje waarin de motor te vet en te weinig compressie had.
    [media=youtube]pNLhbmQ8n2o[/media]


    Maar een webraatje 1.5cc dat niet goed start... Dat zal dan de enige zijn denk ik. Ofwel helemaal op/versleten/uitgelopen/kapotgedraaid/...:(

    En dan nog een paar combatters bouwen en volgend jaar bij ons een wedstrijdje komen vliegen. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. armando198609

    armando198609

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Lelystad
    Leuke reactie!
    en mooi snel vliegende combat heb je!

    misschien mijn 15 jaar oude vast zittende webra eens uit elkaar proberen te halen.
    Kijken of er nog wat van te maken is.

    Waar kan je een parra wasp diesel kopen en wat kost zon motortje dan?

    wedstrijdje vliegen en/of kijken lijkt ons erg leuk?
    Waar doen jullie dat dan? In almere?

    Wij vliegen gewoon naast mijn huis op een leeg groot grasveld.

    Gr. Armando
     
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo Armando,

    je hebt geluk dat je in een land woont waar er nog tamelijk actief en op hoog niveau combat wordt gevlogen en er toch nog wel wat wedstrijden worden georganiseerd. In België zijn we nu met 2... Nino, mijn combatmaatje heeft jarenlang F2D gevlogen maar is er 30 jaren tussenuit geweest... Sinds dit jaar zijn we terug een beetje aan het oefenen en ondertussen hebben we in september onze eerste wedstrijd gevlogen. Over de uitslag zullen we het maar niet hebben maar ik heb de lol van mijn leven gehad! En heel veel bijgeleerd natuurlijk!

    De parra wasps worden ontwikkeld en verkocht door Alberto Parra in Gran Canaria. Hij is een schitterende kerel en hij zal er ook altijd alles aan doen om zijn klanten tevreden te stellen. De wasp kost ongeveer 140 euro per stuk. Ik heb 125 euro betaald omdat ik er meerdere tegelijk had gekocht. Het zijn echt schitterende motoren. Ik heb ondertussen ook nog een nieuwe fora en een JAK maar ik vertrouw toch op de wasps. Het kostte me toch even wat tijd om deze motoren te leren kennen omdat ik mijn eerdere diesel-ervaring toch aan de kant moest zetten. Het is een totaal nieuwe generatie motor als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld je webra 1.5cc.
    Hier kan je wat meer info vinden over de wasp: Club Tamaran -* Wasp 1.5

    Op ons clubforum kan je een beetje volgen wat wij uitspoken:
    Limburgse Vleugels ? Toon onderwerp - diesel combat

    Afgelopen zondag hebben we tijdens onze lijnbesturingsdag nog even lopen brainstormen over het inrichten van een 1.5cc diesel combatwedstrijd in 2015. Als er genoeg animo is zien we dat zeker zitten om een weekendje in te richten.

    Misschien is het handiger om in je profiel ook even aan te geven van waar je bent? Dan is er misschien iemand in de buurt die je zou kunnen helpen of steunen?

    Vriendelijke groet,

    Jo
     
  8. armando198609

    armando198609

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Lelystad
    Vorig weekend weer gevlogen met ons combatje.
    Na een paar modificaties en testvluchten, hebben we voor het eerst gestunt met het vliegtuig.
    Schade: 2 propellors en een hoop lol!
    Combat zelf gelukkig onbeschadig gebleven!
    We hebben ook even een filmpje gemaakt en op youtube gezet.
    Linkje:
    [URL="[/URL]

    Ondertussen ook 3 nieuwe motoren besteld:
    4,5cc nitro voor en nieuw toekomstig groter vliegtuig.
    2,5cc nitro voor ons 15 jaar oude kist.
    2,5cc diesel voor een 2e combat die we gaan bouwen!


    Nou heb ik gelijk een vraag.
    Hoe kan je het beste diesel maken? welke verhoudingen, welke vloeistoffen, wat kosten deze ongeveer en waar kan je deze kopen?

    Groeten Armando!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. armando198609

    armando198609

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal.

    Nu mijn boer en ik de (lijn)draad weer opgepakt hebben en weer regelmatig lijn vliegen, heb ik een poging gewaagd mijn oude webra weer draaiend te krijgen. Deze zat namelijk MOER VAST.

    Helaas is bij het uit elkaar halen de krukas gebroken.
    Weet iemand of het nog de moeite waar is om een krukas te gaan kopen, en of deze sowieso nog wel te koop is?

    Of zal mijn motortje in onderdelen nog wat waard zijn?

    Hieronder een aantal fotootjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Interessant...
    Waar heb je die intacte krukas op de foto dan vandaan?
    Ik zie wel een met grof geweld gebroken drijfstang.
    Het doet zeer, zo'n mishandelde motor te zien.
    De rest van de onderdelen zou ik in m'n vingers moeten hebben om te kunnen vaststellen of je met een nieuwe drijfstang weer een complete, bruikbare motor kunt maken.
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Volgende keer de motor met de föhn warm stoken.
    Of warm maken in de oven.
    Geen brander gebruiken daar trekt de boel van krom.
    Vervolgens met handschoenen een propeller monteren en proberen of je de motor met beleid kan draaien.

    Je kan de motor ontdoen van wonderolie door hem 12 uur in hete koelvloeistof onder te dompelen.
    Je moet de zoete variant hebben van de koelvloeistof (die is ook giftig).
    De wonderolie hars waait er zo af. Met een tandenborstel poets je hem zo schoon.
    Doe er geen kunststof in want dat wordt aangetast.

    Een nieuwe drijfstang tja. Misschien Ton van den Brink?

    Groet Robert-Jan
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Jammer jammer jammer... Met een beetje zoeken hier op het forum was je deze ellende bespaard kunnen blijven.
    Ik heb mijn laatste nieuwe zuigerstang voor een webra 1.5 aan Martijn opgestuurd. [post20]. Ik heb wel nog een stuk of 10 webraatjes 1.5, misschien is er daar eentje te hard van uitgelopen dat hij gekanibaliseerd mag worden, maar meestal is de drijfstang dan ook goed versleten...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik weet niet hoor, maar je hebt dit verhaal nu binnen 5 minuten op drie plekken in dit forum gezet: heli brandstof, vliegtuigen brandstof en hier (hoezo, cross-posting???)

    Ik heb je onmiddellijk (binnen 10 minuten) een onderdelenmotor aangeboden in het vliegtuigengedeelte, maar om eerlijk te zijn, wel drie keer posten, maar niet even terugkijken of en wat voor respons je krijgt, dan begint mij een beetje de gedachte te bekruipen, dat je het ook maar mag uitzoeken ook...

    Ik krijg hier een heel raar gevoel bij, en trek bij deze mijn aanbod in...

    Groet, Bert
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In ieder geval de resterende onderdelen even laten bekijken om vast te stellen of er met een drijfstang nog een lopende motor van te maken is.
    En zo niet, dan zijn ze zeker nog van waarde (nee, geen geld) om andere motoren weer aan de gang te krijgen.
    Eerst maar eens zien.
     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dag Armando,

    ik zou nog veel kunnen en willen schrijven...
    Over dieselbrandstof is al heel veel en heel uitgebreid geschreven op dit en andere forums. Als je even aangeeft welke 2.5cc dieselmotor je gekocht hebt zullen we je hier een mooi receptje aandragen. Er is namelijk niet iets als een "perfecte" dieselbrandstof. Ikzelf gebruik 4 verschillende type mengsels om mijn dieseltjes op te laten draaien. Dat gaat van een heel "voorzichtig" mengsel tot een superhot mengsel.
    Over de aanschaf van de ingredienten en de kostprijs hiervan kan ik je geen raad geven aangezien ik in België woon en ik al mijn ingredienten in grotere hoeveelheden (wonderolie en parrafin in 20l, ether in 5l, enz...) aankoop.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina