Zelfbouw DeepVee

• Topicstarter Topicstarter imported_Frank_
  • Startdatum Startdatum
I

imported_Frank_

Guest
Vorig jaar heb ik een Wiesel speedbootje gebouwd. Het bouwen was erg leuk en leerzaam om te doen. Ondertussen ben ik met de bouw van een tweede bootje bezig. Het model is een mix tussen wat bestaande ontwerpen aangevuld met wat eigen creativiteit ;-) Op de bijgevoegde foto’s kun je het resultaat tot nu toe zien.

Ondanks dat het bootje nog niet af is, heb ik er al wel even mee kunnen varen. Bij de eerste poging werd duidelijk dat de gebruikte accu (Sanyo 2400) aan de zware kant is voor het bootje. Daarnaast had ik bewust gekozen voor een kleinere schroef i.v.m. de nog te maken waterkoeling. Omdat het geheel niet warm werd heb ik een tweede poging gewaagd met een iets grotere schroef en een lichtere accu (LRP VTEC 1400) Bij deze tweede poging was het bootje al sneller dan mijn Wiesel!

Wat moet er nog allemaal gebeuren?

- De bodem wordt nog voorzien van strakes.
- Waterkoeling moet nog toegevoegd worden.
- Inkorten motor kabels
- Het roer verlengen, dit moet iets dieper in het water steken.

Hierna zal ik gaan kijken hoe het speedbootje het doet. Wanneer ik tevreden ben ga ik verder met de afwerking en zal het bootje voorzien worden van een kleurtje en stickers.

Groeten, Frank

Netjes gemaakt, zeg!

Heb je ook een turnfin aan de rechterzijde?

Anders wordt het bochten varen een avontuurlijke zaak...

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Op dit moment heb ik nog geen turnfin geplaatst.
Wat zijn richtlijnen t.a.v. turnfins, wanneer plaats je een turnfin?

groeten,

Frank

Hoi Jan,

Op dit moment heb ik nog geen turnfin geplaatst.
Wat zijn richtlijnen t.a.v. turnfins, wanneer plaats je een turnfin?

groeten,

Frank

Een turnfin zorgt ervoor, dat de achterkant van de boot niet uitbreekt, als je een (scherpe) bocht maakt (of een flauwe bocht met hoge snelheid), de achterkant zwaait dan rond en je boot ligt achterstevoren, en door de snelheid waarmee het gebeurt, vaak op z'n dak..

In hoeverre jouw boot er een nodig heeft moet de praktijk uitwijzen, als je alleen volgas rechtuit vaart en voor elke bocht keurig van het gas gaat, zal de boot niet vaak spinnen.

Even wat anders; je vond de 6 cellen 2400 mAh sub-C (die Sanyo's zijn de beste Nicads ooit volgens mij) wat zwaar voor de boot, ik schat de lengte op zo'n 50 cm, da's even lang als de Mono-1 klasse wedstrijdboten, waar we mee varen, daar zit ook een 600 motor in en zeven cellen sub-C, die zijn dus nog zwaarder en varen tegen de 40Kmh.
Als je boot vaarklaar tussen de 1000 en 1200 gram zit, is 'ie niet te zwaar.

Groeten, Jan.

De lengte van de boot is idd zo tegen de 50 cm, het gewicht heb ik nog niet bepaald.

Bij mijn tweede testvaart heb ik twee dingen veranderd: de accu en de schroef. Twee veranderingen in één keer uitproberen is niet altijd even handig, omdat je het effect van de afzonderlijke veranderingen niet kunt beoordelen. Nadat de overige wijzigingen (zie eerste bericht) zijn doorgevoerd, zal ik opnieuw kijken naar het vaargedrag van de boot. Ik zal dan ook nog een keer de Sanyo´s proberen. Mogelijk dat een turnfin volgt.

Update bouw DeepVee

Ondertussen heb al weer een aantal dingen kunnen doen:

- De boot is voorzien van strakes.
- De motorkabels zijn ingekort.
- De waterkoeling is geïnstalleerd.
- Het roer is met 1,2 cm verlengd.
- Aan de voorkant van de motorsteun is wat ruimte gemaakt voor de motor openingen.

De water pick-up zit niet op een ideale positie (vlak achter de motor.) Ik had hem liever in gebogen vorm achter het roer gehad, maar dat gaat niet helemaal lekker passen. Fris water zal waarschijnlijk pas in de bocht worden opgepikt.

Van het weekend maar eens kijken wat de boot op het water gaat doen.

groeten, Frank

Dat ziet er weer netjes uit!

Als je een pickup áchter de boot wilt maken, zet die dan in de propspray, van achteren gezien in het quadrant rechtsboven.
Dat werkt net zo goed als eentje, die onder de boot uitsteekt, maar remt aanzienlijk minder (bijna helemaal niet).

Succes met testen dit weekend.

Groeten, Jan.

en het voordeel van achter de prop is .. het water word er met druk ingeperst.
een scoop onder de boot heeft minder druk waardoor het water er te rustig doorheen gaat ...
een snel stromende koeling koelt beter

Update

Zaterdag heeft het bootje weer even in het water doorgebracht. Met de lichtere accu’s komt het bootje mooi uit het water. Op snelheid trekt de boot naar rechts. Maar dat is gezien de huidige gewichtsverdeling en de draairichting van de prop en positie van de as (recht in het midden) niet heel vreemd. De rechterzijde is zwaarder (daar zit het roer, de servo en ontvanger) dan de linker zijde (alleen regelaar). Ik moet het gewicht in ieder geval een stuk naar de linker kant verschuiven.

Op de zwaardere accu’s heeft de boot moeite. Zeker om een beetje op snelheid te komen. De prop is flink aan het roeren, maar steekt denk ik te diep in het water. In ieder geval ligt het zwaartepunt een stukje te ver naar achteren (<30%.) Ik zal moeten kijken hoe het gedrag is door het naar voren plaatsen van het gewicht. Ik zal even e.a. moeten aanpassen waardoor ik makkelijker met de accu kan schuiven om de gewichtsverdeling te beïnvloeden.

De waterkoeling doet het nog best aardig. Met een 36 mm prop worden de motor en regelaar wel warm, maar niet heet. Ik zal nog een 37,5 mm prop gaan proberen (deze is in bestelling.)

Het gewicht van de boot heb ik nu met de zwaardere accu’s (7,2V Sanyo 2400) op 1200 gram zitten. Dit zal nog iets zwaarder worden door het plaatsen van een cockpit en het spuiten van de boot.

Groeten, Frank

Update

Het bootje heeft ondertussen een kleine metamorfose ondergaan:

groeten, Frank

waarom zit het roer aan de zijkant? geeft dit geen andere stuur reactie?

ik dacht dat dat was omdat je schroef de ene kant omdraait en je dan alijd een kleine afwijking naar die kant het en door het roer aan de zij-kant te plaatsen heb je daar bijna of geen last meer van ;)

Door het roer naast de prop te plaatsen heb je minder weerstand van de waterverplaatsing die de prop maakt.
Tevens vaar je meestal met de klok mee bij wedstrijden en is het wel prettig als altijd het roer in het water blijft.

Actiefoto's

Bij deze nog een aantal mooie actie foto's:

Filmpje

En ook nog een kort filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back