Zelfbouw Dieseltje

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Alexander, 5 jan 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad!! Maar nu kan ik me herinneren dat ik ergens in het grijze verleden (rond 1960) gevlogen heb met dieseltjes zonder gloeiplug. Dat waren kleine motortjes zo tussen de 2 en 5 cc, en ik dacht dat we een methanol mengel gebruikten, maar weet dat niet zeker meer.
    Maar worden dat soort dieseltjes niet meer gemaakt?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  2. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    zoek misschien eens op Davis Diesel. die maken inderdaad motortje (of koppen om je motor aan te passen) die volledig zelf ontbranden, zonder tussenkomst van een gloeiplug dus. in de kop zit een schroef met een tweede cilinder eraan vast. deze schroef kun je in- en uitdraaien en hierdoor verander je de compressie. zijn zuinig en stil, maar sommige drijfstangen schijnen het niet zo fijn te vinden.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad, die compressieregeling zat iop die motortjes. Zuinig weet ik niet meer, maar stil waren ze zeker niet. Proef-/indraaien in de kelder werd door de buurt niet erg op prijs gesteld.....
    Maar ze draaiden als een tierelier, alleen de terugslag bij starten met de hand aan de propeller was niet mis!!!!
    Viel voor de rest weinig aan te regelen. Je kon wel met de hand de brandstoftoevoer en daarmee het toerental iets regelen. Maar wij deden toen alleen nog vliegen met lijnbesturing, nog geen rc.
     
  4. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    volgens de site (heb niet gekeken maar ik kan me wel zoiets herinneren) zijn ze stiller dan een methanoler. als je ze tenminste wel allebei met uitlaat test. vroeger gebruikte je denk ik geen uitlaat, of wel?
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, we wisten geloof ik geeneens dat die bestonden (als ze al bestonden...).

    Groet,

    Ad
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Davis maakt inderdaad losse koppen waarmee je bestaande methanolmotoren kunt converteren (als je een draaibank hebt, kun je die ook makkelijk zelf maken) Volgens mij worden er op kleine schaal nog wel dieseltjes gemaakt, ik dacht o.a. door MVVS.

    Deze heb ik ooit eens gemaakt voor een 10cc motortje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina