Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
@Alexzzz
De romp is recht en vierkantig. Enkele de bovenzijde is afgerond. foto volgt.
De volgende stap is de staart, het kielvlak en het hoogteroer. Gezien het hier gaat om een rechttoerechtaan model werd de originele uitgerust met een niet geprofileerde staart. We willen dit veranderen en er een profieltje aangeven. Hoe teken ik dit het beste uit? Ik heb al van alles gevonden van NACA 008 tot SD8020 maar hoe op de staartvlakken toe te passen is nog een raadsel. Adviezen zijn welkom.
De motor wordt toch bevestigd op de centrale koker, als deze genoeg raakvlak heeft met de rest van het airframe (met driehoekslatjes :lol: ) denk ik niet dat dat je je er ongerust in moet maken. Moest ik hem zelf bouwen zou ik nog een grotere klokboor gebruikt hebben. Als je de vergelijking maakt met de Aerobatic Models Extra is deze véééél te sterk opgebouwd. Zo waren de ontwerpen nu eenmaal in die tijd, veel te sterk en dus ook veel te zwaar. Dat moet je nu zien te compenseren. Jos en Didier, goe bezig!
Die gaten kunnen daar geen kwaad, de kracht wordt toch verdeeld over de motordome. Waar ik wel eens op zou letten, is het motorschot zelf. Dit hou je niet op z'n plaats met een koude verlijming, daar komen echt veel trillingen en krachten op, niet enkel in de lente, maar ook torsie. Is het niet mogelijk om dat eventueel vast te zetten met kopse kanten die in elkaar passen (zoals ze ook keukenlade's maken, ik weet niet juist hoe zo'n verbinding heet...)?
Het motorschot moet je er ook altijd tussen maken in plaats van er voor tegen.
Ik maak er dan zelf ook altijd nog een flink aantal sate prikkers in.
Dan vergroot je het lijm oppervlak ook enorm.
Zelfs nog meer als zo'n rechte zwaluwstaart verbinding of hoe het ook mag heten.
Zo lijkt het me geen succes, en moet je er weer veel te veel gewicht in maken, door verstevigingen te plaatsen.
Verder ben ik het met Alex eens tussen die 2 gaten had je beter wat hout kunnen laten zitten.
Als je er echt van overtuigt ben dat het zo sterk genoeg is, kan je het beter helemaal openzagen.
Want die 2 losse driehoeken doe ook niets meer nu.
Wat ook vaak gedaan wordt is met aluminium "L"-strips, als je het motorschot gewoon koud vastlijmt, dan zal binnen 5 minuten motorloop de motor naast je toestel liggen. Het zijn geen 6.5cc motortjes waar je wat mee kunt aanklooien...
Uiteraard Gerard, ik boor gewoon de gaten voor, dan lijm ik met epoxy het rondhout erin. Persoonlijk vind ik het wat fijner werken dan aluminium strips ook.
De gaten die ik geboord heb zijn kleiner dan de gaten die in het vliegende model zitten omdat we zelf al schrik hadden dat het niet sterk genoeg was.
@bertus
Die kleine driehoekjes zijn ook weg genomen.
De algemene bezorgdheid in verband met de motorsteun is zeker gegrond.
Op dit moment is de motorsteun nog niet volledig af er komen overal nog hard houten driehoeklatjes in.
En het is voorzien om gaten te boren en rondhouten staafjes in te steken.
Didier, als je in de hoek van de centrale koker en de achterkant van het motorschot een paar hardhouten latjes kleeft dan kan je eventueel gewoon schroeven. De lijmverbinding is al stevig op zich en met een paar parkerschroeven langs voor en langs de zijkant zit het zeker vast. Simpel en stevig.