Zelfbouw Extra 300 (2.60 m)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door parat, 28 nov 2006.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    didier, zitten die rompdelen zo kops op elkaar gelijmd allemaal ?
    zonder driehoekslat of andere versteviging binnenin ?
     
  2. parat

    parat

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Meldert (Belgie)
    Gerard, de rompdelen zijn allemaal kops op elkaar verlijmd maar er komen nog driehoekslatten in .
    Gr Didier
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat ik me afvraag; wordt ie niet erg vierkant of komen er aan de rompzijkanten nog spantjes die later worden ingedekt om de ronding te verkrijgen?

    Zo dus;

    [​IMG]

    Grt.
     
  4. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    De onderkant blijft vlak, net zoals de Goldberg Extra. Is inderdaad niet echt schaal maar stoort zeker niet in het vliegbeeld.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dus de zijkanten worden wel afgerond?

    Grt.
     
  6. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hoi allemaal,

    @Alexzzz
    De romp is recht en vierkantig. Enkele de bovenzijde is afgerond. foto volgt.

    De volgende stap is de staart, het kielvlak en het hoogteroer. Gezien het hier gaat om een rechttoerechtaan model werd de originele uitgerust met een niet geprofileerde staart. We willen dit veranderen en er een profieltje aangeven. Hoe teken ik dit het beste uit? Ik heb al van alles gevonden van NACA 008 tot SD8020 maar hoe op de staartvlakken toe te passen is nog een raadsel. Adviezen zijn welkom.
     
  7. parat

    parat

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Meldert (Belgie)
    De verdere vorderingen :

    De romp nog wat lichter maken

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Het maken van de afronding aan de boven kant.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De romp op dit moment:
    [​IMG]



    @Gerard

    De hoeklatten zitten er in :)


    [​IMG]

    Groeten didier
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    Lekker op weg! :D
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou wel uitkijken met wat je hier doet;

    [​IMG]

    Op deze manier wordt het motorschot teveel verzwakt, je had beter wat materiaal kunnen laten zitten tussen de 2 verlichtingsgaten.

    Verder schiet al lekker op :)

    Grt.
     
  10. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    De motor wordt toch bevestigd op de centrale koker, als deze genoeg raakvlak heeft met de rest van het airframe (met driehoekslatjes :lol: ) denk ik niet dat dat je je er ongerust in moet maken. Moest ik hem zelf bouwen zou ik nog een grotere klokboor gebruikt hebben. Als je de vergelijking maakt met de Aerobatic Models Extra is deze véééél te sterk opgebouwd. Zo waren de ontwerpen nu eenmaal in die tijd, veel te sterk en dus ook veel te zwaar. Dat moet je nu zien te compenseren. Jos en Didier, goe bezig!
     
  11. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Die gaten kunnen daar geen kwaad, de kracht wordt toch verdeeld over de motordome. Waar ik wel eens op zou letten, is het motorschot zelf. Dit hou je niet op z'n plaats met een koude verlijming, daar komen echt veel trillingen en krachten op, niet enkel in de lente, maar ook torsie. Is het niet mogelijk om dat eventueel vast te zetten met kopse kanten die in elkaar passen (zoals ze ook keukenlade's maken, ik weet niet juist hoe zo'n verbinding heet...)?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Soort van "inter-lock" constructie?

    Grt.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.842
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het motorschot moet je er ook altijd tussen maken in plaats van er voor tegen.

    Ik maak er dan zelf ook altijd nog een flink aantal sate prikkers in.
    Dan vergroot je het lijm oppervlak ook enorm.
    Zelfs nog meer als zo'n rechte zwaluwstaart verbinding of hoe het ook mag heten.
    Zo lijkt het me geen succes, en moet je er weer veel te veel gewicht in maken, door verstevigingen te plaatsen.
    Verder ben ik het met Alex eens tussen die 2 gaten had je beter wat hout kunnen laten zitten.
    Als je er echt van overtuigt ben dat het zo sterk genoeg is, kan je het beter helemaal openzagen.
    Want die 2 losse driehoeken doe ook niets meer nu.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik verstevig het vaak met 5/6mm rondhout;

    [​IMG]

    Wat ook vaak gedaan wordt is met aluminium "L"-strips, als je het motorschot gewoon koud vastlijmt, dan zal binnen 5 minuten motorloop de motor naast je toestel liggen. Het zijn geen 6.5cc motortjes waar je wat mee kunt aanklooien...

    Grt.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.842
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Inderdaad Alex het hangt er natuurlijk wel van af wat voor motor er op komt.
    Sate stokjes deed ik dan ook bij kleinere kisten :wink:
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de afshuifkracht van zó'n houtje is enorm, maar laat er geen speling op zitten op de verbinding, dan is het zo "knak" :(
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uiteraard Gerard, ik boor gewoon de gaten voor, dan lijm ik met epoxy het rondhout erin. Persoonlijk vind ik het wat fijner werken dan aluminium strips ook.

    Grt.
     
  18. parat

    parat

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Meldert (Belgie)
    De gaten die ik geboord heb zijn kleiner dan de gaten die in het vliegende model zitten omdat we zelf al schrik hadden dat het niet sterk genoeg was.

    @bertus
    Die kleine driehoekjes zijn ook weg genomen.

    De algemene bezorgdheid in verband met de motorsteun is zeker gegrond.
    Op dit moment is de motorsteun nog niet volledig af er komen overal nog hard houten driehoeklatjes in.
    En het is voorzien om gaten te boren en rondhouten staafjes in te steken.

    Foto's volgen nog ter goedkeuring :)

    Gr Didier
     
  19. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Didier, als je in de hoek van de centrale koker en de achterkant van het motorschot een paar hardhouten latjes kleeft dan kan je eventueel gewoon schroeven. De lijmverbinding is al stevig op zich en met een paar parkerschroeven langs voor en langs de zijkant zit het zeker vast. Simpel en stevig.
     
  20. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    heuy Dider,

    nog wat gedaan? het is al weer zo'n 2 weke stil geloof ik ?

    Grt.
     

Deel Deze Pagina