zelfbouw mini electro chassis ( 1:18 )

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door sevenup, 15 jun 2007.

  1. sevenup

    sevenup Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds kort begonnen aan een leuk projectje.
    Ik had namelijk nog een 1:10 chassis liggen waar ik niks meer mee deed.
    Nu had ik al een tijdje de wens voor een zeer compact, snel en sterk electro chassis.

    Het idee was snel geboren om het 1:10 chassis drastisch in te korten naar ongeveer schaal 1:18.
    Omdat ik de electronica ook nog kwijt moet heb ik een wielbasis genomen van ongeveer 17 cm. Zeer compact dus.

    Het accupack moet verhuizen naar het upperdeck dat ik nog moet maken.
    De ontvanger, de servo en de regelaar komen dan op het lowerdeck.

    Op dit moment is het chassis nog gemaakt van multiplex omdat dat makkelijk te bewerken is. Straks als alles klaar is en goed past maak ik het chassis van epoxy printplaat materiaal.

    Ik wou graag 1:10 buggy-wielen monteren om een monstertruck look te creeeren, maar deze hebben een andere offset en lopen aan. Iemand nog een idee hoe ik dit op kan lossen?

    Hier alvast wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Ziet er leuk uit :D

    De bestaande onderdelen komen zeker uit een HPI RS4 ? :D En wat voor motor/ elektronica ga je er in doen? :) en hoe moet dat me je kap dan 8O
    Veel vragen maar ben gewoon nieuwschierig :D

    Veel succes ermee!!

    Liu
     
  3. sevenup

    sevenup Guest

    Onderdelen zijn van een "Reely"chassis. Dit is een eigen merk van conrad. Kost nieuw maar 50 Euro incl motor. Dit zijn vaak klonen van andere wagens, en deze lijkt idd veel op een HPI.

    Motor wordt waarschijnlijk een 19Turns Orion motor. Deze heb ik nu nog in mijn Tamiya buggy.

    Kap wordt waarschijnlijk een 1:16 of 1:18 monstertruck body. Deze zijn smal waardoor de ophanging en de wielen er naast zitten.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou gewoon rally bandjes eronder zetten.

    De stuurinrichting kan je het beste maken zoals het bij een M18 zit.

    Maar ziet er goed uit.
     
  5. sevenup

    sevenup Guest

    Nog een paar foto's.

    Hier kun je goed zien hoe klein hij wordt. Het 6 cell accupack komt dus op een upperdeck en past nog precies tussen de voorste en achterste shocktower.

    Ik heb ook wielen gevonden die passen. Het zijn 1:10 buggy voorwielen. Jammer genoeg zijn ze een stukje smaller dan buggy achterwielen, maar ziet er naar mijn mening wel goed uit. Ik koop nog een nieuw setje velgen, deze zijn van mijn brandstof buggy.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. J_oram

    J_oram Guest

    ziet er leuk uit!
     
  7. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    zou je niet voor 2/3 cellen gaan? dan kan je die op je chasiss leggen waardoor je zwaartepunt veel lager is dan als je hem op het upperdeck hebt zitten. voor de rest ziet het er leuk uit!
     
  8. J_oram

    J_oram Guest

    heb je trouwens ook een foto van de onderkant?
     
  9. sevenup

    sevenup Guest

    Denk dat ik dan te weinig power heb. Wil hem ook op zand en gras laten rijden. Beetje een mini monstertruck zeg maar.
    Misschien zijn 2 lipo's ook wel een goed idee. Deze zijn heel licht en kunnen zat stroom leveren.

    Ik ga straks nog even een upperdeck maken.

    Groeten
     
  10. sevenup

    sevenup Guest

    kleine update

    De stuurinrichting ( met servo-saver )

    [​IMG]

    [​IMG]

    @ J_oram: De onderkant

    [​IMG]
     
  11. sevenup

    sevenup Guest

    hmm, 40-45 denk ik met die 19T motor. :D
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Gezien de aandrijving 1 op 1 van een 1:10 afkomt en de wieldiameter gelijk is, zal de snelheid ook gelijk zijn. Probleem wordt meer de bestuurbaarheid op hogere snelheid met zo'n korte wielbasis en grote wielen 8) Wel een leuk project verder! Je zou misschien een andere cellen samenstelling en of -grootte kunnen gebruiken en de cellen lager leggen dan op de radioplaat. Dat komt het zwaartepunt ten goede.
     
  13. sevenup

    sevenup Guest

    De wieldiameter is groter. Buggy wielen zijn groter dan 1:10 on-road wielen.
    De buggy banden hebben een diameter van 85mm, on-road banden hebben een diameter van 65mm.

    Misschien een wat kleiner motor pinion nemen voor meer trekkracht met de grotere wielen. :D

    Zal eens kijken wat ik kan doen met de cellen. Misschien krijg ik de regelaar, ontvanger en servo wel op de radioplaat. Dan blijft er onderin meer ruimte over voor de accu.
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Je hebt helemaal gelijk over de buggywielen :) Hij zal dus harder gaan met dezelfde pinion op de motor.
     
  15. chuckie

    chuckie

    Lid geworden:
    27 dec 2006
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Utrecht
    veelbelovend projectje! ik zou idd. die accu ergens anders plaatsen, dit omdat het zwaartepunt anders erg hoog wordt, en met deze grote banden zal je bij een scherpe bocht wss. meteen omrollen.
    ook zou ik je chassistje van aluminium maken ipv. hout, ik denk dat dit snel breekt en zal gaan branden/schroeien met een 19 turns motor.
     
  16. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Lees de startpost eens VOLLEDIG door... Dan zul je merken dat hij het chassis niet uit hout zal maken. En moest hij dat wel doen, dan zou het nog steeds niet gaan branden door de hitte van een elektromotor.

    Sander
     
  17. sevenup

    sevenup Guest

    Net nog even bezig geweest en het chassis is zo goed als klaar.

    Het upper deck is nog niet naar mijn zin. Moet iets breder worden zodat alles beter past zoals aan/uit schakelaar en bedrading,.

    Maar het werkt allemaal wel. Ik moet alleen nog wel een veel kleiner motorpinion kopen. Met deze trekt de motor zoveel stroom dat de regelaar telkens in de beveiliging gaat. Dit is iets van een 25 tands en ook zijn de wielen een stuk groter dan bij onroad 1:10.

    Dacht zelf aan een 17-19 tands pinion of zoiets. Even proberen bij de winkel.

    Heb nu 4 dezelfde wielen, ze zijn 40mm breed.

    Als kap heb ik ook al iets gevonden. Bij de modelbouwzaak stond een 1:16 (of 1:18 weet niet precies) mini monstertruckje. De kap hiervan heb ik gepast en is perfect. Ze vragen na wat zo'n kapje los gaat kosten.

    Verder ziet het er allemaal goed uit en ben benieuwd hoe hij straks gaat rijden.

    Nog een paar foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. ornithos

    ornithos

    Lid geworden:
    4 nov 2006
    Berichten:
    225
    mooi zeg
     
  19. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er erg mooi uit, maar komen de voorwielen niet tegen de schuimen bumper aan met het sturen??
     
  20. sevenup

    sevenup Guest

    Net niet. Heb het schuim een beetje bijgeknipt.
     

Deel Deze Pagina