Zelfbouw motor inloopbankje

Thanks guys, het was erg leuk om deze machine te ontwerpen, en erg leuk om te maken. Nu is het nog leuker om het te gebruiken voor het inlopen van mijn nieuwe motoren, I love it.

EBIS-066.JPG
 
Eind resultaat ziet er super uit Richard :worship:

Ga je nou ook nog verschil merken tussen een motor welke ingelopen in een dergelijk systeem als dat van U, en tussen een motor welke bijvoorbeeld op de WOT methode ( of welke andere manier dan ook ) is ingelopen?
 
Dankjewel Chris :koud:

Goeie vraag ... allereerst heb ik gemerkt dat het op deze manier inlopen, onder geconditioneerde omstandigheden, alleen al grote voordelen oplevert.

Ben op dit moment mijn 2016 motoren aan het inlopen.


Dit is ECHT genieten, heerlijk. Geen gehak zoals bij het voor het eerst starten op de box, geen vasttikkers die je dan snel weer met de schroevendraaier op het vliegwiel terug moet draaien. Je maag draait niet meer andersom van het gekraak en gepiep. Straks op de baan kan de motor binnen 2-3 tankjes op scherp. Volgens diegenen die al eerder op deze manier hun motor in hebben laten lopen bij Roy zou de motor niet alleen meer vermogen hebben, door de betere passing, maar ook zuiniger in brandstofverbruik. Dat laatste is een belangrijk punt bij onroad, omdat het de timing van je pitstops beïnvloedt. Ik heb daar op dit moment nog geen ervaring mee.
 
En zo ziet een OSMAX motor na 9 uurtjes uit:

frituur68.jpg


Op 90 graden Celcius is er op het hoogste punt een klemming voelbaar dus de motor zal makkelijk te starten zijn maar vereist zeker nog een paar tankjes inloop. Noem het maar "Pre-runned".
 
Ik heb tot nu toe 2 van mijn motoren op mijn EBIS unit ingelopen, een Xceed .21 Pro Stock-serie, en een .21 OS Speed 2102.

Ik ben vergeten om foto's van de PSS te nemen, maar dit is hoe de OS zuiger en cilinder eruit zien na inbraak inloop in het Easy Break In System.

EBIS-068.JPG


Zoals ik waarschijnlijk al zei, het inloopproces op deze manier is erg relaxed en volop geniet. Een super soepele en geleidelijke manier van inlopen onder gecontroleerde omstandigheden.

Morgen ga ik een andere een van mijn OS Speed 2102 in de EBIS-unit laten inlopen. Daarna heb ik nog 2 meer motoren voor EBIS inloop en ... een lijst met collega RC racers die hun motoren in mijn EBIS-inloopbankje willen laten inlopen ...
 
Hoewel Richard er geen last van heeft is voor de 2e keer mijn olie redelijk aangetast:

frituur69.jpg


Allemaal spikkeltjes. Maar ondanks dat is de zuiger als een spiegel.
 
Dat is vreemd te zien dat je niet beiden hetzelfde probleem hebt..
Heeft Richard er geen filtersysteem in gemaakt stiekem?? :yes:
 
Ik heb hier ook een motor liggen die door Roy is ingelopen op zijn systeem.
Ik ben zeer benieuwd. Heb er nog geen verkeerde dingen over gehoord.
 
Inderdaad die heb ik ook liggen. Ben zeer benieuwd naar de prestaties. Hopen dat het snel wat beter weer wordt ;)

M.v.g. Mark
 
Motoren inlopen, afstellen en onderhouden blijft lastig, de koppeling speelt een belangrijke rol.


Hoe moet je nou omgaan met de reeds ingelopen motor voor het beste resultaat.

Eigenlijk is het heel simpel, maak de motor goed warm voor je hem start met een fohn.


Wat belangrijk is, is dat je het toerental beheerst, dus in het begin niet teveel toeren..!!


Zonder de break-in methode betekend het een moeilijk start…de motor zit snel vast.

Je moet eerst een tankje stationair lopen, dan op de baan met 20km/u pruttelen en dan een uur lang steeds sneller..

Op gegeven moment heeft de auto 80% van de topsnelheid, dan begint het “loskomen” van de motor, heel belangrijk om hier de motor aan te voelen en niet te lang door te trekken op hoog rpm.


Nu heb je een motor met break-in methode, je hoeft nu alleen de motor nog los te rijden, maar wat is dat nou precies?

Zorg dat je koppeling en de bak goed staan, weet zeker dat de auto op het juiste moment schakeld.


In het onderstaande filmpje zie je Michael Salven op de Mach een motortje inrijden, specifiek het deel van losrijden.

Let vooral op het geluid, de snelheid in het eerste deel kan je mee beginnen, je hoort de motor nog licht roggelen, dat moet je bereiken met je gas te doseren op de zender.

Je moet vooral even 3 tankjes niet helemaal doortrekken, dus je gas minderen op hoge toeren of loslaten. Dit is een kwestie van gevoel, maar kijk en luister goed naar het filmpje.

Op een gegeven moment gaat de motor steeds feller klinken en bij dezelfde gasstand harder doorlopen, houd het gas steeds langer aan op het rechte stuk.


Eventueel de motor nog iets bijstellen, een goed begin punt is standaard uit het doosje, en bovenop een halve slag rijker.


Succes en vraag gewoon even of een ervaren racer je helpt.




Gr. Roy
 
En zo ziet een nieuwe Ielasi Tuned 9CL na 9 uurtjes eruit.

frituur70.jpg


(een blanco rand langs de bovenrand)
 
Dat is dus het deel waar de zuiger de cilinder raakt en nu heel netjes ingesleten is voor zijn eerste echte start. Omdat deze rand al netjes gedaan is zal de motor makkelijker te starten zijn zijn en minder makkelijk nadelige beschadigingen oplopen.
 
Inmiddels heb ik 8 stuks .21 motoren ingelopen en vind ik zelf dat ik me dan best ervaringsdeskundige mag noemen. :) Hierbij alvast een handige tip voor de EBIS gebruikers.

Over de vervuiling in Roelof's bakje, het volgende. Nadat ik 1 Picco + 2x OS Speed had ingelopen was mijn inloopolie nog steeds glashelder. Echter de 4de motor, een nieuw in doos 2012 Novarossi N21-5T vertroebelde de olie compleet. Dus die olie in eerste instantie apart gehouden voor inspectie later. Bakje zorgvuldig schoongemaakt en daarna nog 1x Orion + 3x XRD ingelopen. Olie nog steeds glashelder. Wel zag ik na inspectie van het bakje en de olie een aantal bewerkingspanen. Deze waren zodanig an vorm dat deze onmogelijk van de zuiger / bus konden zijn.

Na inspectie van de olie en de RC motoren, ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Het EBIS = Easy Break In System, werkt ook als trilbadje, waardoor alle troep en spanen die bij de fabrikage van de RC motor zijn achtergebleven, met name in de tapgaten in het RC motorhuis, o.a. de kopbouten en die van de bevestiging van het carterdeksel, wordt gereinigd. Als je erover nadenkt is het ook best heel logisch. Bij normale inloop monteer je de kop en het carterdeksel, en weet je dit dus niet. In het geval van EBIS inloop is het dus verstandig om alle tapgaten in het motorhuis (zeker bij Novarossi) even goed met remmenreiniger + compressor schoon te spoelen, voordat de motor in het bakje geplaatst wordt.
 
Back
Top