Motoren inlopen, afstellen en onderhouden blijft lastig, de koppeling speelt een belangrijke rol.
Hoe moet je nou omgaan met de reeds ingelopen motor voor het beste resultaat.
Eigenlijk is het heel simpel, maak de motor
goed warm voor je hem start met een fohn.
Wat belangrijk is, is dat je het toerental beheerst, dus in het begin niet teveel toeren..!!
Zonder de break-in methode betekend het een moeilijk start…de motor zit snel vast.
Je moet eerst een tankje stationair lopen, dan op de baan met 20km/u pruttelen en dan een uur lang steeds sneller..
Op gegeven moment heeft de auto 80% van de topsnelheid, dan begint het “loskomen” van de motor, heel belangrijk om hier de motor aan te voelen en niet te lang door te trekken op hoog rpm.
Nu heb je een motor met break-in methode, je hoeft nu alleen de motor nog los te rijden, maar wat is dat nou precies?
Zorg dat je koppeling en de bak goed staan, weet zeker dat de auto op het juiste moment schakeld.
In het onderstaande filmpje zie je Michael Salven op de Mach een motortje inrijden, specifiek het deel van losrijden.
Let vooral op het geluid, de snelheid in het eerste deel kan je mee beginnen, je hoort de motor nog licht roggelen, dat moet je bereiken met je gas te doseren op de zender.
Je moet vooral even 3 tankjes niet helemaal doortrekken, dus je gas minderen op hoge toeren of loslaten. Dit is een kwestie van gevoel, maar kijk en luister goed naar het filmpje.
Op een gegeven moment gaat de motor steeds feller klinken en bij dezelfde gasstand harder doorlopen, houd het gas steeds langer aan op het rechte stuk.
Eventueel de motor nog iets bijstellen, een goed begin punt is standaard uit het doosje, en bovenop een halve slag rijker.
Succes en vraag gewoon even of een ervaren racer je helpt.
Gr. Roy