zelfbouw motor?

mijn naam is Jacar en ik vroeg me af of er mensen zijn die zelf motortjes maken? lijkt me wel leuk om te ontwerpen.
voor zelf maken zal ik toch echt op zijn minst een draaibank moeten kopen (ben nu aan het sparen)

Tja, idee-en te over, maar de uitvoering is een heeeeel ander verhaal!

Komt nogal wat bij kijken, en dat heeft zo zijn kosten, voor een draaibank kan je ws wel tig motortjes kopen...

Het is echt niet zo makkelijk als je denkt. Alleen al de juiste materialen vinden voor de cylinder en zuiger zodat ze qua uitzetting bij elkaar passen is een heel moeilijk verhaal.

Als je je bezig gaat houden met grotere motoren met zuigers met zuigerveren wordt het op dat gebied al heel wat makkelijker.

dus het is makkelijker om een gas motor te maken dan een kleine abc nitro motor of een nog kleiner dieseltje?
en ik ga zoiezo een draaibank kopen dat staat hier los van.
en ik ben het ook niet van plan te gaan doen omdat ik denk dat ik zelf goedkopere motortjes zou kunnen maken die ook nog is de performance van de "profs" evenaren hoor.
het lijkt me gewoon heel erg gaaf om een klein nitro motortje te maken die het nog doet ook...

kunnen jullie me wat wijser maken???
jacar

je zal het met alleen een draaibank niet af kunnen ...

GOED meet gereedschap hoort bij elke draaibank (en is flink duur) micrometer binnen/buiten en een schuifmaat .

bij motoren werkt je met nauwkeurigheden van 100sten en is een schuifmaat dus maar slechts een indicatie van maat, een micrometer geeft de werkelijk maat door.

een freesbank(je) een tafel of kolomboormachine en wat ervaring (praktijk en theorie en materialenkennis) is eigenlijk wel vereist . bij een freesbank horen frezen (duur) en opspan materiaal , zoals een machine klem etc.. (duur)
bij een draaibank horen beitels (duur)

maar wat weet je van draaien? (welke draaisnelheden bij welke materialen bij welke diameters?en welke beitel voor welke bewerking ? en hoeveel aanzet ?) goed metaalbewerken leer je in de praktijk , niet op de LTS/vmbo .

wat weet je van frezen ? (welke frees voor welke bewerking ? welk toerental draai je op welk materiaal ? hoe snel laat je de voeding lopen? )

dan je materiaal kennis .. je kunt onmogelijk een motortje van alleen aluminium maken (wat lekker makkelijk verspaant)

bijvoorbeeld een krukas moet hard en taai zijn , een cylinderbus moet warmte kunnen weerstaan en slijtvast zijn , een zuiger licht en ook slijtvast .

dan de theorie van de werking van een brandstofmotor .. tolleranties , lagerpassingen , uitzetting door warmte ,vorm van de verbrandingskamer , de carburatie , timing van de spoelpoorten (of kleppen als je een viertakt gaat maken) ..

ik ben benieuwd hoe je een en ander gaat aanpakken , zeker als je beweert dat je goedkoper een betere motor kunt maken ..
je denkt toch niet dat ze bij (bijvoorbeeld)OS-max 1 draaibankje hebben staan en daar alle motortjes op produceren? :roll: je zult ze dus niet goedkoper kunnen maken .. tenzij je ook mallen gaat maken om carters en carburateurs te kunnen gieten (wat altijd goedkoper is dan uit massief frezen als je in massaproduktie bezig bent)

Hallo, het mannetje is 15, waar stonden wij toen wij 15 waren.
Tuurlijk door ervaring leert men, maar men moet het eerst leren om daarna de ervaring te krijgen......................

Pjoeter zei:
Hallo, het mannetje is 15, waar stonden wij toen wij 15 waren.
Tuurlijk door ervaring leert men, maar men moet het eerst leren om daarna de ervaring te krijgen......................

juist . ik beweer ook niet anders toch ?

:wink:

Maar toegegeven, ik vind het al wel behoorlijk dapper om nu reeds al zulke ambities te hebben. 8O
De enige ambitie die ik had toen ik 15 was,
was om 16 te worden.........................om dan eindelijk bromfiets te mogen rijden :P

Pjoeter zei:
:wink:

Maar toegegeven, ik vind het al wel behoorlijk dapper om nu reeds al zulke ambities te hebben. 8O
De enige ambitie die ik had toen ik 15 was,
was om 16 te worden.........................om dan eindelijk bromfiets te mogen rijden :P

Eeuhh,

Volgens mij geeft hij gewoon aan dat het hem erg leuk lijkt om een werkend nitromotortje te maken. Tevens haal ik uit voorgaande posten iets van dat hij (sparkie) juist NIET de ilusie heeft dat de motor dan ook goedkoper is of beter presteerd!
Je kan ook eens naar de site van Loet Wakkermans gaan (gebruiker hier op het forum). Loet bouwt zelf motoren die ook nog eens TOP presteren, zijn motoren draaien goed mee in de LB!

M.a.w. SUPER... gewoon proberen! Je zal er zeker veel van leren en veel plezier aan beleven, en met geluk en kundigheid presteert de motor ook nog eens goed.

Succes, greetz van A.

I.d.d. gewoon proberen.
Je word op den lange duur steeds handiger.
En als het ook nog werkt, dan haal je er volgens mij meer bevrediging uit dan met een " stock" motor.
Helemaal als je ook nog je eigen wagen ontwikkeld en bouwt.

Ik vind het een beetje te gemakkelijk om te zeggen dat hij het gewoon moet proberen. Zeg er dan ook bij dat hij eerst voor ettelijke duizenden Euro's aan machines en tooling moet aanschaffen, voordat hij ook maar een kans maakt om een werkende motor te produceren (even afgezien van of hij over de benodigde kennis en talent beschikt, dat weet ik natuurlijk niet)

begin anders met of een gedeelte van de moter om te bouwen. eerst een koelkop.

hou het echte hart van de moter voor het aller laatste.

of ga voor een bezine moter dit is veel eenvoudiger volgens het 2 takt princiepe de marges op die schaal zijn veel minder klein als die van nitro motoren.

begin eens met het nabouwen van een puch blok

ik denk dat je je echt verkijkt op de hoeveelheid werk en geld dat je in dit project moet pompen. Bovendien, alleen met het motertje kun je niets, heb je al bedacht wat je ermee gaat doen...?
Het is niet alleen de meetapparatuur die je nodig zult hebben, maar ook diverse machines. Zoals cheeta zegt, zou je eerst eens een koelblok kunnen maken ofso. Hier voor zul je een freesbank nodig hebben. Ook zou ik als ik jouw was gewoon een motortje kopen, wat je van plan bent om na te bouwen. Zo heb je echt een goed voorbeeld, wat je kunt verbeteren als je wilt.

Ik heb bewondering voor je ambities, ik bedoel, op jouw leeftijd was ik ook vanalles aan het bedenken was ik zou kunnen maken (waterstofraket :roll: ), maar in dit geval denk ik dat je de lat toch iets te hoog legt. Al bedacht wat je gaat doen als na vele keren proberen je motortje niet wil starten, of kapot loopt? Dit soort dingen moet je je toch wel eerst afvragen voordat je aan zoiets begint. Maak ook een lijste met wat je nodig hebt, en bereken de kosten.

Maar heel belangrijk is wel; De aanhouder wint!!

Groeten Rik :D

Ik bewonder je inzet maar ik zou als ik jouw was met iets simpelers beginnen.
Als het je toch lukt wil ik wel graag foto's zien :lol:

Martijn

mijn excuses aan Sparkie , waarschijnlijk heb ik het verhaal verkeerd gelezen.

ik had de verkeerde indruk dat je van plan was een motortje te bouwen die goedkoper en ook nog eens beter was dan fabrieks.

toch denk ik dat je je niet moet vergissen in wat er allemaal nodig is voor het zelf bouwen van een nitro motortje , afgezien van de tools , die echt vreselijk duur kosten , komt er de nodige ervaring bij kijken .

er wordt hier gezegt dat het verstandig is om eerst een deel van de motor te bouwen, zoals bijvoorbeeld de cilinderkop ,
dat lijkt me een goed plan , ervan uitgaande dat je waarschijnlijk een technische opleiding volgt , kun je misschien in overleg het gereedschap en machinepark op school gebruiken voor zo n project .

wat je ook zou kunnen doen (deed ik zelf in mn schooltijd) is een oud en versleten nitro motortje aanschaffen en deze nieuw leven inblazen , door diverse onderdeeltjes zelf nieuw te maken , zo leer je toch een en ander aan ervaring opdoen.

ik hoop dat je mijn vorige posting niet als negatief beschouwt , dat was niet zo bedoelt , het is altijd goedkoper om van een andermans ervaring te leren toch :wink:

ik denk dat ik idd maar is ga proberen om een nieuwe koelkop voor een hpi nitro star .21BB te maken (heb ik as het goed is nog ergens liggen...)
eeen opleiding op je 15e??? ik zit nu in 3 gymnasium maar misschien kan mijn vader rgelen dat ik in de zomervakantie de machines op zijn werk mag gebruiken 8)
zijn er nog dingen waar je echt op moet letten bij een koelkop? (ik wil hem wel laten anodiseren en de motor gaat op een instap klasse micropuller gezet worden :P )

Jacar

Back