Zelfbouw multicopter to be..

Hey allen,

Ben nieuw op het forum. Heb net een huis gekocht, met voldoende ruimte voor een nieuwe hobby. Heb ervaring met robotica, vanuit mijn opleiding elektrotechniek, gespecialiseerd in regeltechniek. Eerdere hobby robotprojecten vooral bij iemand anders thuis gedaan, en heb zelf dus nog niet al teveel hardware in huis. Maar goed, je moet ergens beginnen, en dan kan je het beter meteen goed doen. :) Ok, vanwaar deze post?

Nou, ik heb het plan opgevat om een eigen multicopter te bouwen. Heb twee keer met zo'n ding gevlogen, en vind ze best wel gaaf. Als ik zo kijk wat er te koop is, lijken de modellen me vooral geoptimaliseerd voor lage kostprijs en/of er snel mee te kunnen vliegen. Leuk, maar als regeltechneut zoek ik een andere uitdaging.

Het doel is om een multicopter te bouwen die zichzelf volledig stabiliseert mbv accellerometers en GPS. Eentje die dus supermakkelijk te vliegen is. Daarnaast moet hij zo lang mogelijk kunnen vliegen, oftewel zeer efficient zijn. Aangezien ik nog nooit iets vliegends heb gemaakt, verwacht ik hier wel even mee bezig te gaan zijn. Maar ik heb geen haast, en het gaat me ook meer om de lol van het ontwerpen en bouwen dan dat ik zo snel mogelijk wil kunnen vliegen.

Hopelijk vult dit topic zich het komende jaar (jaren?) met posts over gestage voortgang. Eerst maar eens een paar maanden brainstormen over wat ik allemaal nodig ga hebben, en met jullie discussieren over wat er allemaal wel/niet mogelijk is.

Aangenaam!
 
Ok, wat eerste gedachtes over zo efficient mogelijk vliegen:

  • Minimaliseer de motorverliezen --> kies motoren met een lage rotorweerstand, en een lage stroom bij nominale belasting. Oftewel, ga redelijk overdimensioneren en zoek een paar leipe motoren uit. Maar zwaardere motoren zijn ook, tja, zwaarder. En extra gewicht moet je ook weer in de lucht houden.
  • Aantal motoren? Zoveel mogelijk lijkt me het beste, omdat dan de stromen/toeren per motor lager zijn en de motoren dus efficienter lopen. Klopt die intuitie? Acht motoren lijkt me wel de max van wat nog praktisch is, dus dan zou het een octocopter worden.
  • Zo licht mogelijk chassis --> spreekt redelijk voor zich lijkt me. Mechanisch ben ik totaal niet onderlegd, dus alle tips zijn welkom. Tutorials over carbonfiber vormgeving, of tips over benodigd gereedschap. Kan altijd terugvallen op triplex of aluminium natuurlijk.
  • Wat ik me echt afvraag: Hoe goed zijn de verkrijgbare ESC modules? Volgens hun eigen marketing is alles mega efficient, maar ik zie nergens getallen. Ik heb al eens een sensorloze motorcontroller gemaakt voor een stappenmotor op basis van een Microchip dsPic. In essentie hetzelfde is een stappenmotor gewoon hetzelfde als een BLDC motor. Het lijkt me leuk om dat weer te doen, maar als ik er niks mee kan winnen heeft het niet zoveel nut. Weet iemand hoe ESCs precies werken?
En ik moet ook maar eens gaan nadenken over wat voor computing platform hier geschikt voor is. Die Raspberry Pi lijkt me op zich wel redelijk geschikt. Een andere mogelijkheid is dat OpenPilot, alhoewel dat wel weer afdoet aan het zelfbouw gebeuren. In ieder geval iets om op terug te vallen mocht ik het zelfbouwen eerder beu raken.
 
Zo te zien gaat dit een mooie multicopter worden.
Wat ik me af vroeg is of je al eens bij mikrokopter in duitsland hebt gekeken.
Een helehoop van de door jou genoemde dingen hebben zij al.
Zelf vlieg ik ook met een quad van Mikrokopter, daar is echt enorm veel mee te doen. Sinds de laatste software updates ook het programmeren van waypoints met snelheid, hoogte en koers... en zelfs een failsafe waarbij de MK eerst naar een voorgeprogrammeerde hoogte stijgt, dan terug vliegt naar de start positie en daar weer een daling/landing inzet:


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien gaat dit een mooie multicopter worden.
Wat ik me af vroeg is of je al eens bij mikrokopter in duitsland hebt gekeken.
Een helehoop van de door jou genoemde dingen hebben zij al.
Zelf vlieg ik ook met een quad van Mikrokopter, daar is echt enorm veel mee te doen. Sinds de laatste software updates ook het programmeren van waypoints met snelheid, hoogte en koers... en zelfs een failsafe waarbij de MK eerst naar een voorgeprogrammeerde hoogte stijgt, dan terug vliegt naar de start positie en daar weer een daling/landing inzet:

...

Wow inderdaad zeg. Zijn frame lijkt wel veel professioneler dan ik ooit met zelfbouw voor elkaar kan krijgen. Maar voor de rest zoiets dus inderdaad. Waarschijnlijk kom ik dus wel op andere motoren uit. Eens goed uitzoeken welke componenten daar allemaal voor gebruikt zijn. Thanks!
 
Heb je geduld of moet je multicopter direct perfect vliegen?

Anders is Arducopter wel iets voor jou. Goedkoop , volledig DIY en ze zijn vooruitstrevend kwa software. Alleen moet je veel geduld hebben voor de software releases, het duurt nl. een tijdje tegen dat de bugs eruit zijn omdat het een opensource ontwikkeling is.
 
Heb je geduld of moet je multicopter direct perfect vliegen?

Anders is Arducopter wel iets voor jou. Goedkoop , volledig DIY en ze zijn vooruitstrevend kwa software. Alleen moet je veel geduld hebben voor de software releases, het duurt nl. een tijdje tegen dat de bugs eruit zijn omdat het een opensource ontwikkeling is.
Goede vraag.

Goedkoop en snel zijn nadrukkelijk geen doelstelling. Als ik er een paar honderd uur in verbras, kan ik er ook wel wat euro's aan spenderen. Zelf iets bouwen wordt sowieso duur vrees ik, massaproductie helpt nu eenmaal de kosten drukken.. Maar de Arducopter is wel weer een interessante optie waar ik wat inspiratie kan opdoen mbt concept.

Thanks!
 
Zelfbouw hoeft helemaal niet duurder te zijn hoor.

10X10 Aluminium bij Hornbach, heel goedkoop. Glasvezelepoxy-plaat op eBay, heel goedkoop. Zelf tekenen en laten freezen kan ook heel goedkoop.
Om maar te zeggen...
 
Dan is er nog de goedkoopste en meest veelzijdige optie namelijk de MultiWii.
Deze is nog volop in ontwikkeling vliegt al zeer stabiel, alt hold is redelijk goed en de eerste start met GPS is gemaakt.

Als je je geroepen voelt om aan dit project deel te nemen is alle hulp welkom.
MultiWii • Index page
MultiWii
 
Kees heeft gelijk.
Met de Multiwii is het allemaal begonnen voor mij! Prachtig ding, vliegt zeer stabiel. Zoals Kees zegt, nog volop in ontwikkeling.
 
Dan is er nog de goedkoopste en meest veelzijdige optie namelijk de MultiWii.
Deze is nog volop in ontwikkeling vliegt al zeer stabiel, alt hold is redelijk goed en de eerste start met GPS is gemaakt.

Als je je geroepen voelt om aan dit project deel te nemen is alle hulp welkom.
MultiWii • Index page
MultiWii

Haha super. Ik heb nog eens een tijd met de nunchuck zitten spelen toen we een halfbakken poging deden een lopende robot te maken (nog best lastig). Dus ik heb ook nog wel ergens een triwing liggen. Waarschijnlijk is de Wii nog steeds een van de goedkoopste bronnen van kant en klare accellerometers?

Dat ziet er goed uit, misschien wel iets om bij aan te haken. Hoe bevalt de arduino? Heb je genoeg aan de AVR? De Raspberry Pi is wel echt een stuk krachtiger natuurlijk met een ARM 11 en 256 MB ram. Daarnaast spreekt hij me aan omdat ik dan meteen in Python kan programmeren. Aan de andere kant is aansluiten bij een lopend project ook wel iets waard.. Keuzes, keuzes.. ;)
 
MWC MultiWii SE Standard Edition 4-axis Flight Control Board QUADX w/ FTDI Basic Breakout $54.10 Free Shipping @GoodLuckBuy.com
Zoals je ziet zijn de losse Wii componenten niet meer de goedkoopste optie.
De 328 zoals de promini begint aardig vol te raken.
Er word ook gebruik gemaakt van de Mega: Flyduino MEGA Flight Controller CPU Board, 47,50 € in combinatie met een compleet sensorboard naar keuze : Sensors - DroTek

Of: FunFly Controller Naze 32 [AFRO_NAZE32] - ¥5,500 : abusemark web store

Mogelijkheden in overvloed. :black:

Ikzelf heb niet de capaciteiten om aan de ontwikkeling mee te werken, maar test graag het een en ander uit.
 
Mooi werk die sensorbordjes, dat bespaart een hoop tijd! Goede ervaringen met leveringen uit frankrijk? Zo'n bordje komt er zeker in. Voor de processsing power ga ik toch wachten op de PI. Lekker prullen. :)

Hebben jullie tips over motorkeuze? De keuze is reuze, en ik raak een beetje de weg kwijt..
 
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Drotek, maar ook geen negatieve reacties over gelezen.

Die PI waar jij over spreekt had ik nog nooit van gehoord, maar na wat Google werk denk ik niet dat dit gaat werken met MultiWii (Arduino) of je zou de software aan moeten passen.
 
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Drotek, maar ook geen negatieve reacties over gelezen.

Die PI waar jij over spreekt had ik nog nooit van gehoord, maar na wat Google werk denk ik niet dat dit gaat werken met MultiWii (Arduino) of je zou de software aan moeten passen.
Inderdaad, de Raspberry Pi zou dan in plaats van het Arduino bord komen. Ik zou er zelf alle software voor moeten schrijven. En ik moet zo'n bord eerst nog kopen, want ze zijn pas vandaag begonnen met leveren en hebben best een grote backlog weg te werken. Maar ik moet eerst toch nog allerlei andere zaken uitvissen..

Zo begin ik na wat gegoogle terug te komen van het octocopter verhaal. Het lijkt dat grote props op lage toeren efficienter zijn. Dat zou dus weer pleiten voor een quadcopter, met grote props en lompe motoren. Wat halen jullie qua airtime op een charge? Minuutje of 15-20? Zou het haalbaar zijn om voor een uur te gaan?
 
Ik haal met mijn Flamewheel 450 en een 5000 Mah lipo zo'n 20 tot 25 minuten en ik kan je vertellen dat je dan als beginner echt wel even behoefte hebt aan pauze.
 
Ja, dat is ook precies een mooie tijd om ergens lekker mee bezig te zijn denk ik. Maar goed, als je dan zonder opnieuw opladen nog een keertje kan, is dat ook wel fijn..

Ben vanmiddag weer mijn kennis wezen vergroten dmv online zoeken. Ik denk dat mijn ontwerp beperkt gaat worden door de props. Wat zijn de grootste en lompste multicopter props die er zijn? Ik wil graag zo laag mogelijk in de rpm blijven bij hoveren. Multiblade, ook prima. Er zijn wel grote vliegtuigprops, maar voor een multicopter heb je er natuurlijk ook een paar nodig die de andere kant op draaien, want ik denk niet dat alleen de spanning omdraaien voldoende gaat zijn. ;) Voor counter-rotating kan ik niks groters vinden dan 14x4.7 van APC. Weet iemand nog grotere of vergelijkbare met multiblade?
 
Hou wel in de gaten dat grotere props zwaarder zijn en zwaardere motoren vragen, meer gewicht is weer een kortere vliegtijd.
Wat ook belangrijk is om te weten is dat deze grote props nogal kostbaar zijn en dus niet het meest aantrekkelijk om het vliegen mee te leren. Dit kost je gegarandeerd een aantal van deze props.
 
Ja, dat is ook precies een mooie tijd om ergens lekker mee bezig te zijn denk ik. Maar goed, als je dan zonder opnieuw opladen nog een keertje kan, is dat ook wel fijn..
Dan kun je beter die tweede accu op de grond laten en deze omwisselen.

Ben vanmiddag weer mijn kennis wezen vergroten dmv online zoeken. Ik denk dat mijn ontwerp beperkt gaat worden door de props. Wat zijn de grootste en lompste multicopter props die er zijn? Ik wil graag zo laag mogelijk in de rpm blijven bij hoveren.
Houd er rekening mee dat zulke grote, langzaamdraaiende props ook veel trager reageren. Voor een stabiele multirotor heb je juist een korte reactietijd nodig (vandaar ook dat mensen esc's opnieuw gaan flashen) Ik denk dat dat de maximale grootte van je props aardig beperkt.
Wil je toch perse groter en stabieler, dan kun je beter meteen een helicopter kopen.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, inderdaad valide overwegingen. Ik hoop niet teveel props te verknaaien, aangezien ik eigenlijk eerst het ding wil stabiliseren voor ik er zelf uberhaupt mee ga vliegen. Maar, grote props zijn inderdaad groter en duurder en zwaarder, en hebben grotere, duurdere en zwaardere motoren nodig. Maar in het kader van de doelstelling van dit project ga ik er denk ik toch op uitkomen..

Inderdaad, als je met minder prik toe kan, kan je beter de rest van de accu op de grond laten. Helemaal niet aan gedacht. :D

Vanuit mijn achtergrond als regeltechneut begrijp ik dat de props langzamer draaien. Maar niet dat ze dan ook langzamer zouden reageren? Dat lijkt me een kwestie van voldoende spanning hebben en goed regelen..?
 
Back
Top