Zelfbouw pakket brandstof?

Hey allemaal,

ik ben erg enthousiast geworden na de aanschaf van mijn eerste kist dat ik eigenlijk ook wil kijken of zelfbouw wat voor mij is.
Ik ben timmerman geweest dus ik heb er wel aanleg voor om iets zelf te bouwen.

Nu ben ik op zoek naar het volgende maar weet niet of dat wel bestaat ik kon namelijk niks vinden verder op het forum en als ik in een online shop wat vind staat er meestal erg weinig info bij.

ik zoek:

een bouwpakket met voorgefreeste delen.
motor, servo's en alles wat ik nodig heb er ook bij.

zender heb ik maar weet niet of die ook geschikt is voor brandstofmodellen. (Spektrum dx5e).

het hoeft geen trainer te staan aangezien het een toestel moet worden waar ik pas mee ga vliegen als ik alle aspecten van het vliegen ken maar het lijkt me wel leuk om in de tijd die ik over heb stukje bij beetje wat zelf te bouwen.

budget: max 450€

kan iemand mij op weg helpen?

groeten,
jarno

die zender kan prima voor een normaal vliegtuig. maakt niet uit of het brandstof is of elektro. Ik denk dat je gewoon een leuk modelletje moet uitzoeken op uiterlijk dus wat jij mooi vind. servo's en motor kun je dan altijd hier vragen wanneer het niet in de handleiding staat. ze zeggen dat een calmato sport wel wat is als 2e vliegtuig alleen weet ik niet of die er als bouwpakket is.
anders zoek je er een paar uit en vraag je hier of het wat is.

Spoeling bouwpakketten begint aardig dun te worden. Europees...Graupner heeft niet veel meer, noch Robbe of je moet een fraaie wat oudere kit tegenkomen via een verkoopsite. Dat waren gerenommeerde nog recente namen in bouwpakkettenland. Maar ook daar droogt alles op ten gunste van de ARF.

Met een budget van 450,- kan je aardig ver komen zou je zo zeggen. Heb je de keuze elektro of brandstof. Of wil je een zwever?

Het is maar net wat je zoekt. Schaalkist? Zwaarste categorie bouwwerkzaamheden en ervaring zoiets aan te pakken, te plannen. En dan? Een Piper Cub of een Warbird? Zoveel moois!
Schaalkisten vragen in het algemeen aanzielijk meer beleid bij het vliegen.

Anders? Een wat makkelijker te bouwen goed vliegende alledaagse kist? Iets meer dan alleen een novice-trainer.
Dat kan dan zomaar een eenvoudige kunstvlucht rolroer trainer zijn als de Golberg Tiger II, een Great Planes Super Sportster of Ultra Sport. De Tiger II is vergelijkbaar met een modernere Kyosho Calmato Sport. Eigenlijk is de Tiger II al een klassiekertje te noemen. De Tiger komt als kit, de Calmato niet.

Je kan de sites van Great Planes of Goldberg eens bekijken? Verder heeft Top-Flite nog wel een aantal kistjes waar je vlieg en bouwplezier aan kunt beleven. En SIG niet te vergeten!

Verder zijn er nog wel kleinere producenten in bijvoorbeeld Duitsland te vinden. Topp- Rippin. Verkopen ARF oude stijl. Dat wil zeggen; een kant en klare epoxy romp en abachi (hout-soort) ingedekte styreen vleugel. Daar zit altijd nog genoeg timmerwerk in om er een vliegend verhaal van te maken.

Daarnaast CNC gefreeste kits. Een model gebaseerd op een bestaande tekening. Vaak schaf je zelf de tekening aan, en koop je e CNC-delen bij de cutter, het overige hout elders Soms wordt het ook als geheel verkocht.

RBC in Nederland maakt nog kitjes. Wel alles op elektro afgestemd, goed doordacht.

Koop af en toe eens een FMT of vergelijkbaar blad. Flink rondsnuffelen en dan komt iets vanzelf bovendrijven. En ga eens een vliegclub bij je in de buurt opzoeken. Praat eens met de mensen aldaar.
Probeer te onderzoeken wat je mooi vindt. Je moet toch immers je eigen neus achterna.

Laatst bewerkt:
Een klassiek goed 2e kistje wat je zelf kunt bouwen, is de SIG fourstar.

sig_4star40_b.jpg

allemaal weer erg bedankt voor de reacties top gewoon.

het liefst heb ik houtbouw dat is waar ik ervaring mee heb om te bewerken dus voor mij het makkelijkst.

het is voor mij meer een project waar ik lekker me vrije uurtjes aan kan besteden en ondertussen met me andere kist lekker leren vliegen.

mischien kom ik voor sommige wat snelwillend over maar ik weer nu al dat ik het hartstikke leuk vind en niet snel uitgekeken ben.
vooral omdat ik het al heel lang wilde doen maar nu pas de stap echt heb genomen.
Dit omdat mijn ex vriendin er altijd een beetje kinderachtig over deed, spelen met vliegtuigjes is voor kinderen enz enz.
Mijn nieuwe vriendin steunt me juist weer enorm en vind het allemaal hartstikke leuk dus vandaar dat ik wat later ben.

elektro of brandstof tja daar ben ik zelf niet over uit maar ik heb dit bij brandstof geplaatst omdat ik ervaring heb met nitro wagens en dus wel al het een en ander daar vanaf weet.

ik ga al de genoemde modellen eens langs om te kijken wat voor soort ik mooi vind.
ik weet in ieder geval dat ik rolroeren wil hebben omdat ik dat op de kist die ik nu heb ook heb zitten en het dus ook daarmee ga leren.

thnks allemaal,
jarno

Er is eigenlijk nog maar één winkel die echt heel veel heeft op het gebied van houtbouw kits, en dat is Hobbyin te Waalwijk. Als ik jou was zou ik daar met mijn zak geld naartoe gaan, die kan je ook alles compleet leveren, je zult dus niet naar huis gaan met onderdelen in bestelling of incomplete spullen.

ik heb mijn oog laten vallen op de piper cub j3 van sig.

is dit een pakket die ik zelf kan bouwen want ook hier staan weer weinig details bij.

ik ga deze kist denk eerst bouwen en dan alles aanschaffen wat er in moet komen.

groeten,
jarno

Sig is de maker van mooie vaak lasergesneden bouwdozen, ik denk prima keuze. Met prima handleiding en instruktie en perfecte pasvorm. Gebruik zo min mogelijk CA lijm vervang deze voor witte houtlijm of bruislijm krijg je een prima resultaat mee. Ik bouw in de winter ook meestal een kist uit hun assortiment en dit jaar was dit een Fourstar 40. Vaak kom je wel duurder uit dan ARF maar het bouwplezier is ook wat waard.

En wat betreft het spelen met vliegtuigjes; vroeger als klein jongentje zei ik als ik bij lijnbestuurde vliegtuigen stond te kijken "dat ga ik ook doen", nu ben ik 50 en ben ik na 42 jaar nog steeds niet uitgespeeld met vliegtuigjes! Het blijft leuk en mijn hobbyzolder is meer voor mij mijn speelgoedwinkel.

Succes en veel bouwplezier.

Laatst bewerkt:
daar gaat het mij ook om maar natuurlijk ook dat ik weet hoe alles precies in elkaar zit.
met een RTF weet je eigenlijk alleen hoe je de accu en de vleugel moet monteren verder niks.

Je kunt het ding gewoon volgens handleiding bouwen. Vervangen van CA voor houtlijm is in het geheel niet nodig, maar kan wel prettig zijn. Beide zijn goede lijmen, maar CA is niet de meest fijne lijm om mee te werken (dampen etc).

Gebruik zo min mogelijk CA lijm vervang deze voor witte houtlijm of bruislijm krijg je een prima resultaat mee.

Bij een kit heb je helemaal geen CA nodig.

Bruislijm en houtlijm zijn gewoon de beste lijmen voor hout .

Ik zelf gebruik alleen nog maar bruislijm en spelden/knijpers/gewichten voor het klemmen.;)

Mvg Johan

Nadeel van het forum; je hebt hier lijmfetisjisten die willen dat je persé hun lijm gebruikt.

Welk van de genoemde lijmen je oiok pakt, witte houtlijm, bruislijm, CA, epoxy.. ze werken allemaal prima en je kunt met alleen en model bouwen.

Laat je dus niet gek maken en pak datgene wat jijzelf het prettigst vind werken.

... elektro of brandstof tja daar ben ik zelf niet over uit ...
Na vanavond (dinsdag) zul je willoos elektro gehersenspoeld zijn :mrgreen:

... het is voor mij meer een project waar ik lekker me vrije uurtjes aan kan besteden en ondertussen met me andere kist lekker leren vliegen. ...
Het kan geen kwaad een extra toestel achter de hand te hebben, als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Voordeel van een forum is dat je kan schrijven waarom. :D

Hout is een natuur produkt wat bij de lichtere houtsoorten zo als balsa de eigenschap heeft flexibel te zijn .

Ga je nu een kit met CA lijmen haal je de komplete flexibiliteit uit het hout .
De lijmnaad kan niet meer buigen bij belasting.

Dit voor kom je door een houtlijm te gebruiken die er voor gemaakt is .

Vroeger hat je alleen de witte houtlijm , sinds 15 jaar is daar de PU-Lijm bij gekomen die nog flexibeler is als de gewone witte houtlijm en de eigenschap heeft te bruisen , hierdoor worden kleine naden mee opgevult.

Dit heeft dus weinig met lijmfetisjisten te maken .
Dit zijn gewoon jarelange ervaringen van modelbouwers die al meerdere tientallen modellen gebouwd hebben.

Na vanavond (dinsdag) zul je willoos elektro gehersenspoeld zijn

Dat blijft je eigene keus , ik vlieg ook elektro en benziners .

Mvg Johan

Ik sluit mij helmaal aan bij Plotterwelt. Alleen CA om even snel iets vast te zetten, verder lijm ik bijna alles met bruislijm. Uitgezonderd motorplaten, en landingsgestel hiervoor is UHU endfest. En wat betreft keuze brandstof/electro, ik vlieg jaren met elektro (goed gepowerd) en ben nu toch ook weer met een nitro-kist bezig heeft ook zo zijn charmes.

Verder moet iedereen doen wat ie zelf wil!

@Johan: feit is dat er op elke clubs toestellen vliegen die met CA gelijmd zijn, en die vliegen prima. Het gedoodverfde voorbeeld wat jij altijd noemt is een kist die van 5 meter hoog uit de lucht is komen vallen en sowieso al slecht gebouwd was.

CA werkt prima als lijm. Heeft nadelen, maar ook weer voordelen. Grote voordeel is bv. dat je goed sluitende onderdelen in elkaar kunt passen en dan een drupje dunne CA langs de naad laten lopen en viola het zit vast. Capillaire werking. Dat lukt je met jouw lijmen dan weer niet.

Uiteindelijk kun je met AL die lijmsoorten, een lijmverbinding maken die sterker is dan het omliggende hout.

Puntje bij paaltje werkt CA prima. Fabrikanten als Top Flite en SIG raden het niets voor niets aan in hun handleidingen. En dat zijn ook mensen met jarenlange ervaring.

Dus het is wel degelijk een lijmfetisch wat jij hebt. Ik ben pragmatischer en praktischer ingesteld, uiteindelijk werken al die lijmen. Soms kun je op plaatsen beter houtlijm of bruikslijm gebruiken, soms beter CA, het is maar net wat je wil lijmen. Is het bv. een vrij ruwe verbinding die niet goed aansluit, is bruislijm een betere keuze. Is het iets wat heel lastig te fixeren is (lijmklemmen oid) kan de snelheid van CA weer een voordeel zijn.

Enzovoort enzovoort.

Voor de duidelijkheid; vanwege de nare lucht en dampen van CA, gebruik ik ook liever witte houtlijm of bruislijm. Maar ik ga niet tegen mensen lopen zeggen dat CA niet goed is, want dat is gewoon niet waar.

CA werkt prima bij kits die perfect inelkaar vallen, en eigenlijk geen lijm nodig hebben ;) Zit er iets ruimte tussen de onderdelen dan kan je veeel beter een houtlijm gebruiken die nog iets vult.

Anyways, het ging over toestellen, niet over lijm, en die cub is een prima ding.. ga je veel lol van hebben.

Back