zelfbouw prop balancers

Altijd welkom, dit soort tips ...

Hoi Ron,

wilde net zo'n ding gaan bestellen, maar zo lukt het natuurljk ook :)

Bedankt voor de tip.

Grtz,
Menno

Ze werken wel, maar ik vind het niet de fijnste balancers ooit. Ik heb zelf de Great Planes variant.

Er zijn 2 problemen:
1) grote/zware props.. deze hebben de neiging er tussenuit te vallen. Een 18x12 gaat bv. nog net, maar bv. een 22x13 blijft gewoon niet meer hangen
2) het klemmechanisme. Greatplanes (en deze zo te zien ook) gebruikt een dunne as met daarop twee conische bussen om de prop te klemmen. Door de hoek van deze bussen is het niet bij alle props mogelijk om aan beide zeiden de conische kant te gebruiken, waardoor je prop scheef kan hangen.

Veel mooier is dan, en die is ook wel zelf te maken, de propbalancer waar je de prop 'op' legt, waar een waterpasje bovenin zit.

Veel mooier is dan, en die is ook wel zelf te maken, de propbalancer waar je de prop 'op' legt, waar een waterpasje bovenin zit.

Mee eens,

Fema heeft hier o.a. een hele mooie voor. Niet goedkoop (€45,-) maar wel goed. Telkens nieuwe lagers is duurder denk ik. Ik heb hem zelf en hij werkt perfect.

Fema prop balancer.

Het zal denk ik wel tegenvallen om deze zelf te maken voor de gemiddelde hobbyist. ;)

Vanaf 2008 heeft Graupner die balancer ook in het gamma, Teus, voor ongeveer dezelfde prijs.

@Gerard: bedoel je dat die as bij jou een spindel is en je daar die conische dingen opschroeft? Of schroef je je prop erop?

Het mooist zou zijn een lichte holle as met dezelfde diameter als je motoras.. dan heb je die conische dingen niet meer nodig. Dan hou je alleen nog het nadeel over dat je er geen echt grote props mee kunt balancere, maar dat zal de gemiddelde modelbouwer ook worst zijn.

Ach dat gaat natuurlijk ook prima, het werkt echt wel.

Enige wat ik er over zeg is dat je het ECHT wel merkt in je motorloop als je een niet-gebalanceerde prop naast een gebalanceerde prop zet. Ook al is de onbalans maar erg klein.

Bij een voldoende stevige kist zal het zo'n vaart niet lopen, het kan hooguit zijn dat je je lagers vaker moet vervangen.

Bij de grote F3A kisten is alles zo licht mogelijk gebouwd. Ga je daar een slecht gebalanceerde prop op zetten, dan gaan dingen onherroepelijk kapottrillen. Dat kan snel gaan, dat kan langzaam gaan, maar kapot gaat het.

Maar goed, eerlijk is eerlijk.. al heb je de dag te voren een uur je prop zitten te balanceren, als je prop bij de landing wat gras aantikt of onderweg een mugje tegenkomt, dan is ie alweer in onbalans. Als je echt wilt gaan mierenneuken zou je dus eigenlijk elke vlucht je prop moeten balanceren en er zal toch (hoop ik) geen hond zijn die dat doet.

Laatst bewerkt door een moderator:
grote prop of hoog toeren of erger beide. Dan trilt je hele vliegtuig uit elkaar.
De tantaals vallen van je ontvanger print af.

Hoi,

kom net een mooi machientje voor redelijk geld tegen, kan je zelf niet voor prutsen :) Jammer dat ik m'n bestelling net heb gedaan :( Nou ja komt volgende keer wel ...

Propbalancer.jpg

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Extreme accuracy Prop/Rotor balancer $17.22

Gtrz,
Menno

Back