zelfbouw prototype zwever

• Topicstarter Topicstarter barthezzo
  • Startdatum Startdatum
B

barthezzo

Guest
hallo,
ik heb op mijn school handvaardigheid en vind het ''het leukste vak''!!!
ik ben dan ook al 3 maanden klaar met de opdracht voor de school dus ik mag lekker zelf knutsellen.
ben sinds kort helemaal gek van modelbouw en het vliegen ermee!! :o :D
ik had nog geen balsa gekocht maar besteld en dat komt morgen voor mij binnen, dus ik begon vanochtend met alvast een prototype voor de balsa zwever.
hij was in de middag af en heb hem in delen mee naar huisgenomen.
thuis inelkaar gezet en net een uurtje geleden er op getekend met watervastestift.
vind het eind resultaat zeer goed al zeg ik het zelf (het is mijn eerste zelfbouw) :lol: :lol: :lol:
hier wat foto's:

1189731_a8cb1f9e70.jpg

1189731_4e1552c888.jpg

1189731_8c22aa9344.jpg

tips enzo heeeeel erg welkom voor deze 15jarige net begonne bouwer! :lol:

Ah het is een prototype :). ik denk al, dat dikke multiplex is vrij snel weer beneden :roll:.

Leuk begonnen in ieder geval. Ziet eruit als een vliegtuig :).
Denk dat de neus misschien nog ietsjes langer moet (voor het zwaartepunt) en ook wat gestroomlijnder. Leuk profieltje kiezen en dan in balsa bouwen (met een vliegerstokkie/hengeldeel als staart). moet wel vliegen denk ik.
Heb je al een afstandsbediening? (en dan bedoel ik niet die van de X-twin.. lol).

Anders moet je ook even bij de vrije vlucht kijken. Zijn vast wel leuke tips en plannen te vinden voor zulke zwevertjes. Misschien een chuck ofzo?

zeer bedankt voor de tips, nee ik heb geen afstandsbediening. maar heb ik die perse nodig?
kan natuurlijk ook een zwever van dat aankomende balsa vliegtuig maken?:D
ja chuck is zeker leuk vliegtuig!

je wil is goed, maar zou toch eerst een tekening kopen of er een van het internet downloaden,want een beetje zwever heeft een vleugel rib opbouw
ga eens kijken op het vrije vlucht gedeelte ,daar zijn mensen met een hoop kennis en die je best verder willen helpen

dankje u,
maar een zwever hoeft toch niet perse ribben te hebben?
kan het niet dat je zown vleugel gebruikt??
balsa%20met%20achterlijst.jpg

(de recht)

Je kan natuurlijk zo een vleugel gebruiken, maar selecteer dan wel het lichtst mogelijke balsa wat je kunt vinden. Ook moet je zeer nauwkeurig schuren, gebruik bij voorkeur een schuurlat.

Mvg,

Dennis

Leuk probeersel en vooral doorgaan maar je zult heel wat moeten veranderen in dit ontwerp als het ook daadwerkelijk moet gaan vliegen. Zo moet de vleugel V-stelling hebben om stabiliel te zijn, zul je een bepaalde instelhoek moeten hebben die weer afgestemd is op de welving van je profiel, moeten je staartvlakken profiel hebben en van de juiste groote zijn en moet vooral het gewicht laag zijn. Verder moet je zwaartepunt kloppen. Ik zou je aanraden om lid te worden van een modelvliegclub om wat meer kennis op te doenen of ga na handlaunch meetings/wedstrijden en praat met iedereen die je tegen komt.

Alex

Hallo en welkom,
ik kan me alleen maar aansluiten bij de opmerkingen van Alex.
Ik kom zelf uit de vrije vlucht hoek en ben naar het DLG-en toegewaaid.
Ook ooit begonnen met een chuck.
Ik beheer ook de site van de Nijmeegse Luchtvaart Club en daar hebben we een verhaal meet plaatjes staan voor een beginners chuck, de 'Mikkie'
Daar kun je denk ik genoeg uit halen voor een eigenzinnig eigen ontwerp.
Hier de link:
http://www.nijmeegseluchtvaartclub.nl/staticpages/index.php?page=Beginners

succes met uitdenken en bouwen.
Maar je er ook een (vrije vlucht) DLG van?

Vergeet al die anderen en doe lekker wat Crins zegt.
Maak dat model eens na en ga daar eens lekker mee spelen en uitproberen. Zodra je een vlucht van meer dan 1 minuut kan maken vanuit een echte werpstart mag je een nieuw model gaan ontwerpen met deze als achtergrond. Op die manier leer je het meeste over het bouwen en afstellen van een zwever.

Ohja voor de ongelovigen onder ons er zijn vele mensen op die manier begonnen (ik ook) en vluchten van 2 minuten zijn soms ook wel mogelijk als het weer en de thermiek een beetje meewerken. Al meerdere malen met dit soort modellen mooie lange vluchten gemaakt en soms tot verbazing van de rc-clubleden.

Een dunne vleugel maken op de 'schuurlat' methode is zeker een goede optie.
Maar... maak zeker die vleugel op de foto hierboven niet exact na. Hij vliegt waardeloos :(

hij is namelijk van mij

heel erg leuk met al die verschillende meningen.
even over de clubs, ik woon zelf in Loosdrecht (naast Hilversum) heb geen idee of er ergens dicht bij zown vliegclub is?
en over die ''Mikkie'' ik vind het een heeeel goed plan.
ik ben van plan vanmiddag me balsa op te halen en dan maar een beetje uitproberen.
goede site trouwens Crins 8)

maar weet iemand dichtbij Loosdrecht/Hilversum een vliegclub?
lijkt me wel intressant en denk dat ik daar ook veel van kan leren.

Op de site van de KNVvL kun je zien welke clubs er in Nederland zoal zijn.

En op dit kaartje kun je zien welke clubs in de buurt van Hilversum te vinden zijn:

kaartje

Helaas is er in Hilversum geen club, maar er zijn wel clubs in de buurt, waar je eens zou kunnen gaan kijken. Denk aan Soesterberg, Utrecht of Huizen.

En als je meer informatie wilt ontvangen over chucks, zoals bijvoorbeeld tekeningen of uitleg over het bouwen, dan kun je altijd een PBtje naar mij of Crins sturen. Wij hebben meer dan voldoende ervaring met chucks :-)

Veel plezier!

Jurgen

bedankt voor voor de tips en bedankt voor het zoeken.
als ik eens niet wat weet ofzo dan zal ik dat aan jullie vragen.
over rond 4 uur kan ik mijn balsa ophalen en dan gaat het feest beginnen:D

ik zal trouwens ook wel even een klein bouwverslagje laten zien als ik bezig ben met het bouwen van die ''mikkie'' :D

Hi,

Leuk dat je zo bezig bent ! maar nog ff een tip wanneer je balsa gaat kopen.
Gewicht is namenlijk erg belangrijk en een plankje balsa van bijvoorbeeld 3 mm dik (standaard zijn die 100 x 10 cm) kan net zo goed 30 gram alswel 60 gram wegen !!!!!
Let hier svp goed op ; wanneer je namelijk zulk zwaar hout hebt zal dat de vliegprestaties van je modelletje niet ten goede komen.
Als vuistregel kun je hanteren dat 10 gram per mm dikt voor zulk een plankje in de categorie "licht" valt.
Dit alles hangt af waar je het balsa inzet. Een vleugel en een starrtvlak moet licht(er) zijn. Een rompje moet wat meer stevigheid hebben. Denk dan aan hout wat bijvoorbeeld 15 gram per mm dikte heeft. (een plankje van 5 mm dikte zou dan ergens rond de 70 - 80 gram moeten wegen)
Hopelijk heb je iets aan dit advies

Arno

bedankt voor de tip.
heb het balsa nu binnen dus ik kan gaan beginnen aan de ''Mikkie''!!
ik heb ook balsa lijm gekocht, deze:

1189731_11d2062471.jpg

Hoi super leuk ik ben zo nu en dan ook van dit soort modelletjes aan het maken en ga er dan soms mee naar de hei. Ik woon in hilversum misschien kunnen we een keertje samen vliegen als je mikkie af is :wink:

Back