zelfbouw prototype zwever

• Topicstarter Topicstarter barthezzo
  • Startdatum Startdatum
Bart,

Ik vind het een mooi model en je hebt het ook netjes gebouwd, ik vrees alleen dat Theo gelijk heeft.
Ik weet niet hoe goed je Engels is maar in dit artikel staan een aantal ontwerpregels waar je je aan moet houden
om een (goed) vliegend model te krijgen..

Er zij overigens ook hele goede Duitse boeken die ik je kan aanraden, zoals:
deze over HLG
en deze over hele lichte RC zwevers
en deze over vrije vlucht
en 'last but not least' dit standaard werk van Martin Simons

en als je een ander 'must have' standaard werk wilt lezen kan ik dit boek van F.W. Schmitz aanbevelen

Misschien is dit voor nu teveel informatie, maar ik heb ze allemaal gelezen en blader er nog regelmatig in
Zelf een model ontwerpen is idd veel leuker en leerzamer maar niet echt gemakkelijk en niet altijd een succes.

Als beginner - en zo ben ik ook begonnen - is het het beste om een goed vliegend model te bouwen en daar mee te gaan vliegen

Als je nu weer zelf een model wilt ontwerpen en bouwen, plaats dan eerst een tekening / schets hier op het forum
dan kunnen de ervaren vliegers je helpen (heb ik ook gedaan zie draadje van The Oeka Bulli, ik kreeg
toen kommentaaar dat mijn stabilo te groot en dat heb ik toen aangepast)

In ieder geval heel veel succes van het week-end met vliegen.

Cheers

Bart

Theo Coenen zei:
neus te kort, staart te lang en oppervlakte van de staart te klein.

en als naam: Misbaksel :lol:

Misselijke opmerking, jammer. Ik zou zeggen: Theo, ga lekker indoor lijnbestuurd vliegen en val de DLG-hoek niet lastig.

Hier een foto van mijn eerste vliegtuig, lijnbestuurd met 0.8 cc Cox(40 jaar geleden). Toen vonden andere mensen hem niet mooi, ik vond hem toen wel mooi en ik vind hem nog steeds mooi. Je kunt rustig trots op je eerste vliegtuig zijn. Ik voorzie een groot toekomstig kampioen in Bart. Moet Theo Coenen nog maar eens zien waar te maken. :sniper:

Loet

Loet,

Ik ben al eens kampioen geweest...welliswaar lang geleden....of bedoel je nu die andere Bart :D
In ieder geval mijn eerste vliegtuig was bij lange na niet zo origineel als die van jou en van Bart(hezzo)
Cheers

Bart

Nou, de naam misbaksel wil je dus niet gebruiken, dan gebruik ik hem lekker zelf wel voor mijn volgende ontwerp, die naam spookte toch al een hele tijd door mijn hoofd voor een model dat ook al en tijdje door mijn hoofd rondvliegt.

Zoals al eerder gezegd is de staartboom te lang en de neus in verhouding te kort. Hierdoor kom je niet of nooit uit met het zwaartepunt of je moet een hele blok lood voor op de neus plakken. De oppervlakte van het stabilo en het kielvlak is te klein in verhouding van de vleugel. Ergens hier op het forum heeft Harold al eens via vuistregels uitgelegd hoe het beste de verhoudingen te gebruiken zijn voor het ontwerpen van een model, ik weet alleen niet meer precies in welke draad. Bart, de materiaalverzamelaar heeft ook al een aantal links gegeven waar je heel goede informatie kan vionden over het ontwerpen van modellen. Lees die eens rustig en goed door, dan kom je veel verder dan dat wij je allemaal kunnen helpen. Maak dan een schets en kwak die hier neer en wij proberen dan met goede of slechte kritiek je te helpen.

Loet, dat deze knul een groot kampioen kan worden ben ik helemaal met je eens zeer zeker als hij goede begeleiding krijgt. Hij durft risico's te nemen en ons oude rotten tegen te spreken, voor het ontwerpen van iets moet je toch een behoorlijk stuk eigenwijs zijn om eens een andere weg te bewandelen dan de rest.

Loet Wakkerman zei:
Theo Coenen zei:
neus te kort, staart te lang en oppervlakte van de staart te klein.

en als naam: Misbaksel :lol:

Misselijke opmerking, jammer. Ik zou zeggen: Theo, ga lekker indoor lijnbestuurd vliegen en val de DLG-hoek niet lastig.

Hier een foto van mijn eerste vliegtuig, lijnbestuurd met 0.8 cc Cox(40 jaar geleden). Toen vonden andere mensen hem niet mooi, ik vond hem toen wel mooi en ik vind hem nog steeds mooi. Je kunt rustig trots op je eerste vliegtuig zijn. Ik voorzie een groot toekomstig kampioen in Bart. Moet Theo Coenen nog maar eens zien waar te maken. :sniper:

Loet

bedankt, ik ben het helemaal met u eens, ik ben ook echt heel erg trots op me vliegtuig.
ik ga nu snel naar de hei om met hem te vliegen.
mzzl..

Bart

zo mijn eerste vlucht zit er op en ik ben tevreden, hij heeft weliswaar niet lang gevlogen maar ik weet wel wat ik nog moet doen, ook door de tips van Theo Coenen, toen ik het vliegtuig gooide en hij vloog recht omhoog en toen naar achter (een soort halfe looping) dacht ik meteen aan Theo, dat de achterkant veelste klein is, ik ga morgen weer lekker aan het knutsellen.

groetjes
Bart:P

En maak nu die neus iets langer, zeg ongeveer 10 tot 15 cm en de staartboom een heel stuk korter. Doe dan het zwaartepunt op ongeveer 30% MAC (url=http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg]hier is een manier omdat te berekenen[/url]) vanaf de vleugelvoorzijde en je zal zien dat het alweer een stuk beter gaat. Het precieze zwaartepunt moet je uitvinden tijdens het vliegen.¨

en denk aan de verhoudingen.........

maar me spanwijdte is 100cm hoelang moet ongeveer de staartboom zijn?

barthezzo zei:
zo mijn eerste vlucht zit er op en ik ben tevreden, hij heeft weliswaar niet lang gevlogen maar ik weet wel wat ik nog moet doen, ook door de tips van Theo Coenen, toen ik het vliegtuig gooide en hij vloog recht omhoog en toen naar achter (een soort halfe looping) dacht ik meteen aan Theo, dat de achterkant veelste klein is, ik ga morgen weer lekker aan het knutsellen.

groetjes
Bart:P

Dit klinkt vooral als een zwaartepunt probleem. Neem je model in je hand met tweevingers onder de vleugel aan weerszijde van de romp.Zet je vingers onder de vleugel op 1/3 v/d vleugel koorde(breedte)gemeten van af de voorlijst(voorkant vleugel) en laat je model daar op balanceren. Als het model naar achteren valt dan moet je de neus zwaarder maken net zolang totdat het model vlak wil balanceren op je vingers. Vanaf daar kun je gaan vliegen . Mocht het model niet recht vooruit willen vliegen maar duiken of omhoog gaan pas dan je stabilo (achtervleugel) aan. Up geven(achtelijst omhoog) tegen duiken en down geven (achterlijst naar beneden) tegen omhoog gaan totdat het model recht uit wil vliegen.
P.S Als je je romp korter maakt maak dan ook het stabilo(achtervleugel) groter. anders word het geheel erg onstabiel.

Alex

Barthezzo, Voordat je iets gaat wijzigen aan de staart schuif die vleugel eens een centimeter of 10 naar achteren als dat nog kan. Weeg dan zoals Alex Hoekstra al aangeeft het toestel uit. Hierbij mag de neus een graad of 2 naar beneden wijzen. Als je dan gaat gooien met het model moet je een punt op de grond uitzoeken op ongeveer 50 meter afstand en daar je model naar toe gooien. Als het model dan in een mooie glijvlucht vliegt is het redelijk tot goed uitgebalanceerd en kun je verder gaan experimenteren. Begint het toestel raar te pompen dan kun je het stabilo iets groter maken

maar de vraag is gaan die vuistregels van harold voor een model ook op voor een dlg of lijnbestuurd exemplaar ?

Wubbe zei:
en Bart? Heb je al met de nieuwe setup gevlogen?

haha ja en ben echt dik tevreden:D
ik heb hem 3 keer gegooid en bij de 1e keer ging mooi 3 rondejs vliegen(1e vlucht iets van 20 sec.ofzo.)
de 2e vlucht was het zelfde als de 1e, maar toen ik hem wat harder gooide bij de 3e keer toen ging hij hard stijgen en draaide hij mooie rondjes(totale vlucht iets van 25 sec. ) maar toen er op eens een harde vlaag kwam, ging hij met een speer naarbeneden en lande vol in het losse zand waar hij de punt in afbrak:( helaas:P
maar ik vind het niet erg wat ik heb veel geleerd van deze 1e keer en ga nu een andere bouwen.

ben alleen nog opzoek naar een leuke bouwtekening voor een mooie freeflight dlg.

groetjes

Bart

tja.... :? het is niet echt makkleijk hier
op het forum uit te leggen hoe je een dergelijke
tekening moet lezen....toch maar een poging:

links boven in de hoek zie je het vooraanzicht van het model, het laat in feite de v-stelling zien
het tweede plaatje van boven laat het bovenaanzicht van de vleugel zien, zeg maar de vorm
het derde plaatje van boven laat het zijaanzicht van de romp en het profiel van de vleugel zien
het onderste plaatje geeft een detail van de staartboom constructie

Cheers

Bart

Back