Zelfbouw RC offroad auto V2!

Goedenavond,

Een tijd geleden had ik al een ander topic, met daarin mijn vorige zelfbouw RC.

Check: zelfbouw-rc-offroad-auto voor meer details.

Eindresultaat:
full.jpg

full.jpg


ClCVSPH3les[/media] - DIY RC offroad car part 2

Toen heb ik een tijdje rond gelopen met het idee om een bigscale te maken, maar het idee liep vast op vanalles. Een tijdje rond gelopen met een "clean" mind. Maar nu in de koude dagen begint het weer te kriebelen :D

Eisen:

- Volledig aluminium
- 2WD
- Elektrisch
- 1:8
- "kap" wordt van aluminium/carbon/etc (geen lexaan oid dus)
- Genoeg vermogen
- en natuurlijk nog veel meer ;)
- Truggy/buggy uiterlijk
- Mechanische remmen

Zoals bij het vorige ontwerp het geval was, zal dit ontwerp zeer waarschijnlijk ook een starre achteras hebben. Ook wordt er weer gebruik gemaakt van tandriemwielen. Zeker de tandriemwielen hebben zich bewezen dat ze echt "onverwoestbaar" zijn.

De motor is al gekozen,

KB45-11XL 1000kv Brushless Inrunner

KB45_XL.jpg


KB45-11XL 1000kv Brushless Inrunner
Kv: 1000RPM/V
Weight: 557g
Shaft: 6mm
Size: 77x45mm
Voltage: 36v
Highest rated power: 2592W

Die 2,5Kw is natuurlijk een lichte overkill, daarom begin ik eerst met deze motor op 12V later evt op 24V. Het is weer een "vliegtuig" motor. Maar ik heb echt geen slechte ervaring met mijn vorige auto was het een succes :) Enig nadeel van deze inrunner is dat hij erg warm kan worden. Daar wordt natuurlijk rekening meegehouden, hiervoor wordt een custom made heatsink gemaakt. Ben nu alweer druk bezig met de cad tekeningen, en ik hoop spoedig een update te hebben!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verwacht dat hij rond de zomervakantie echt rijdt :P De banden keuze is gemaakt btw,

Het gaat zeer waarschijnlijk om deze:

234865_BB_00_FB.EPS.jpg
banden

Specs:

Dia: 155mm
Breedte: 78mm
 
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat er geen differentieel in komt :)

Ik laat er wel genoeg ruimte voor vrij om evt later een diff toe tevoegen.
 
ben je tegen het gebruik van bestaande onderdelen ?
anders kan je toch gewoon een diff van een bestaande wagen gebruiken.
Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig hé ;-)
 
@ Cooper

Ik hoop alleen dat deze V2 iets beter kan worden bestuurd ;)

Natuurlijk wil ik wel onderdelen gebruiken uit bestaande modellen. Het probleem is dat ik nergens specificaties kan vinden van de diffs. Behalve dan natuurlijk dat het past in "blablabla" auto. Dit is bijzonder lastig. Omdat ik eerst alles in CAD uitwerk, moet ik natuurlijk wel enigzins de maten weten. En dan moet ik natuurlijk nog een leuke (aluminum) diff vinden voor een leuke prijs :)

@ Joris R

Hoezo niet ? :p Met 1000Kv heb je geen dikke vertraging nodig. Wat je dan wel nodig hebt, is een dikke aandrijflijn ivm flinke koppel. Die aandrijflijn wordt gerealiseerd door middel van tandriemwielen (zie V1 :) )
 
1000kV op de 36V waarvoor de motor gemaakt is geeft ±36000 t/min (theoretisch, dus zonder verliezen he), en dat gaat zekers weten wel vooruit, en nog behoorlijk hard ook.

Ik ben alleen niet zeker hoe de motor het gaat doen op 12V of 24V, zeker 12 V, da's ineens maar 1/3 van de spanning, dus ook van het vermogen... :?
 
Dat klopt. Maar 36V is veeeeeeeel te lomp. Dan zit je op (theoretisch) 3,5PK. Ik laat genoeg ruimte vrij om ook op 24V te gaan. Maar eerst wil ik het op 12V houden.

Accu's worden trouwens A123 cellen. 2x2300mAh @ 13,2 V. Evt dus 2x2300mAh @ 26,4V
 
@ Cooper

Natuurlijk wil ik wel onderdelen gebruiken uit bestaande modellen. Het probleem is dat ik nergens specificaties kan vinden van de diffs. Behalve dan natuurlijk dat het past in "blablabla" auto. Dit is bijzonder lastig. Omdat ik eerst alles in CAD uitwerk, moet ik natuurlijk wel enigzins de maten weten. En dan moet ik natuurlijk nog een leuke (aluminum) diff vinden voor een leuke prijs :)


Naar een modelbouw winkel gaan en opmeten en schetsen op papier en achteraf in CAD zetten.
of lenen van iemand, zet een zoekertje op het forum.
 
Even een kick,

niet zo heel veel nieuws, behalve dat het ontwerp voor koelblok voor de motor zo ongeveer klaar is.

full.jpg


Afmetingen zijn 80*135*70 mm Het is een best grootblok, maar voor deze motor denk ik wel serieus nodig. Verder druk met school/werk en dan schiet het allemaal niet zo erg op :)
 
Mocht je interesse hebben, dan heb ik volgens mij nog wel een paar differentieels liggen. Als ik me niet vergis een TorSen
jp-diff-10596-big.jpg


en een 8-spider diff (links op de foto)
img8370ox6.jpg


Ik zou alleen even moeten kijken of ze nog compleet zijn. Van de 8-spider weet ik het 99% zeker, van de TorSen kan ik me even niet herinneren of ik het kroon- en pignonwiel ergens anders voor gebruikt heb. Beide zijn nieuw gekocht en nooit gebruikt.
 
Of ik de diff ga gebruiken moet ik nog even nadenken, ondertussen cad tekening van kruiskoppeling af. Ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken maar ik had vanmiddag even een ingeving en wou het even uit tekenen. Qua sterkte is het ook nog afwachten. Even wat simulaties runnen.

Materialen:
3mm carbon
dunne busjes zijn van veren staal
blokjes die de busjes bevatten zijn van 5mm aluminum
ronde bussen die de stangen houden zijn van 8mm aluminum.

full.jpg


hogere resolutie;
http://tweakers.net/ext/f/Lbvv5YVFaXY9ZK3xpLeppu62/full.jpg

full.jpg


hogere resolutie;
http://tweakers.net/ext/f/2FCFLntazbLTbaqlQiE14FEX/full.jpg

Ik ben benieuwd of het gaat werken. Anders zijn er altijd nog de professionele kruiskoppelingen van oa maedler :)

edit

hmm ik krijg steeds minder vertrouwen in het ontwerp :P

En dan ook maar even V2 gemaakt


full.jpg


http://tweakers.net/ext/f/lmGrbtXW1Fk4TEF8jqdf1bDb/full.jpg


full.jpg


http://tweakers.net/ext/f/zMBfSU2hK9TqTEGsAuOEMULX/full.jpg

full.jpg


http://tweakers.net/ext/f/J5Qa8qHOiZeSdcigKlWbNS2u/full.jpg

Wordt gedraaid uit 12mm aluminium AlCuMgPb (3.1645) ~ 2011 denk ik.

Vorige design is eigenlijk wel tof, maar totaal niet functioneel. Leuk voor iets wat met 100 rpm rond draait, maar niet voor het echte werk :)
 
Laatst bewerkt:
Bij z'n vorige auto was het Solid Edge, en ik vermoed dat het dat nog steeds is :wink:

De 2e versie ziet er echt een heel stuk beter uit.
 
Back
Top