Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

Om niet tegelijk bij de eerste vlucht de Dakota aan gort te vliegen :mad: heb ik als 2 motorige trainer toch maar een semie scale Mosquito overgenomen. Zo op het oog een hele leuke kist, maar zoals gebruikelijk moesten er natuurlijk de nodige kleine dingetjes aan gedaan worden.
De Dakota staat dan wel even stil, maar dat zij zo.

mosquito1_W.jpg

Om te beginnen werkte het oorspronkelijke landingsgestel voor geen meter.

normal_MainGear_00b.jpg

Van oorsprong was het een verend landingsgestel. Maar de ophanging was een beetje verbogen (zal wel een paar zware landingen gehad hebben) en roestvorming en in elkaar gedraaide veren zorgden samen voor de rest. Passé dus en exit main gear.

normal_MainGear_00d_W.jpg

Als ik dan toch aan de bak moet dacht ik, zou leuk zijn om dan maar gelijk retracts er onder te zetten. Helaas, als ze al gemaakt werden was kopen hééééél duur zo niet onmogelijk. Dan maar kijken of ik het zelf kon maken. Op mijn vraag op het forum wist helaas niemand te vertellen hoe het landingsgestel van een Mosquito werkt. Maar.... verder speuren op internet leverde een paar foto’s op waarvan was af te leiden, hoe het zou kunnen werken.

normal_MainGear_00_2_W.jpg

Onder andere deze twee en ook nog een paar van het inwendige van de gondel.

MainGear_00_W.jpg

Voor zover hieruit valt af te leiden, wordt de poot naar achter en naar boven getrokken door de schoor die naar boven knikt.
Aan de hand hiervan eerst maar eens schematisch iets opgezet.

normal_MainGear_001_W.jpg

En, nadat dit vergeleken was met de beschikbare ruimte in de motorgondels,

normal_MainGear_008_W.jpg

verder uitgewerkt. Maar nu met een betere maatvoering en met alles drop en dran. 80 mm wielen met een veerslag van 21 mm en een nauwkeurig bepaalde plaats van uitsparing in de vleugel. Wonder boven wonder bleek het te passen.

normal_MainGear_003_W.jpg

Of het ook allemaal zo gaat werken, zal aan het eind wel blijken.

Op grond van beschikbare materialen het idee in een “werktekening” verder uitgewerkt. Van messing bleek er buis te zijn met 0,5 mm wanddikte die met de maten 7, 6, 5 en 4 mm schuivend in elkaar past.

normal_MainGear_004_W.jpg

Het moest daarnaast met simpel gereedschap; blokhaakje, vijlen, pijpesnijertje, boormachine, ijzerzaagje, dremel en een brandertje, gemaakt en in elkaar gezet kunnen worden.

Voor de vaste poten is 7 mm messing buis gebruikt, evenals voor het juk en de schoren.
De verende poten zijn van 6 mm messing buis, verstevigd door daar een 5 mm in te schuiven en vast te solderen. Deze versteviging is om twee redenen.

a. De borgpen heeft zo meer houvast en
b. de poot is beter bestand tegen een zwaardere landing.

De lipjes voor het intrekmechaniek zijn gedacht uit een messing strip van 8x2 mm. De schuine stutten van het intrekmechaniek worden dan van 5 mm buis. De scharnieren daarvan weet ik nog niet

normal_MainGear_005_W.jpg

Voor de stabiliteit bij het bewerken van het buismateriaal (hoofdzakelijk vijlen) heb ik gebruik gemaakt van een alu U-profieltje. Hier de voorbewerking van de vaste poot voor de verbinding met het juk.

normal_MainGear_009_W.jpg

De onderdelen worden met zilver aan elkaar gesoldeerd.

normal_MainGear_011_W.jpg

normal_MainGear_012_W.jpg

Dan de schoren pas maken.

normal_MainGear_014_W.jpg

normal_MainGear_015_W.jpg

normal_MainGear_016_W.jpg

En op zijn plaats solderen

normal_MainGear_017_W.jpg

Eerst had ik gedacht de veren van het oude landingsgestel te kunnen gebruiken, maar die bleken te slap. Met 1 kg per veer zou het totaal op maximaal 4 kg belasting komen. Voor dit toestel wat aan de lage kant.

Bij een verenfabriek in de buurt bleken ze gelukkig standaard veren met een buitendiameter van 5,6 mm (past goed in een buis met inwendig 6 mm) en een veerdruk van 1,5 kg op voorraad te hebben.

(op de foto zijn de oude veren nog afgebeeld)

normal_MainGear_018_W.jpg

Als dezelfde metalen over elkaar glijden, gaat dit meestal niet (lang) goed omdat de delen op elkaar invreten. Dus ook niet bij veerpoten van messing die in een messing buis glijden.

Door de veerpoten te vertinnen denk ik dit probleem afdoende opgelost te hebben. Tot nu toe loopt het (veert het) als een trein.

normal_maingear_021a_W.jpg

Leuk om je op zo'n schaaldetail te kunnen werpen :) Ga je de retracts met een servo aansturen?

Hee huib,

weer een mooi projektje zo even tussen de DC-3 door.
Ziet er ook weer heel netjes uit dat landingsgestel :yes:

Ga zo door.

Grt,
Berto.

Netjes, hoe ga je nu de boel bij elkaar houden?

Een sleufje vrezen in de buiten pijp en een schroefje erdoor ofzo?

Ps. als je het mooi pas maakt heb je een lucht gedempt landing gestel :lol:

@muxje. Het is inderdaad de bedoeling dat elke poot zijn eigen servo krijgt. Doordat ik wankelmotoren ga gebruiken, heb ik, tenminste zo ziet het er nu uit, voor in de gondel ruimte genoeg voor een brandstoftank, een servo voor de retract en gasservo. Voor de retract heb ik een Graupner C 713 liggen.

Groet Huib

@jaques. De bedoeling is inderdaad aan weerszijden van een vaste poot een gleuf frezen of slijpen en dan een verende borgpen door de veerpoot te steken. Moet nog even denken hoe ik alles precies passend krijg.

Groeten Huib

Precies , dat is een beetje het moeilijke van dit soort constructies.

Tja Berto, zo af en toe lopen een paar projecten elkaar danig in de weg; maar dat is jou niet onbekend denk ik.

@Jaques. Das een hele mooie poot voor een hele grote (ik schat 3m) Dakota Jaques en dat is toch een ander princiepe. Maar, wat ik hoorde worden ze inderdaad ook wel voor een Mosquito gebruikt. Niettemin, er zitten wel een paar hele leuke en mogelijk bruikbare ideetjes in. Bedankt

gr. Huib

Ik ben misschien een beetje een zwartkijker maar ik ben bang dat dit landingsgestel geen lang leven zal hebben. De messing buis is niet zo erg sterk en bij de eerste de beste beetje harde landing zal de zaak al behoorlijk verbuigen. Als je er dan ook nog sleufjes in gaat maken om de verende poten te borgen zal je super zachte landingen moeten maken om die buisjes niet uit te scheuren.
Één van onze clubleden had het landingsgestel van zijn Tiger Moth voor een deel van messing buis gemaakt. Na drie vluchten en even zo veel nette landingen moest hij toch toegeven dat hij het landingsgestel opnieuw moest gaan maken maar dan niet meer van messing pijp. Bij elke landing verboog de boel en was hij een kwartier of langer bezig om het landingsgestel weer bruikbaar te krijgen. Na de derde keer werd het te veel voor de buisjes en ze scheurden.

@Ernst,

Waar zijn ze nu dan van gemaakt, is misschien ook wel handig voor Huib om te weten.
Ziet er verder erg netjes uit Huib (zoals we van je gewend zijn :wink: )

Groet,
Jaap

Hoi Ernst,

Het zou kunnen, maar ik heb het ontwerp zo gemaakt dat de krachten zo veel mogelijk in druk of trek opgevangen worden. Voor - achterwaards voorzie ik alsnog geen grote problemen, maar ik kan het mis hebben. De poten worden gestut door een naar achter gerichte schoor, die laag aangrijpt, en vangen zelf alleen de vertikale kracht op. De veerpoten zijn dubbel d.w.z. twee in elkaar geschoven en gesoldeerde buizen. Samen met het 'vaste' deel zijn dat 3 in elkaar geschoven buizen.

Het meest maak ik mij zorgen voor een rechte zijwaardse belasting, maar hopelijk zijn de twee schoren samen met de in elkaar gemonteerde buizen voldoende. In de praktijk zal het moeten blijken. Zo niet, dan was het een aardige vingeroefening om iets beters te maken.

Ik heb overigens naar stalen buis gezocht, maar tot nu toe niet kunnen vinden en ben nog op zoek naar asbussen 12x4 of 5 en 12 mm lang.

groet Huib

Je kan het binnenstuk ook massief maken , dan draai je het bovenstuk af om ruimte te maken voor de veer.
En bovenaan draai je het verder af en tap je draad op dit uiteinde.
Dan kun je het verende stuk vast draaien zonder verzwakking en moeilijke sleuf.

jacques zei:
Je kan het binnenstuk ook massief maken , dan draai je het bovenstuk af om ruimte te maken voor de veer.
En bovenaan draai je het verder af en tap je draad op dit uiteinde.
Dan kun je het verende stuk vast draaien zonder verzwakking en moeilijke sleuf.

huib zei:
Het moest daarnaast met simpel gereedschap; blokhaakje, vijlen, pijpesnijertje, boormachine, ijzerzaagje, dremel en een brandertje, gemaakt en in elkaar gezet kunnen worden.

8O :roll: :? :wink:

knap stukje werk met simpel gereedschap Huib 8)

@jaques, Bedankt voor de tip, maar de gleuven zitten er al in. Moet alleen nog even stukkie schrijven.

@Jan, Dat draadje is werkelijk te gek en bedankt voor het compliment en anderen natuurlijk ook.

@WV, Krek zo

Groeten Huib

Mooi linkje Jan ;-)

Een mooi voorbeeld van een vijzel voor Joost,
c130legm.gif

anson.gif

Hoi Pieteralje.

De ervaringen van die duitse Mosquito bouwer werken wel stimulerend moet ik zeggen. Voor de Dakota had ik ook al een keer zoiets toegestuurd gekregen. Maar goed, we gaan gewoon door. Zo te zien heeft hij een aantal onderdelen van de retract uit massief alu (laten) frezen. Wat een luxe :cry: maar het mechaniek is het zelfde. Mooi kist had hij overigens gebouwd.

Maak graag een keer van je aanbod gebruik als mijn Mosq klaar is.

Groeten Huib

Back