Om het project weer op te pakken snel dikkere buis 8/6 gekocht bij een doe het zelf zaak. De kwaliteit is werkelijk erbarmelijk; tenminste voor retracts. Poepzacht.
Zelfs met een snij-ijzer kom je er niet doorheen en met deze groef was het nog steeds niet af te breken.
Zo ziet het er uit met wat harder materiaal.
Inmiddels goede buis besteld en dus even wachten voor ik de poten weer kan maken.
Aan het opklapmechaniek moet ook nog het nodige gebeuren. Door de 7 graden schuinstelling naar voren waren de onderste delen van het opklapmechaniek te kort. Dus eerst maar langere gemaakt en de vorkjes weer bevestigd.
Volgende probleem is het scharnier in het midden. De buis is 6 mm en het scharnierlipje is 8 x 12 x 2 mm met een gat van 3. Aardig priegelwerk dus.
Dus eerst de lipjes gemaakt
Het ging ook niet helemaal (of zeg maar helemaal niet) zoals ik gedacht had. Met het gereedschap dat ik heb is het gewoon ontzettend lastig om een en ander stabiel genoeg vast te zetten voor het hardsolderen.
Ook met een derdehandje bleef het prutsen.
Een alternatief is om een gleuf in de buis te frezen en daar de lip in te laten vallen.
Deze gleuf moet dan wel opzij van het midden zitten.
Dit was wel makkelijker, maar nog steeds geen handzame oplossing. Met een freesmachine goed te realiseren, maar uit de hand geeft het toch te weinig nauwkeurigheid. Dus maar weer achter het tekenbord.
Een scharnier met eindblokkering kan ook uitgevoerd worden in een vork met een scharnierlip met een aanslag, al dan niet met een nok.
De nok in de tekening is niet noodzakelijk, maar geeft wel meer stabiliteit.
Dus even een paar lipjes omgevormd en een proef gemaakt waarbij een alu vorkje gebruikt wordt en een waarbij de buis verdikt wordt.
Het alu vorkje heeft voordelen, maar het heeft ook een groot nadeel. De assen van de scharnieren mogen t.o.v. elkaar niet verdraaid zijn (levert nogal komische effecten op denk ik) en het is bijna ondoenlijk om de twee tapeinden aan dezelfde stang zo te monteren dat de (opgeschroefde) vorkjes precies in de juiste stand fixeren. Het zou op te lossen zijn met fixatiemoeren, maar verdraaiing geeft ook verschil in lengte en dat is ook niet handig.
Kortom ik ga eens kijken of de 2e optie goed uit te voeren is.
Zelfs met een snij-ijzer kom je er niet doorheen en met deze groef was het nog steeds niet af te breken.

Zo ziet het er uit met wat harder materiaal.

Inmiddels goede buis besteld en dus even wachten voor ik de poten weer kan maken.
Aan het opklapmechaniek moet ook nog het nodige gebeuren. Door de 7 graden schuinstelling naar voren waren de onderste delen van het opklapmechaniek te kort. Dus eerst maar langere gemaakt en de vorkjes weer bevestigd.
Volgende probleem is het scharnier in het midden. De buis is 6 mm en het scharnierlipje is 8 x 12 x 2 mm met een gat van 3. Aardig priegelwerk dus.

Dus eerst de lipjes gemaakt

Het ging ook niet helemaal (of zeg maar helemaal niet) zoals ik gedacht had. Met het gereedschap dat ik heb is het gewoon ontzettend lastig om een en ander stabiel genoeg vast te zetten voor het hardsolderen.


Ook met een derdehandje bleef het prutsen.
Een alternatief is om een gleuf in de buis te frezen en daar de lip in te laten vallen.

Deze gleuf moet dan wel opzij van het midden zitten.

Dit was wel makkelijker, maar nog steeds geen handzame oplossing. Met een freesmachine goed te realiseren, maar uit de hand geeft het toch te weinig nauwkeurigheid. Dus maar weer achter het tekenbord.
Een scharnier met eindblokkering kan ook uitgevoerd worden in een vork met een scharnierlip met een aanslag, al dan niet met een nok.

De nok in de tekening is niet noodzakelijk, maar geeft wel meer stabiliteit.
Dus even een paar lipjes omgevormd en een proef gemaakt waarbij een alu vorkje gebruikt wordt en een waarbij de buis verdikt wordt.



Het alu vorkje heeft voordelen, maar het heeft ook een groot nadeel. De assen van de scharnieren mogen t.o.v. elkaar niet verdraaid zijn (levert nogal komische effecten op denk ik) en het is bijna ondoenlijk om de twee tapeinden aan dezelfde stang zo te monteren dat de (opgeschroefde) vorkjes precies in de juiste stand fixeren. Het zou op te lossen zijn met fixatiemoeren, maar verdraaiing geeft ook verschil in lengte en dat is ook niet handig.
Kortom ik ga eens kijken of de 2e optie goed uit te voeren is.