Zelfbouw Titanic en het leggen van de kiel. Hoe?

• Topicstarter Topicstarter christiaan sauer
  • Startdatum Startdatum
En hoe is het met de topic starter? De spanten al gezaagd?

Nog een kleine opmerking over de spanten, en best een lastige opmerking:

Als je de spanten gaat plaatsen, hou dan rekening met het feit dat je van de spanten een klein stukje af moet schuren, zodra je gaat beplanken.

Dan nu het lastige:

Zet op je bouwplank een serie dwarse strepen, overgenomen van je lijnenplan, waar de spanten komen.

Aan de voorkant van het schip, moet je de spanten voor die lijn zetten, aan de achterkant achter die lijn.

De spanten zaag je nl precies op maat, en die spantvorm moet precies op die streep komen. Daarnaast wil je van ieder spant een beetje kunnen schuren, dus moet je het spant naar de kant zetten, waar het schip kleiner wordt.

Je hebt dan ergens in het midden een spant, waarvan de spantafstand groter is dan van de rest (precies een spantdikte groter). Dit spant heet het keerspant. (verder overbodige informatie).

Ik geloof dat ik die post even opnieuw ga lezen :D :D :D :D. Dat is inderdaad een vrij lastige. Het is wel goed dat je het zegt idd. Doordat je er iets vanaf moet schuren zou je smaller uitkomen dan in werkelijkheid. Maar, aangezien er al besloten is dat je een paar mm niet ziet op een model van bijna 2 meter, zie je dit dan wel zo goed terug? Want ik snap ook even niet hoeveel mm/cm ik nou te smal/breed zou uitkomen als ik gewoon de normale breedte van de spanten zou pakken, en deze op maat zou maken.
Alvast hartelijk dank voor de uitleg.
En over het zagen van de spanten:
Ik hoop dat ik morgen even naar Goes kan met de auot (dichtsbijzijnde modelbouwwinkel :?), en dan ga ik daar eens hout voor mijn romp kopen, en dan kan ik aansluitend hout kopen voor mijn spanten.
Ik heb trouwens gelezen dat Balsa een vloekwoord is voor scheepsmodelbouw. Is dat alleen zo voor de RC schepen, of ook voor de statische modellen? Want ik ga namelijk gewoon statisch bouwen.
De reden dat ik het vraag: in het boek Ship Modeling From Scratch wordt er nogal eens gebruik gemaakt van balsa. Vandaar ;)
Mvg,

Christiaan

hallo

ik gebruik balsa voor de romp alleen als ik een model bouw dat extreem licht moet worden gebouwd omdat ik anders stabilisatie problemen zou kunnen krijgen
de bals wordt daarna doordrenkt met epoxy of polyester hars en is dan zo stevig als een kunststof gebouwde romp maar extreem licht

het nadeel van balsa is dat het als je het niet juist behandeld water zuigt als een spons
ook het vocht dat in de lucht zit wordt door balsa opgenomen met als resultaat na een paar maanden/jaar kleine scheurtjes in de romp

de spanten die naar de boeg /voorkant van je schip lopen die moet je met een zeer lange rasp afschuinen
dwz met de rasp over verschillende spanten tegelijk schuren
en ze zo naar de boeg toe afschuinen
doe je dit niet dan bestaat de kans dat de latjes op de scherpe randen van de spant komen te liggen en daar een knik krijgen (breken)
het raak vlak van zo een verbinding is maar zeer klein daar het latje dat je opbrengt de spant maar op zijn kant raakt
het zelfde aan de achterkant
de boeg vul je op met plankjes hout omdat het haast niet te doen is met enkele beplanking om de latjes mooi tot tegen de kiel aan te krijgen

sportieve groeten raf

Dan weet ik dat ik geen balsa ga gebruiken :P. Anders maak ik het moeilijker dan dat nodig is geloof ik. Nog bedankt voor de tip van het afschuinen :D.
Voor de boeg is het een kwestie van "blokjes" hout tussen de spanten zetten om ze daarna te schaven in de vorm van de spanten? Dus gewoon een massieve romp? Maar hoe wou je dat dan doen met de gaten voor de ankerkettingen aan de zijkanten en aan de voorkant?
Mvg,

Christiaan

Die kan je er gewoon inboren. Voor die blokken kan je balsa gebruiken, maar ik denk dat je ook al weg komt met roofmate, of een ander hardschuim. Te koop bij Gamma, grote hoeveelheden voor lage prijzen.

Ik zou je latjes ook van vuren oid maken, die kan je gewoon uit een plank (laten) zagen. Scheelt je heel veel geld, wat je weer in de afwerking van je schip kan steken. Hou er rekening mee dat alles waar "hobby" of "modelbouw" op staat, 2x zo duur is dan normaal.......

Ik snij altijd mijn huidgangen (latjes) van 0,8 tot 1mm berkentriplex. Strookjes snijden van ca 1cm breed en je hebt een geweldig flexibel latje dat zich in alle richtingen goed laat buigen.

Veel success en vooral veel plezier

EJK

hallo

maak daar maar 4 x van

bij de hout handel kun je vragen of ze van een grote plank vuren kleine plankjes willen zagen van 2 a 3 mm

als ze op dat ogenblik niet veel werk hebben dan wilen ze dat hier bij ons wel doen
het kan dan zijn dat je we een paar dagen moet wachten voor ze klaar zijn maar dan heb je een bult hout voor haast geen geld
mooie plankjes van 2 cm op 2 mm die allemaal even dik zijn en even hoog
denk er aan om met je plankjes op de waterlijn te beginnen dan blijf je mooi recht
en als het hout begint te spannen door de kromming van de romp de plank gewoon haar eigen weg laten zoeken en afzagen waar ze de vorige over lapt zodat je dan een lat krijgt met een punt er aan

want als je begint te trekken en buigen dan zoek je alleen maar ellende
dan wordt je romp geheid krom
is het niet op de bouwplaat dan is het daarna als ze volledig af is

veel succes met je projekt verder zou ik zeggen

sportieve groeten raf

En dat laten verzagen is een stuk goedkoper van bij de winkel binnenlopen om het daar voorgezaagd te kopen? Want als het echt goedkoper is ga ik komende week even naar de aannemer toe om daar na te vragen. (en anders even naar de houthandel toe ;)).
Mvg,

Christiaan

hallo

je kan altijd vragen wat het kost en als je bij de houthandel gaat dan kun je latten vragen van 2 meter dan hoef je niet met stukken van 1 meter te werken
bij de model bouw zijn die namlelijk maar 1 meter lang en dan krijg je aaneenzettingen en moet je met dubbele spanten werken en zien dat je de aaneenzettingen overlapt anders krijg je een zwakpunt in je romp

Dag Christiaan ,

ga eens mij model gaan bezoeken , die ik nu momenteel aan het bouwen ben , op:
www.titanic-model.com

Op de home page is er een verwijzing naar Laurent Gontier-Versailles ( ikke dus :roll: )

het is misschien de RMS Titanic niet , maar de RMS Lusitania , zelfde tijstip , zelfde rompsvorm , etc...

enjoy the surf

Laurent

Damn, ziet er mooi uit :D.
@ Iedereen: in de kerstvakantie wil ik een beetje gaan beginen. Zit momenteel wat krap bij kas, maar van de vakantie wil ik wel gaan beginnen.
Voor het zagen van de spanten heb ik voor mijn verjaardag een decoupeerzaag gekregen (y). Wellicht niet geweldig voor sommige pro's maar voor mij wel heerlijk waarschijnlijk.
En zoniet: dan komt die nog wel eens van pas in "real life" :P

ik heb nu vakantie en heb dus tijd om weer eens te bedenken dat ik toch wel graag dat schip eens wil gaan nabouwen :D. Straks eens beginnen met de spanten allemaal netjes uit te knippen. De tekeningen van de spanten kloppen iig, dat is het probleem niet.
Wat wel een probleem kan zijn is het beplanken van het onderschip. Maak ik het mezelf nou makkelijker door gewoon de spanten niet verder uit te zagen dan tot de waterlijn? (of iets eronder voor als ik hem in "water" wil plaatsen?).
Op alle spanten is de waterlijn perfect aangegeven, dus dat is niet zo'n probleem om dat allemaal netjes uit te knippen. Het voordeel dat ik een beetje zie is dat ik niet met een kiel hoef te werken (alleen met verstevigingsbalken) en dat ik niet met zaken als de volledige boeg zit, niet met de steven, niet met het probleem van de schroefassen, en niet met de schroeven zelf. Plus dat wat ik nu vergeet. Niet dat het nu makkelijk zal worden, maar ik neem aan dat dit wel een vermakkeling moet kunnen betekenen?

Ik heb een vraagje over de kiel.
Bij de bouw tekening zit ook een zijaanzicht van de titanic, moet ik daar de kiel van afleiden.
Ik heb er al veel over gelezen bij het topic over de TIRPITZ maar de achterkant en voorkant is mijn niet duidelijk???
Ik heb met wat plak en knip werk de tekeningen van de spanten klaar,ik hoop dit weekend te beginnen met zagen, en dan zal ik een topic open met de bouw van mijn titanic.

B.V.D. bas

Back