zelfbouw turbine / ramjet, kan het makkelijker

  • Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
H

hilbren

Guest
ik vraag mij af of die zelfbouw turbines niet wat makkelijker kunnen; ik zat namelijk een keer "julles unlimited" te kijken en die man die prutste zo even twee turbines in elkaar.... met lege butaan gasflesjes

weet iemand hier meer van ???
 
die turbine met die lege gasflesjes is waarschijnlijk de KJ 63 turbine van Kurt Schreckling. Ik heb deze turbine ook gemaakt maar het is echt niet zo dat je dit even in elkar sleuteld. Er komt veel meer bij kijken om deze turbine te laten lopen en er stuwkracht uit krijgen.


Geert
 
De behuizing van de KJ66 motor is inderdaad een bewerkt camping-gas busje. Dit is dan ook meteen het makkelijkste onderdeel. Zonder een omvangrijk scala aan metaalbewerkings machines kom je niet ver. Grootste struikelblok voor zelfbouw turbines is vaak het zeer nauwkeurig balanceren van de draaiende onderdelen. Om te zorgen dat ook bij meer dan 100.000 rpm de boel rustig blijft draaien is een precisie balanceer instrument onontbeerlijk. Samen met "de man uit het jules unlimited filmpje" heb ik een paar uur achter een Schenk balanceer bank doorgebracht om de balans goed voor elkaar te krijgen. Deze saaie bezigheid is natuurlijk niet interessant voor een TV programma. Hierdoor krijgt de TV kijker dus een oversimplificatie van de werkelijkheid te zien.
 
hilbren zei:
ik vraag mij af of die zelfbouw turbines niet wat makkelijker kunnen; ik zat namelijk een keer "julles unlimited" te kijken en die man die prutste zo even twee turbines in elkaar.... met lege butaan gasflesjes

weet iemand hier meer van ???

Was ik.
Groeten, Wim. :D
 
Wim van Heteren zei:
Was ik.
Groeten, Wim. :D

Gaaf, een echte BN'er op het forum !!!
Wekom op het forum!!

Maar heb je nog ergens een bouwtekening op internet staan van die motor die je toen gebouwd heb ? en is het moeilijk om zo'n motor te maken ?? materialen enzo :?
 
Hoi hilbren,

Er zijn tekeningen van de KJ-66 in omloop
De meeste motoren die van deze tekening gemaakt zijn hebben 7 Kg stuwdruk. natuurlijk is dit wel te verhogen, maar voor een eigenbouw zit je toch met het probleem dat je geen proffesioneel balanseer apparaat hebt.

Er zit ook een lijst bij waarvan de onderdelen gemaakt zijn.

mzzlos Paul
 
het is heel aardig dat je me deze tekeningen aanbied, ik ben alleen op zoek naar iets kleiners. al dat grootte grove geweld is net iets te veel voor mij (semi beginner ;) )

ik snap niet dat zo'n ramjet bijvoorbeeld een factor drie/vier kleiner kan ??
 
Hilbren,

Ik denk dat je een pulsjet bedoeld. Ramjets werken pas bij hele hogesnelheden die moeilijk of helemaal niet te halen zijn met modellen (>600km/uur).
Pulsjets leveren gewoon te weinig vermogen als de afmetingen onder een bepaald punt komt. Hoe dat nu precies zit weet ik niet helemaal maar misschien dat er iemand daar iets meer over weet. Er zijn in het verleden een aardig aantal vliegers geweest die deze dingen gemaakt en gevlogen hebben. Vooral in Limburg waren er een aantal.
 
Dit is dus zo'n pulse jet motor. De Holiday dient even als maatstaf (72cm spanwijdte) en niet om mee te vliegen!
afb1343.jpg

Deze Dynajet heeft 2Kg stuwkracht en weegt 400 gram. Zo'n pulse jet heeft een enorm hoog "rendement". Bijna 90% van de brandstof energie inhoud wordt in geluid omgezet, als gering bijprodukt heb je nog wat warmte en stuwdruk.
 
Ernst Grundmann zei:
Er zijn in het verleden een aardig aantal vliegers geweest die deze dingen gemaakt en gevlogen hebben. Vooral in Limburg waren er een aantal.

Ja en dan zat je op zondagmorgen netjes in de Kerk en hoorde je dat ze op het plaatselijke modelvliegveld op 3 Km afstand al om 10:00 uur s'morgens met die motor bezig waren. Dan zat ik weer in die banken van schiet nu eens op meneer pastoor ik wil gaan kijken naar het vliegen...............
 
Het nadeel van zo'n pulsejet is dat je er bijna nergens meer mee mag vliegen. Het mag in Nederland alleen nog op shows. En dan moet de club die de show houd ook nog een vergunning hebben om zoveel DB's te mogen maken.

Het ziet er allemaal leuk uit voor een beginner "een vrij goedkope motor die niet moeilijk te maken is, maar je kunt er als beginner zijnde nergens mee gaan oefenen".

De tekening van een 90 mm pulsejet is te downloaden op www.modelbouw.nl en dan op de link "pulsejet team" klikken. Hier staan ook een paar schetjes van de KB-70, het vliegtuig wat zij ervoor gebruikt hebben. Nadat de motor eerst op een salamander heeft gelegen.

Als je deze tekening download zie je maar een kleppenplaat staan. Dit moeten er drie achter elkaar zijn en hoe verder na achter hoe kleiner het blad moet worden. Dit is ervoor als er een vacuum is achter de bladen, dan worden deze open getrokken. Zou je deze plaatjes er niet achter doen dan breek de kleppenplaat af door de kracht. Dus hoe verder je het blad in de praktijk ombuigt hoe meer kracht je moet gaan leveren om het te kunnen buigen.

Tekeningen van een kleinere pulsejet kun je bestellen bij FMT (www.vth.de geloof ik)

mzzlos Paul
 
jammer eigenlijk, het lijkt inderdaad allemaal zo mooi, lekker simpel enzo...
dan toch maar ducted fan (alleen jammer van dat rare geluid wat daar uitkomt)
 
hmmmm ja hoor het nu ook is volgens mij weer een ander filmpje want op een ander was dus duidelijk geen verschil meer te horen of het een edf of turbine was.

of trouwens rectificatie de motorisering waren 2 motoren gekoppeld aan 1 schoepenrad/ fan. niet 2 motoren gekoppeld aan elk hun eigen fan

groet,

vinze
 
Bert zei:
De behuizing van de KJ66 motor is inderdaad een bewerkt camping-gas busje. Dit is dan ook meteen het makkelijkste onderdeel. Zonder een omvangrijk scala aan metaalbewerkings machines kom je niet ver. Grootste struikelblok voor zelfbouw turbines is vaak het zeer nauwkeurig balanceren van de draaiende onderdelen. Om te zorgen dat ook bij meer dan 100.000 rpm de boel rustig blijft draaien is een precisie balanceer instrument onontbeerlijk. Samen met "de man uit het jules unlimited filmpje" heb ik een paar uur achter een Schenk balanceer bank doorgebracht om de balans goed voor elkaar te krijgen. Deze saaie bezigheid is natuurlijk niet interessant voor een TV programma. Hierdoor krijgt de TV kijker dus een oversimplificatie van de werkelijkheid te zien.

Samen met "de man uit het jules unlimited filmpje" heb ik een paar uur achter een Schenk balanceer bank doorgebracht om de balans goed voor elkaar te krijgen


Vreemd duurt toch normall niet langer dan een uur
was het spul zo slecht in balans te krijgen?
de compressors zijn normaal geheel fabriek gebalanceerd tot 150000 rpm,s
wie had het wiel gemaakt?

met een beetje schenk (htb1) duurt het gemiddelt een kwartier om dit te doen
 
Ernst Grundmann zei:
Hilbren,

Ik denk dat je een pulsjet bedoeld. Ramjets werken pas bij hele hogesnelheden die moeilijk of helemaal niet te halen zijn met modellen (>600km/uur).
Pulsjets leveren gewoon te weinig vermogen als de afmetingen onder een bepaald punt komt. Hoe dat nu precies zit weet ik niet helemaal maar misschien dat er iemand daar iets meer over weet. Er zijn in het verleden een aardig aantal vliegers geweest die deze dingen gemaakt en gevlogen hebben. Vooral in Limburg waren er een aantal.

te weinig vermogen?
een goede pulsjet vliegt nog altijd een turbine voorbij

denk aan een 100mm pijp aan zo,n 8-12 kilo
 
Back
Top