Zelfbouw Vraagje I.......Latjes ?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door dilbert72, 25 nov 2009.

  1. dilbert72

    dilbert72

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik wil een houten romp gaan opbouwen met latjes en deze vervolgens bekleden met glasmat etc.

    Welk soort hout kan ik hier het beste voor gebruiken? (was voornemens om balsa te gaan gebruiken)

    Waar kan ik dit hout het beste bestellen ?.....en dan lengtes meer dan een meter.

    mvg
    Dilbert
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2009
  2. hezik

    hezik Guest

    Balsa in lengtes meer dan een meter, kun je praktisch wel vergeten. De meeste modelbouwwinkels hebben wel wat balsa op voorraad liggen. Wil je een winkel die zeker weten genoeg heeft en in alle maten die je wil, dan kun je langsgaan of bellen naar HobbyIn (www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland). Een vrij standaard maat voor 'normaal' balsa is 100x10 cm.

    Balsa bestellen via internet zou ik in Duitsland doen, bij Thoma:

    Thoma Modellbau - Balsaholz direkt vom Hersteller

    De lengte is overigens minder een probleem dan je zou denken. Je snijdt de balsaplankjes op een kopse kant schuin af, dat maal 2, en die twee schuine kanten lijm je tegen elkaar.. voila.. een balsaplank van 2m.

    Voor zover ik begrepen heb, is bij boten het gewicht minder van belang dan bij vliegtuigen, het kan dus ook lonen om even te kijken naar alternatieven. E.e.a. hangt er ook vanaf of er veel rondingen in je romp zitten of niet.
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Latjes zagen uit kwastvrij vuren of uit grenen is een prima alternatief.
     
  4. chris vaes

    chris vaes

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rosmalen
    latjes voor M klasse

    Je kan ook abachi gebruiken, een mooie nerf en stijf, tot een dikte van 3 mm zagen, dan mooi vlak schaven of schuren tot 2,5 mm en dan bouwen.
    Als de romp klaar is mooi schuren en voorlakken , daarna de binnenkant met met een glasmatje van 25 gram glasvezel met tweecomponenten epoxy bekleden.

    Zie ook Picasa Web Albums - chris vaes

    Chris
    NED 21 M klasse
     
  5. dilbert72

    dilbert72

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de goede tips tot nu toe!

    Maar ik heb geen zaagtafel waarmee ik dergelijke fijne maten op een mooie manier kan zagen. Ik wil dus eigenlijk een pakket kant en klare latjes kopen van circa 10x3mmm en dus een lengte van zeker meer daan een meter. Wie verkoopt dit, in bv Abachi, want dat lijkt me inderdaad wel heel mooi!

    mvg
    JP
     
  6. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ga gewoon is naar de modelbouw winkel bij jouw in de buurt.
    Informeer of ze dat hebben. Of vraag of ze het voor je kunnen bestellen?
    Veel succes.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Voor balsalatjes heb je geen zaagtafel nodig, maar een klein stukje gereedschap van rond de 5 euro:

    [​IMG]

    De foto is wat onduidelijk, maar het is een balkje waar haaks een balkje overheenloopt waar je een mesje inspant. Met een draaiknopje kun je de breedte instellen.

    Op die manier snij je heel makkelijk en snel balsa-latjes van elke gewenste breedte.

    Werkt op balsa, niet op abachi.. abachi is daar te hard voor.
     
  8. dilbert72

    dilbert72

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt Hezik, ik ga morgen eens kijken in de plaatselijke modelbouwwinkel (EindhoVen) of ze daar Balse planken hebben die langer als een meter zijn en ga dan eens experimenteren met z'n snijapparaatje.


    Maar hoe doen de bouwers dat dan, die bv een IOM maken van een meter of nog grotere schepen.......er zullen toch wel ergens latjes te krijgen zijn langer dan een meter om je romp op te bouwen.........kan me haast niet voorstellen :confused: dat iedereen zelf al die laatjes aan het zagen of snijden is........dan krijg je toch ook ongelijke diktes enzo...........

    shop tips ???
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Mijn passie betreft vliegtuigen, van boten heb ik weinig kaas gegeten.

    Mijn gok is dat er meerdere factoren zijn. Balsa is relatief duur en kwetsbaar. Wij vliegers gebruiken het, omdat het licht is.

    Voor boten is dat, voor zover ik begrepen heb, minder van belang, zeker bij de grotere boten (schepen?) moet er zelfs al snel ballast bij.

    Daarnaast denk ik dat je je een beetje teveel blindstaart op dat het planken van langer dan 1m moeten zijn. Goed verlijmd, zijn 3 plankjes tot 2m verlijmd (nou ja, meer dan 2m) net zo sterk als 1 'normale' plank van dezelfde lengte.

    Zoiets bv:
    Code:
    -----------------------------------------
                       \
                        \   < lijmnaad
                        /
      plank 1          /     plank 2
    ------------------------------------------
    
    de hoek mag wat scherper, maar het idee is duidelijk.. door de afschuining vergroot je het lijmoppervlakte.

    Hoe en waar je die lijmnaden maakt, is ook afhankelijk van je ontwerp. Als je boot bv. midscheeps een praktisch rechte zijkant heeft, is het handig om het daar te doen.

    Als laatste; je gaat de romp glassen.. dan maken die lijmnaadjes al helemaal niet meer uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2009
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo


    ?????????? waarom latjes van meer dan 1 meter om een boot te bouwen van 2 meter

    je kan met latjes van 20 cm evengoed deze lengte halen
    alleen moet je ze (bakstenen muur)overlappend vast lijmen
    met latjes van 1 meter kom je best toe hoor om een grote boot te bouwen
    of dacht je dat ze voor die echte schepen bomen hadden van een metertje of 40 lang
    als je het goed doet dan zet je drie dubbele spanten in je romp daar waar je de latjes bij elkaar wil laten komen

    daar heb je dus iets meer stevigte (breedte)nodig en lijm je de latjes stomp tegen elkaar aan
    wel niet vergeten ze ook over de LENGTE aan elkaar te lijmen en steeds aan elke kant even veel latjes zetten dus om en om links en rechts van de romp een latje zetten
    steeds een volledige lengte afwerken dus niet alle latjes achter aan lijmen en dan aan de middelste beginnen

    nee volle stroken lijmen en dit om en om

    eens naar een club gaan kan ook veel info opleveren meestal wil je daarna wel lid worden en zo nog meer kennis van modelbouwen op doen

    groetjes raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hier een foto wel van een dek maar het principe is hetzelfde

    [​IMG]

    en hier zie je hoe ze een romp beplanken met korte latjes
    [​IMG]

    groetjes raf
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Lasnaden laten verspringen, zodat nooit 2 naden boven elkaar komen te liggen. Als je een lasnaad wild maken die even sterk is als de plank dan minstens 10 X de dikte van de plank afschuinen
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zoals foto's van RAF :)
     

Deel Deze Pagina