Zelfbouw

Hallo

Ik ben van plan om een Zeilboot te maken, ik ga voor zelfbouw en voor een houten romp.
Ik denk dan aan een boot van minimaal een meter en een mooie brede romp.

Nu ben ik op internet al heel veel tekeningen tegengekomen, waar ik ook zeker wat mee kan!
maar ik ben op zoek naar een soort gelijk schip dan deze:

335677772_5_KA7d.jpeg

En van zulken ben ik nog niet tegengekomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Piet,

Da's al een ouwetje, waar heb je die foto vandaan, misschien kun je daar vragen welk type het is?
Kijk anders ook eens bij NVM, VTH en Neckar Verlag, die hebben veel tekeningen, ook van oudere types.

Maak 'm niet ál te breed, een veerboot heb je al...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De foto komt van het forum hier, veder weet ik niet wat voor type het is.
Maar ik ben op zoek naar een bouwplan van zo'n soort boot
hij mag dus wel wat anders zijn, maar het gaat mij vooral om die vaste kiel die er onderzit.

Groeten Piet

hij mag dus wel wat anders zijn, maar het gaat mij vooral om die vaste kiel die er onder zit.
Groeten Piet

Je zoekt dus geen vinkiel met bulb, maar een 'swept back' design?
Of zou een S-spant ook voldoen?

Heb je vaarwater met veel wier, dat je dit type kiel zoekt?

Kwa zeilprestaties, vooral bij meer wind, is een vinkiel met bulb het 'betere' kielontwerp, alles wat ondieper en dikker is heeft aanzienlijk meer weerstand en een lager oprichtend moment.

Groeten, Jan.

hahaha, lekkere fotojatter

die zeilboot is dus van mij en het is inderdaad een hele oude.
de hegi saudade, maar helaas voor jou met een kunststof romp.

ik heb hier nog wel een simpele zeilboottekening liggen van een bootje van zo'n 60 cm, maar die is denk ik, wel op te schalen naar een metertje.

Hallo Bedankt voor alle reacties,

Maar ik ben stiekem al aan de slag gegaan, Ik heb het internet nog even goed afgezocht en ben toch nog een mooi bouplan tegen gekomen.

ADVANCE MK 1
Staat op het bouwplan, het is wel eentje met een gewone kiel maar dat komt vast wel goed.

Ik heb inmiddels 5 spantjes uitgezaagt van 6 millimeter triplex

Groeten Piet

Hallo

Ik bedoelde inderdaad een vinkiel met bulb.

even voor alle duidellijkheid, ik maak de romp helemaal van hout.
dus geen mal! maar in een keer de romp.
Ik wil hem bekleden met 4 milimeter triplex, ik hoop dat dit lukt en anders zaag ik allemaal kleinere latje uit een plank.

Groeten piet

Hallo Piet,

Goed, ik snap 'm...

Dat beplanken met 4mm triplex zou ik nog eens overdenken; da's véél te dik/stug om fatsoenlijk op z'n plaats te krijgen, tenzij de boot een knikspant is.
Zelfs dan wordt het met een 4mm huid een pantserkruiser...

Een rondspant beplank je met latjes, van een soepele houtsoort, 2-3 mm dik.

Na het schuren en plamuren een laagje glasweefsel met epoxy erover en je hebt een sterke lichte romp.

Groeten, Jan.

hoi piet

de boot op de foto hierboven is gemaakt van 3x6mm balsa latjes
deze zijn makkelijk te snijden uit een plaatje balsa
het is ook makke;ijk pas te maken en te schuren, dus je bouwt lekker snel
daarna is er een laagje 80 grams glas overheen gelamineerd met epoxy
en de binnenkant is ook met epoxy ingesmeerd.
dit geeft een stevige romp
romp%20binnen.jpg

hier is een foto tijdens de bouw

groeten johan

Hallo

Ik denk inderdaad ook dat 4 milimeter triplex, niet heel makelijk gaat buigen.
dus ben ik van plan om uit een plank allemaal kleine latjes te zagen van 3mm dik
Ik zal even op de zolder zoeken voor een mooie plank met niet veel knoesten en mooie vijne nerven.

Groeten piet.

Piet,

Wil je een beetje snelheid in je boot hebben dan is triplex te zwaar.
De romp zo licht mogelijk bouwen is het devies.
Dan kun je weer meer gewicht kwijt in de kiel wat het oprichtend vermogen weer ten goede komt.
Dus ga voor balsa zou ik zeggen en dat is veel makkelijker als latjes gaan zagen uit een triplex plaat.

Pendelaar

Ik Ga het toch gewoon proberen.
Ik zaag latjes van 3 of 2.5 millimeter dik, ik denk dat dat wel buigzaam is.

Groeten Piet.

Pietje,

Er zijn nu al verschillende mensen die je hebben aangeraden om niet dat zware triplex van je te gebruiken.... ik kan het enkel nog maar eens herhalen. Neem het aan van hen die jou zijn voorgegaan, en die al met succes goede boten hebben gebouwd.

Het gewicht loopt sneller op dan je denkt!!! Er zijn namelijk dingen waar je later niet op kan besparen in gewicht (electronica, tuigage, batterijen....) en echt waar, voor goede zeileigenschappen wil je nog zoveel mogelijk gewicht kunnen toevoegen daar waar het ECHT telt: onderaan in de kiel!!!

Het gaat er niet om hoe dun je die triplex gaat zagen om ze buigzaam te maken, 4 mm triplex is en blijft 4 mm triplex, en zeker die platen van de lokale bouwmarkt zijn niet het beste en lichtste hout...
Ik wil er wel eens komen bijstaan als jij uit een plaat van 4mm, latjes van 2,5 of 3mm breed gaat zagen. Ik geef het je nu al op een blaadje, het zal je NIET lukken. Die zijn simpelweg zo fijn, dat ze spontaan in stukken uit elkaar zullen vallen. Daar hoef je ze zelfs niet voor te buigen.

Je gaat er enkel veel werk, en veel ontgoocheling mee op je nek halen.

Koop nou gewoon even enkele plankjes balsa in de modelbouw zaak, 3mm dik, weegt echt niets, en je kan ze gewoon met een hobbymes in latjes snijden, gaat veel sneller, makkelijker en zuiverder dan triplex zagen! Ga je echt voor die paar euro's je hele project verknoeien? Neem dan in elk geval je camera mee als je die baksteen het water ingooit !!!

Van alle fouten kun je leren.......
Jammer dat je advies vraagt en toch de adviezen naast je neer legt.
In de bouwbeschrijving die je op het internet hebt gevonden adviseert men om balsa te gebruiken en deze te bekleden met weefsel en epoxy.

Waarom wil je persé triplex gebruiken, leg dat nou eens haarfijn uit.
We willen alleen jou behoeden dat je een varende baksteen gaat bouwen.

Pendelaar

Ik wil hem bekleden met 4 milimeter triplex, ik hoop dat dit lukt en anders zaag ik allemaal kleinere latje uit een plank.

Ik wou het eerst met 4 milimeter triplex doen, maar ik ben er al achtergekomen dat dat niet gaat lukken.
dus ga ik nu uit een plank allemaal kleine latjes zagen van 3 milimet of 2.5.

Het hoeft geen super snelle boot te worden, het gaat mij ook om het bouwen.
Ik werk gewoon graag met een wat harder materiaal dan balsa.

Groeten Piet

Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Er is een groot verschil tussen een supersnelle boot en een drijvende baksteen. Mijn eerste boot was ook veel te zwaar geworden, en die is niet vooruit te branden. Balsa en een laagje glasvezel/ epoxy is meer dan voldoende. De balsa zorgt voor de vorm en de epoxy voor de hardheid.

Groet Eduard

Back