Zelfbouwuitlaat dle55

Wat ik ook lees is dat bij een gekochte demper ook de bochtlengte van cruciaal belang is. Hij mag niet te kort zijn en moet een bepaalde lengte hebben.
Nu is mijn motor met achteruitlaat. Dus in mijn geval zal het geen bocht worden maar rechte buis. En zal deze ook niet echt lang zijn of ik moet mijn demper veel dieper in de romp gaan steken.
Of zal dit geen problemen geven?
Mvg Wes.
 
De lengte is nodig om de juiste tegendruk te creeren .

Is de de tegendruk te hoog kan de motor de hete gassen niet allemaal kwijt en zal hij overhitten.

Te weinig is niet goed voor de fabrikant , gaat iedereen zeggen dat de pot geen power heeft .

Ik wil een stille motor en hoeft niet meer power als de standaard uitlaat die bv bij een ZG zit .

Zou je power willen moet je geen uitlaat zelf gaan maken , dat is een wetenschap voor zich en duurt gewoon lang voor je een goeie hebt gemaakt .

Mijn pot creeert weinig tegendruk , maar vast meer als de standaard uitlaat . :D
En hij is ook een stuk stiller.;)

Mvg Johan
 
Ok dan ga ik gewoon verder. Kan niet anders dan beter zijn als je ziet wat voor een potje daar origineel bij zit.
En power zal ik al meer dan genoeg hebben. Dus ik mag ook wat power verliezen.
Mvg Wes.
 
Weet iemand welke lengte van header is zou kunnen nemen?
Er zijn er nog nergens veel te vinden voor een dle55ra. Dus maak ik die ook zelf.
Maar bestaat hier een regel voor wat een minimum lengte zou moeten zijn?
Of is dit enkel van belang als het een bocht is?
Bij mij word het recht door de achteruitlaat.
Mvg Wes.
 
Wes, ik heb all setups gezien van een dle ra met een volledige rechte header naar de uitlaat
Ik weet niet meer waar, maar wel gezien....
 
Ik zou het pijpje tussen de motor en de uitlaat ongeveer krek lang genoeg maken. Zo voorkom je lekkages.
Zonder gekheid, ook dit is niet heel kritisch maar heeft wel weer effect. Zolang je ervoor zorgt dat het pijpje minimaal dezelfde (liefst grotere) diameter heeft als de uitlaatpoort. Over tegendruk hoef je je geen zorgen te maken, een tweetakt doet het prima met alleen onderdruk. Sterker nog de helft van een "tuned pipe" of "reso-pipe" en wat voor namen de goeie ouwe expansie-uitlaat nog meer heeft tegenwoordig, is een megafoon, bedoelt om de onderdruk zo groot mogelijk te maken.
Google eens op Pavel Husak of Graham Bell.
GrRené
 
bedoelt om de onderdruk zo groot mogelijk te maken.

GrRené

dat is niet juist, dan zou je zonder uitlaat het meeste vermogen uit je motor alen,

een reso is bedoelt om een resonantie te creeeren , een golf beweging in de uitlaat.

wes, ik heb op mijn 110 ongeveer een lengte van 20 cmt, dit voldoet goed, 110 is 2 keer 55
 
20cm? Dit kan ik onmogelijk halen. Mijn motor is eentje met achteruitlaat.
Zie :
89460302.jpg


Ik heb maar een 75mm tot tegen de romp.
Als ik 20cm zou moeten halen dat zal ik met mn uitlaatbuis moeilijk terug tot net in de motorkap kunnen raken. Ofwel moet ik een gat in de romp maken hiervoor.
Misschien kan ik zo redeneren? Mijn motor is de helft van de jouwe? 110 is 2 keer 55. Dus misschien mag ik deze dan ongeveer een 10cm maken?
Mvg Wes.
 
Wat maken jullie je druk over de afstand van het buisje , dat maakt helemaal niks uit .
Als die maar groot genoeg is in doorsnee , voor de 3W60 neem ik 25 mm.

Ik maak altijd eerst de uitlaat en de bocht apart.
En monteer dan de uitlaat op zijn plaats en soldeer dan eerst de bocht aan de uitlaat .

Je kan er ook een teflon stuk tussen zetten met 2 veerklemmen.
Is bij jouw variant beter omdat jij hem in de romp schuift.

Bij mij zit hij direkt achter de zylinder .

Mvg Johan
 
Wat bedoel je met de eerste zin?

tikfoutje?
Mvg Wes.
Krek betekent hier in Brabant precies. Is, dacht ik, een vervorming van het Franse woord correct.
Ik bedoel dat je motor een vaste plaats heeft en je demper ook en dat het buisje daartussen dus precies moet passen. Ik ga er voor het gemak van uit dat de motor voor in het vliegtuig zit en de demper daar zo dicht mogelijk achter.
GrRené
 
dat is niet juist, dan zou je zonder uitlaat het meeste vermogen uit je motor alen,

een reso is bedoelt om een resonantie te creeeren , een golf beweging in de uitlaat.
Ik schreef dan ook dat de helft (de voorste helft) een megafoon vorm heeft. Die vorm versnelt het gas en zuigt (onderdruk) het verbrande en een beetje onverbrand gas uit de cilinder. De snelheid van het zojuist verbrande gas is ongeveer 400 tot 500 meter per seconde, een goed gevormde megafoon kan dat zo'n 30 tot 40% versnellen.
In een expansie-uitlaat kan een resonantie optreden (staande golf) maar niet dankzij de uitlaat alleen. Vooral de timing van de uitlaatpoort is hier belangrijk. Een resonerende uitlaat maakt van een motor wel weer een "zenuwenleider" tot Honda de variabele uitlaatpoort invoerde. Nu drijf ik echt af.
Maar dit (hoe interessant ook) heeft niets te maken met de vragen van Wes. Het geluid van een eenvoudige motor moet minder en dan is maar een ding belangrijk, de snelheid moet uit het gas. En dat dan zonder de boel af te knijpen.
GrRené
 
Daarnet effe gaan zien bij de blokker voor die senseopad bussen zoals RonaldK ze hier op het forum gebruikt heeft.
Ze zullen inderdaad perfect bruikbaar zijn. En zijn ook in rvs (had mn magneetje bij).
Dus moet achteraf niet in de verf gezet worden. Zal ook makkelijk zijn om te tiggen.
Ze zullen wel iets zwaarder zijn dan die spuitbussen maar dat zien we later dan wel.
Mvg Wes.
 
Wes,
Ik heb een paar plaatjes van doorgezaagde dempers gevonden, misschien heb je er iets aan. PRME Engines User Community :: View topic - MTW tuned pipe tests and availability
Ik vind het vreemd dat het absorptie principe niet wordt toegepast. Toen ik 20 kilo jonger was en race-tweetakten m'n inkomen deden we niet aan demping. Pas toen het milieu was uitgevonden en je lid kon worden van de natuur gingen we ons daar mee bezig houden en bleek de absorptie-demper het best te voldoen. Ook nu nog.
Op de plaatjes zie je dat het ingaande pijpje ver doorloopt. Ik zou dat ook zo maken, geeft een gelijkmatigere stroming waardoor de motor wat rustiger zal lopen op deellast.
GrRené
 
Wow bedankt. Zal die effe bestuderen. Deze had ik nog niet gevonden.
Ziezo lijkt me dit te moeilijk om zoiets te maken met al die verschillende kamertjes zoals deze van mvvs.

Ik heb de inhoud ongeveer uitgerekend van die zelfbouwuitlaat die je vind op pag 17 met die gaspatronen.
http://www.toni-clark.com/ftp/z4562k03.pdf
En heb deze een beetje proberen aan te houden voor de eerste uitlaat die ik zal maken.
Mijn blik die komt van spuitbus is 65mm diameter dus word hij iets langer dan deze van toni clark.
Zal zoiets worden:
scannen0003gp.jpg


Ga de 2 bodems van het blik tegen elkaar lassen en daar in iedere bodem 11gaten van 6mm boren.
De uitgaande pijp zal buis worden met een binnendiameter van 14mm ofwel 13mm. Daar zou ik 10x gaatjes boren van 6mm.
We zien wel wat het word.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wat ver gezocht maar de meest uitlaten voor dle55 hebben een inlaat van diameter 25mm. Dus zal deze waarschijnlijk 24mm binnendiameter zijn.
Mijn buis die ik zou gebruiken om te proberen zal maar 23mm binnen gemeten zijn.
Zou dit verschil van 1mm erg zijn? Want de oppervlakte van de uitlaatpoort motor is iets van een 435 vierkante mm. Buisdiameter met binnendiameter van 23mm komt dan op een 415,4 vierkante mm.
Dus kleiner dan de uitlaat poort. Als je buis met een binnendiameter neemt van 24mm dan heeft dit in opp. 452,4 vierkante mm. Dus groter dan de uitlaatpoort wat waarschijnlijk noodzakelijk is.
Of moet het allemaal zo precies niet zijn?
Mvg Wes.
 
nee, zo precies hoeft het niet, als je zo precies wilt werken, dan is de grote van je kamer belangrijker.

zodra de uitlaat gassen uit je motor komen, koelen ze gelijk af, daardoor krimpen ze ook, dus voor die mm hoef je niet bang te zijn...
 
Back
Top