zelflerende servo

Micropuller

Forum veteraan
Ik zie wel mogelijkheden in de modelbouw!

It looks like a servo, it acts like a servo, but it's more than just a servo! We got a factory to custom-make these classic 'standard' sized hobby servos with a twist - the feedback (potentiometer wiper) line is brought out to a fourth white wire. You can read this wire with an analog input such as those on an Arduino, to get the servo's position. That information can be used in robotics to improve stability or even allow 'recording' of servo motion.

Laatst bewerkt door een moderator:
dit kan op praktisch elke servo gedaan worden waar nog een potmeter in zit.

ze hebben simpelweg de middelste pin van de potmeter naar buiten gehaald.
voor robotics zie ik niet gelijk voordelen en voor logging waarom niet de signale loggen in plaats van de servo potmeter. Digitaal loggen is veel efficienter. Enigste wat ik nog kan bedenken is dat je zeker wilt zijn dat je servo ook doet wat je in stuurt.

Het grote voordeel voor robotics lijkt mij, dat het mogelijk is om een vrij ingewikkelde beweging of serie bewegingen heel snel in te programmeren. Met animatronics werken ze al veel langer zo. Stel je voor dat je een robot een glas wilt laten oppakken, aan zijn lippen zetten, leegdrinken en weer terugzetten. Stel je nu eens voor dat je al die bewegingen vanuit het niets moet gaan programmeren. Dan gaat het toch iets sneller als je een acteur één keer deze beweging kunt laten maken, waarna alles direct is opgeslagen en met behulp van één commando kan worden opgeroepen.
In de traditionele modelbouw zou ik zo 1, 2, 3 geen voorbeeld kunnen verzinnen. Misschien in het schaal-gebeuren?

Ik zie niet in hoe je dat zou willen doen. De extra draad kan alleen dienen om de stand van de servo extern uit te kunnen lezen, je kunt er de beweging van de servo niet mee sturen. Als je dat terugkoppelsignaal probeert te verstoren, zal de servo hoogstens "in de hoek" lopen.
Het leren van bewegingen dat jij beoogt zal alleen kunnen als je het inwendige servo-mechaniek ontkoppeld, en dan de bewegingen van de potmeter registreerd terwijl jou acteur het glas aan zijn mond zet, vervolgens moet je dan die registratie omzetten in een geschikte ppm code die dan als invoer naar de servo('s) gaat.

Wat wel zou kunnen als je de servo's op de gebruikelijke manier met een zender of servotester bestuurt, de bewegingen te registreren en converteren om ze dan versneld af te spelen. Maar dan kun je beter de invoersignalen loggen zoals Cheeta al noemt.

Het leren van bewegingen dat jij beoogt zal alleen kunnen als je (...) de bewegingen van de potmeter registreerd terwijl jou acteur het glas aan zijn mond zet, vervolgens moet je dan die registratie omzetten in een geschikte ppm code die dan als invoer naar de servo('s) gaat.
En dat is dus ongeveer wat hier gebeurd, alleen neem ik aan niet met een ppm, maar rechtstreeks met een pwm signaal.

En dat is dus ongeveer wat hier gebeurd
Ok, ik was de inhoud van het filmpje even uit het oog verloren :rolleyes:

Maar ik vind het wel een brute manier om een servo (mores?) te leren, niet alle servo's vinden het leuk als je ze met de hand verdraaid. Ik zou er dan toch de voorkeur aan geven om tijdens het leerproces één of meerdere tandwieltjes te verwijderen.

Als je de puls op de servo (zeker bij een analoge) uitschakelt kan de servo vrij gedraait worden. Inweze gebeurt het bij grote robotica niets anders om op deze mannier de bewegingen in te programmeren.

Back