Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
prepregs zijn helemaal het einde wat mij betreft, maar vacuüm infusie is ook heel mooi in de meeste gebieden. vrij veel set up werk inderdaad, en iets meer materiaalgebruik, dus bij kleine (dunne) producten minder interessant. Trial en error valt mee met simulatie software, en met ervaring weet je wel hoe de hars meestal loopt. Ik heb het nu een paar keer gezien, en een beetje gedaan, en ik vind het ideaal. Geen vieze kleren meer, geen aanraking met hars en harslucht meer.
Qua ballon, een omgekeerde vacuümzak niet wat? zelf een ballon vouwen en plakken met folie en tacky tape (of kit, wordt ook wel eens gebruikt door modelbouwers.)
Dat is de vacuumbagging manier, een tussenstap. het nadeel daarvan is dat je met de hars in contact komt, en een beperkte tijd hebt om alles in de zak te krijgen. Deze gebruik ik zelf ook veel. Het voordeel is wel dat het niet veel moeilijker is als normaal lamineren.Interessanter lijkt mij eerst impregneren, dan geperforeerde folie erover, dan absorberende laag en opnieuw een volle folie. Wanneer dit vacuum gezogen wordt, dringt overbodig hars door de perforaties en wordt het opgezogen in de tussenlaag. Resultaat zou een net product zijn
Dat is de vacuumbagging manier, een tussenstap. het nadeel daarvan is dat je met de hars in contact komt, en een beperkte tijd hebt om alles in de zak te krijgen. Deze gebruik ik zelf ook veel. Het voordeel is wel dat het niet veel moeilijker is als normaal lamineren.
Bij infusie kan er wel weer veel fout gaan. hars die besluit een hoekje af te snijden bijvoorbeeld. Tot op een zekere hoogte is dit voorspelbaar. Maar afhankelijk van hoe je je slangen hebt liggen, welke weefsel/legsels/mat je gebruikt, en waar, en het kernmateriaal. Veel variabelen, maar er is simulatie softwareeen hoop gedoe voor kleine producten
![]()
Hoi Fred, ik zij toch ook al, buisfolie opblazen...
En Skiff, jij hebt toch een demo modelletje staan voor de impregneertechniek?
Ik zou wel eens willen zien hoe dat nou precies gaat, volgens mij moet je ook de mal aanpassen om die techniek te kunnen gebruiken.
GJ