zelfsturende kantelkiel

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Rindert, 14 feb 2007.

  1. Rindert

    Rindert Guest

  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Interessant!
    Je ziet enige vertraging in de beweging, maar die is niet erg groot.
    Wat ik mij nu afvtaag: hoe werkt dit nou? Daar ben ik nog niet achter.

    Wim
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Lijkt mij een kwestie van een gyro met daaraan een servo?
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb geen kennis van gyro's. Zou zoiets, qua maat, samen met een servo in dat zwarte bakje passen?
    Daar lijkt mij alles te gebeuren.

    Wim
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Die gyro zou in dat 'gewicht' kunnen zitten. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt met een zwart bakje.
     
  6. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Ik weet niet of het wat is, maar als je de potmeter van een servo uitsloopt, en als je er dan aan draait, dan begint de servo te draaien tot je de potmeter terug op het middelpunt zet.

    Dus, als je de potmeter in je boot ergens vastplakt en er een gewichtje aan hangt.
    En de boot gaat schuin hangen (dus de potmeter met gewichtje verdraait) dan gaat de servo de kiel bijsturen tot de boot terug recht hangt.
    Wat je natuurlijk moet begrenzen met 2 microswitches en diodes voor je je servo kapotdraait.

    Ik weet niet of dit al gebruikt is of efficiƫnt is maar ik denk wel dat het werkt.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    In feite maak je dan van je servo een giro.. dat is in dit geval in elk geval niet aan de orde, daar er geen kiel is en het gewicht duidelijk gestuurd wordt door de servo en niet andersom..
     
  8. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    als de boot dan weer recht ligt, dan hangt dat gewichtje ook weer recht, komt de kiel dan niet terug in neutrale positie?, zo ja, dan krijg je echt een swingende kiel :p
     
  9. JiB

    JiB Guest

    Een gyro is tegenwoordig niet meer dan een zwart blokje op een printplaatje, het is geen ding met ronddraaiende wielen etc. meer.
    Het lijkt er op dat er hier een zgn heading-lock gyro is gebruikt. Een heading-lock gyro intregreerd (in de wiskundige zin van het woord) de uislag van de gyro en onthoudt zo wat 'rechtop' is. Eventueel zou je dit kunnen uitbreiden met een modificatie van de servo om te zorgen dat het gewicht op zijn plaats blijft als het evenwicht berijkt is, de potmeter loskoppelen van de arm en de stop-nokjes verwijderen. Je moet dan nog wel iets improviseren dat de servo niet tegen de eindpunten blijft doordraaien. Dat heeft als voordeel dat zodra een stabiele situatie bereikt is, de servo gewoon stopt en niet het gewicht weer naar het midden dirigeert.
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Toch is hier de oplossing gevonden voor Catamaran bouwers, dit geeft een enigzins natuurgetrouw beeld van een goed bestuurbare catamaran.
    De kans op omslaan is nu dusdanig klein dat je met zulke electronica gerust een cat kan gaan maken.

    ik vind het wel iets voor op mijn trimaran.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    ik heb nog eens goed gekeken (denk ik).
    volgens mij werkt dit met een soort lier.

    het deel wat vast achterop zit daar lopen 2 kabels onderop langs, deze gaan langs de arm naar het gewicht toe (het grote blok wat heen en weer zwaait).

    misschien zit de gyro niet aan een servo maar aan een lier gekoppeld, met uitslag begrenzing.
    hierdoor kan de arm 180 graden zwenken en kun je een behoorlijke kracht heen en weer zwaaien.
    De lier kan daar best tegen denk ik.
    de accu om de lier te voeden zou als contragewicht kunnen dienen, 2 vliegen in 1 klap.

    hoe denken jullie er over ?
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    John,

    ik heb het filmpje nog even bekeken. Op ca. 45 seconden zie je het model uit het water.
    Je kijkt dan van achter tegen het schip aan.
    Onder of op de trampoline zit in ieder geval geen lier.
    Zou die klein genoeg zijn om in een van de drijvers te passen?
    En, is een lier snel genoeg?

    Er lijkt inderdaad wel een draad onderlangs te lopen, maar wat het doel daarvan is zie ik niet.

    Wim

    [edit]
    Misschien bedoel je dat het "blok" in het midden de lier is?
    Zo'n zeilverstel servo?
    Die zou daar wel kunnen zitten en dan (via een handig stukje electronica) de servo sturen.
    [/edit]
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    bij nader inzien is het toch een servo.

    het systeem is gewoon te koop bij http://www.anbc.de/obeecat/index_tech.html

    het systeem werk het simpelst op 1 apart kanaal, maar dan moet je zelf dit aansturen.
    Optioneel kan er de Safer Sail electronic (de gyro waarschijnlijk) er tussen gezet worden, dan wordt automatisch de servo aangestuurd die het gewicht laat uitzwaaien.

    er is ook een systeem waarbij de safer sail tussen de ontvanger en de zeilwinch/servo wordt gezet, daarbij zorgt het systeem er voor dat bij grote helling van de boot de schoten worden gevierd.

    het gewicht wordt volgens de site met een servo + kabel bedient.
    Prijzen staan er ook op:
    Vario Balance systeem vanaf 99 euro (dit is dus het gewicht met ingebouwde servo + kabels)
    Safer sail electronica vanaf 75 euro (de electronica welke het geheel automatiseert)

    Check de site , best wel interresant.

    het systeem is ook bruikbaar voor gewone zeilboten, in dat geval kun je met een lichtere kiel varen, het swingsysteem regelt de balans.
     
  14. Rindert

    Rindert Guest

    ja je heb gelijk het is te koop voor de gene die niet het wiel opnieuw willen uitvinden een oplossing

    ik heb op het forum nog een andere discussiue gezien over een automaat d.m.v een giro maar daarbij werd gedacht dat het systeem veel te snel zou reageren maar dat valt zo te zien wel mee zo te zien
     
  15. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Cool is erg knap uitgevonden alleen voop mijn triana zou het tog een slag grooter moeten vrees ik 8) .
    Maar wel een uitkomst voor de Catjes die in omloop zijn 8) .
    Bedankt John voor de mooie uitleg en de link is snap geen bal van duits :cry: dus ik ben erg bij met je uitleg 8)
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Jos,

    Op dit site is het systeem in 2 uitvoeringen leverbaar,
    speciaal voor die Cat, maar ook een grotere versie met een arm van 45cm.

    Ik probeer nog steeds uit te vogelen hoe het werkt, een servo draait circa 80 graden geloof ik, maar de arm vanhet systeem kan 180 graden draaien.
    En ik denk nog steeds dat het met een kabeltje werkt maar hoe ???
    Misschien zit er in de ronde deel welk vast zit een krans met binnenvertanding of iets dergelijks?

    wie denkt er mee ?
     

Deel Deze Pagina