Zenden met onuitgeschoven antenne.

Satoer

Forum veteraan
Ik vroeg mij af of iemand zijn zender wel een heeft opgeblazen door te gaan zenden zonder dat de antenne (volledig) uitgeschoven is.
Buurjongen heeft wel eens een bakkie opgeblazen omdat er geen antenne aanhing en ging zenden. Kon de zender z’n vermogen niet kwijt.

Krijg in deze weken mijn Hummingbird spullen en lijkt mij erg onhandig om met een antenne van 1m20 te gaan vliegen binnenshuis.
(Zender is een Eclipse 7)

Fijne jaarwisseling! Michel.

dutchhelipilot zei:
kan je de zender module er niet uithalen

gr Remco

Niet als je binnen huis wilt gaan vliegen, nee. :lol:

Inderdaad de module kan erg warm worden. Als je bijvoorbeeld je zender gebruikt voor de flight sim moet je daarom ook altijd de module eruit halen.
Tijdens afstellen (en indoor vliegen) kan je de antenne wel voor bv 1/3 uitschuiven, kan die het meeste van zijn vermogen wel kwijt. Maar wel in de gaten houden of de module niet heet wordt. Maximaal zendbereik heb je dan toch niet nodig.

Elwin[/b]

Oeps :oops: :oops: sorry vliegen met een hummingbird. Ik dacht voor een sim.
Domme opmerking van me dus want wordt inderdaat lastig zonder module.

gr Remco

Okay, beetje uitschuiven dus. Heeft iemand z'n zender wel eens gesloopt, en waardoor?

Weet iemand trouwens waar je die modules kunt kopen (voor Eclipse 7)?? Ben bezig met een boot, zal handig zijn dat ik gewoon van module kan switchen ipv een aparte 40 Mhz zender te kopen.

futaba adviseerd ook de antenne uit te trekken, of als je bv aan het inregelen bent de dsc snoer te gebruiken.
anders word de module bloedheet, voor mij een indicatie dat het niet goed is.

Dsc snoer?
Als we altijd op het advies van de fabrikaat af moeten gaan... Is er werkelijk wel eens één stuk gegaan door met ingeschoven antenne te zenden?

je kunt dan ook een 50 ohm weerstand
over de antenne kring zetten ( DUMMY ANT)
als je hem in huis aan zet.
dat doe ik ook met mijn grote zenders.
Grt Han

waar je het over hebt om even een een andere module erin te zetten moet wel kunnen. Het enige is dat je dan wel een andere ontvanger moet hebben voor je boot. Als je een aparte zender koopt kan je misschien nog beter een 27 mhz zender kopen, daarvan zijn de ontvangers aanmerkelijk goedkoper, en storing heb je ook op 27 naar mijn ervaring weinig last van

hallo

met de club doen wij reeds 20 jaar aan tentoonstellingen
we hebben dan zo een bassin bij van 11 op 8 meter
als we dan daar op varen dan trekken we de antenne maar een klein stukje uit 2 of 3 elementen wel de dikste dan heb je zo een dikke stomp op je zender staan want als je de dunne uit trekt en er loopt iemand voor je door dan plooit die geheid om en is dan naar de kl"è!è&

je kan ook natuurlijk ook zo een flex antenne kopen verschillende merken hebben die in de cataloog staan
das zo een rubber ding met een draad er in die de lengte van de antenne vervangt
als je altijd binnen vliegt dan is dat best wel handig zo een flex antenne
een paar van onze mensen hebben die reeds geruime tijd ook buiten in gebruik en hebben er nog geen problemen mee gehad

we hebben bootjes van de club waar we de kinderen mee laten varen en die zender die heeft altijd een korte antenne
heeft ook nog nooit problemen gegeven

een klublid dat altijd maar alleen indoor vaart heeft eens zelfs meer dan 5 jaar gevaren zonder antenne
de draad die de print met de schroef verbind waar je de antenne op vast schroeft die was gebroken door het altijd vast schroeven van de antenne was die mee gaan rond draaien maar hij heeft het bij het vernieuwen van zijn zend batterijen maar eerst ontdekt dat hij over was

dus ik denk niet dat een zender er gewoon door stuk gaat om met een korte antenne te worden gebruikt
verkeerd aansluiten van zo een stekkertje om op een simulator te vliegen kan meer stuk maken denk ik

sportieve groeten raf

bedoelen jullie als je de module verwijderd dat je bij een goeie sender dat verwisselbare blok aan de onderkant er uit haald? met mijn zenders kan dat niet, werk het kristal er uit halen dan ook? bijvoorbeeld aan de sim.

Groeten Halmar

Ik vermoed dat het met kristal eruit alleen nog maar vervelender wordt voor de zender...

Volgens mij gaat dan de oscillator op hol of hij stopt. Maar ik zou het niet proberen tenzij het in het boek staat. Bij de FX18 is dit de manier om aan de trainer (als leerling) te hangen zonder dat je zender zend.
Maar als er niks in de zender gemaakt is dat de osclilator stopt gaat volgens mij het ding zeker stuk.

gr Remco

Er zullen weinig mensen zijn die hun zender hebben opgeblazen door met niet uitgeschoven antenne te werken. Over het algemeen is het vermogen daar te gering voor. In het verleden kwam het wel eens een enkele keer voor maar voor zover ik weet alleen bij zelfbouw apparatuur.
Veel moderne zenders, oa Futaba FC18 en FC28, hebben een beveiligings circuit. Als de zender zijn vermogen niet kwijt kan wordt de eindtrap van de zender "afgeknepen". Dat betekend dat het vermogen teruggeregeld wordt. Dat is ook de reden dat je zonder antenne maar een heel klein zendbereik hebt. Ook met ingeschoven antenne heb je vaak niet meer dan een meter of 20 hooguit 30 reikweidte.
Het kristal uit de zender halen is een prima manier om de zender "stil" te leggen. De schakeling MOET zo ontworpen zijn dat hij zonder kristal absoluut NIETS uitzend. Kwaad kan het ook niet dus als je geen module zender hebt en je wilt zonder dat je wat uitzend toch de zender aanzetten dan haal je gewoon het kristal uit de zender.

Kan ik dus met elke zender aan de draad gewoon het kristal er uit halen om de oscilator stil te leggen. Dit zou wel handig zijn. Ik durf het niet ondat ik bang ben dat de FC18 (niet de plus dus met vaste zender module) dan stuk zou gaan.
Zoals al eerder gezegt in de handleiding van de fx18 staat zelfs dat dit de manier is om hem niet te laten zenden.

gr Remco

Je hoeft niet bang te zijn Remco. Ook de FC18 is zo ontworpen dat de oscillator stil is als er geen kristal in zit. Zoals gezegt dit moet omdat de zender anders geen type goedkeuring krijgt en niet in Nederland (Europa?) gebruikt mag worden.
Het is veel te gevaarlijk als een zender zomaar willekeurig iets gaat staan uitzenden als er geen kristal in zit.

Back