zender accu laden

Hallo, ik heb de artikelen van Ernst en Ron in dit forum gelezen over het laden van Nihm accu's. Helaas heb ik toch nog een vraagje.
Ik heb een zender accu van 9.6 Volt en 1900 mAh. Verder heb ik een "automatische" stekker lader van Tronic type 99411. de maximale laadstroom van de lader is 600 mA zover ik kan nagaan.
Wanneer ik met deze 600mA de accu laad is dat ± 0.3 C

Vraag is: wanneer ik de accu laad wordt deze na ca 3 uur steeds warmer. Wanneer ik de lader loskoppel en de zender inschakel, blijft de laadindicator 80% aangeven ook wanneer ik na afkoelen van de accu de lader opnieuw aansluit voor 3-4 uur.

Wat is jullie conclusie of wat zie ik over het hoofd?
Bij voorbaat bedankt voor jullie aandacht.
Gr. Joop

Vraag is: wanneer ik de accu laad wordt deze na ca 3 uur steeds warmer. Wanneer ik de lader loskoppel en de zender inschakel, blijft de laadindicator 80% aangeven ook wanneer ik na afkoelen van de accu de lader opnieuw aansluit voor 3-4 uur.

Wat is jullie conclusie of wat zie ik over het hoofd?
Bij voorbaat bedankt voor jullie aandacht.
Gr. Joop
Hoe oud is de accu en heeft hij lang in de kast gelegen?
Na 3 uur laden met die snelheid is de accu vol.
Dat hij bij door laden dan warm word is normaal.
Dat de laad indicator op 80% staat kan komen door dat 1 of meer cellen overleden zijn.
Veel intressanter is om te weten wat de spanning(in volts) op de accu is en of er soms cellen tussen zitten met een sterk afwijkende spanning.
Als dit een lader voor lood accus is dan laadt hij wel maar slaat niet op het juiste moment af.
De laadsnelheid is ook nog al hoog.
0,1C is de gebruikelijke snelheid maar dan met een constante stroom en handmatig afschakelen.
0,1C is veilig en een uurtje meer of minder maakt dan niet uit.;)

Laden met 0,3 x C met een lader, die niet automatisch afslaat, is niet best voor de accu's en kan ook een accu het leven kosten als je even niet oplet.

Welk merk/type zender gebruik je? Het kan best zijn, dat de Voltindicator van je zender nooit hoger dan 80% zal aangeven bij volgeladen accu.

@alle reacties
De zender is een Futaba F-14. De indicator heeft in het verleden wel 100% aangewezen. Ik laat de accu onder toezicht dwz wanneer ik in de buurt ben. De accu neem ik uit de zender. De accu is ca 3 jaar oud. De laadspanning is 12V. De Tronic lader zou automatisch afslaan bij volle accu, maar ik durf daarop niet te vertrouwen vandaar laden onder toezicht.

Even gegoogeld, het is een lood-accu lader (LIDL), niet geschikt voor NiMH, noch LiPo/LiPoFe, noch NiCd. Alleen voor lood-accu's (2V/6V/12V) gebruiken. Want totaal ander laad-principe en andere afslag-spanningen.
En je moet er veiligheidshalve van uitgaan dat, ongeachte soort/merk/type lader en accu, erbij blijven een keer mis gaat (vergeten, telefoon, deurbel ...).
Ik zou een goede/geschikte lader kopen voor zulke belangrijke accu's als ik jou was Joop.

Bedankt allemaal voor de reacties,cq. adviezen.
Het volgende heb ik geleerd:
Ik heb geen goede lader voor dit type accu.
Waarschijnlijk is een van de cellen "overleden" of is de accu gewoon op na 3 jaar.

Conclusie:
Andere lader aanschaffen, tips?
Nieuwe 9.6 volt accu aanschaffen

Mee eens?
Gr. Joop

@ Ron
Ron feitelijk heb ik maar 2 laadklusjes. 1. Opladen van 12 V loodgel accu's voor aandrijving motoren en 2. opladen van zender accu 9.6 V. Nimh.
Zoals ik het nu kan overzien, zal dat ook niet snel veranderen.
Gr. Joop

Het laden van die lood-accu's lijkt me de zwaartste klus, qua vermogen. Daarop je lader kiezen. Hoeveel mAh zijn die 12V loodgel accu's, en met welke stroom wil je ze laden?

Sorry Folks,
Ik heb op Ron zijn vraag geantwoord. Voor mijn lood accu's ben ik gesteld, maar blijkbaar (!) niet voor mijn Nimh accu. Zie begin topic.
Het gaat in feite dus alleen over een goede, eenvoudige zenderlader.
Gr. Joop

Laadstroom is minder als 100mA dus dat is 0.05C.
Dat is wel erg weinig maar het zou kunnen.

Deze is dan beter.

http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=KY210-2168

Vaak worden dan multi laders gebruikt met diverse uitgangen voor 50mA 100mA 200mA of 500mA.
Die zijn weer duurder en eigenlijk ouderwets.

http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=GR6455

Instelbare laders met diverse mogelijkheden zijn te koop voor een vergelijkbare prijs.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

Laatst bewerkt:
Je hebt een Robbe-Futaba zender, dus het kan zijn, dat je ook een Robbe lader wil hebben.

Als het echt alleen maar om de zenderaccu gaat kun je zo'n stopkontakt ding nemen. Robbe heeft er eentje, die én de zenderaccu én de ontvangeraccu tegelijk kan laden. De laadstroom bedraagt 150 mA per uitgang en de advies verkoopprijs is € 9,90, het bestelnr. is 8282. Het is ongeveer dezelfde als waarnaar Taildragger verwijst, alleen is dat een Futaba lader en de laadstroom daarvan is beduidend minder.

8282.jpg

Een stuk duurder, maar ook een stuk leuker is een universeellader. Robbe heeft er eentje in het programma, die alle typen accu's kan laden, inclusief loodaccu's (uitgang 7). Je hebt dan aan één lader genoeg. Dit is 'm:

8564.jpg

De gegevens vind je hier:

POWER PEAK® Uni 7 EQ, 230V

Ook Graupner heeft zo'n universeellader, die wat goedkoper is dan die van Robbe. Deze kan ook loodaccu's laden, maar slaat daarbij niet automatisch af:

_ladegeraete_stromquellen_standard_lader.jpg

De gegevens van deze lader vind je hier:

Graupner Multilader 7E

Joop: Die Graupner is een goeie. Robbe heeft ook zoiets dergelijks.
Zo'n "stekkerlader" vind ik (persoonlijk!!) drie keer niks.
Ja, hij is goedkoper, maar je accu's gaan langer mee als je ze met een goede lader goed behandeld. Dan heb je het prijsverschil er na een jaar uit.

Back