Zender accu te snel leeg?!

Hallo,

ik heb een FX-18 van Futaba en daarin zit een standaard bijgeleverd cellenpakket. Als ik hem helemaal oplaad doet hij het prima, maar als de zender 4 weekjes laat staan is het accupakket zo leeg dat het waarschuwingspiepjes geeft voor 'low batterie'. Is dit normaal dat de accu na zo'n korte niet meer genoeg spanning heeft om de zender te laten werken?

Alvast bedankt,

Julius

Als de accu al wat ouder is, is dit zeker normaal. Ik heb net een nieuwe zender en bij een week niet gebruiken zie ik de spanning ook al dalen. Gewoon altijd laden vlak voordat je weggaat. Ik heb al 1 keer op het veld gestaan met een lege zender, erg knullig :oops:

Dat een accu leegloopt bij geen gebruik is normaal.

Dat ie na een week al onder zijn minimale spanning zit om te werken niet echt.

Mijn MC19 zender is van ergens vorig jaar, die zou ik best 1 week of wat langer weg durven leggen en dan weer gebruiken.
De accuspanning is dan wel wat gezakt maar nog voldoende om veilig te vliegen.

Als gewoonte laad ik de zender (en alle andere accu`s) de dag voor het vliegen gewoon helemaal vol.

Mijn zenderaccu is na een paar dagen al ver leeg. Deze is al wel wat ouder hoor. Je kunt natuurlijk een nieuw pakket kopen, maar ik zou ook gewoon laden voor het vliegen / rijden / varen. Dan weet je tenminste ook zeker dat je lekker de tijd hebt.

Ik heb ook wel het idee dat mijn zender wat stroom blijft trekken als hij uit staat...

De zelfontlading van NiMH-accu's is relatief hoog, maar het is niet normaal als een volgeladen 9,6 V accu na 4 weken al teruggezakt is tot 8,6 Volt. Hoewel er op accu's niet dezelfde garantiebepalingen van kracht zijn als voor de zender, zou ik toch de accu (samen met het aankoopbonnetje v/d zender) inleveren bij de winkelier. Je moet er echter wel rekening mee houden, dat de afwikkeling meerdere weken in beslag gaat nemen. De accu gaat dan namelijk naar Duitsland en wordt daar vrijwel zeker omgeruild.

Dat een uitgeschakelde zender stroom blijft trekken is evenmin normaal. Er zijn wel zenders, waarbij een deel van de elektronica verbonden blijft met de accu, maar de stroomopname is dan hooguit enkele micro-Amperes, wat dus vrijwel niet meetelt. De zelfontlading van de accu is altijd beduidend meer.

Maar als ze zo slecht zijn kun je dus wachten op de keer dat er 1 cel kompleet mee stopt met alle gevolgen van dien :?

Heb ik 1 keer meegemaakt met m`n TF P-51d Mustang en een herhaling gaan we proberen te voorkomen.

Ik denk niet dat ik de accu gewoon kan opsturen en ruilen omdat de accu al in het fx-18 pakket bijgeleverd zat. Het cellen pakket was al in de zender geplaatst. Morgen ga ik kijken hoelang het duurt voordat het pakketje helemaal leeg is als ik de zender laat staan. Maar als ik het dus goed begrijp is het alleen de zelfontlading en niet bijv. ook een kapotte cel die er voor kan zorgen dat onder het vliegen m'n zender bye bye zegt?!

Grt

De accu zit met dubbelzijdig plakband vast. Als je het niet aandurft om deze met gedoseerd geweld los te halen kun je ook de gehele zender inleveren en haal ik de accu er zelf wel uit. Momenteel ligt er hier toevallig van een andere eindgebruiker een FX18 te wachten, totdat de accu terug is uit Duitsland. Zoiets komt dus zo heel af en toe wel eens meer voor. Als je e.e.a. eerst bevestigd wil hebben kun je mij ook telefonisch bereiken. Mijn adres en tel. nr. vind je in de Nederlandstalige handleiding op blz. 51.

Oude accu eruit rippen, 8 cells 2500 pakket aanschaffen, die erin zetten, kloar. Was een van de eerste dingen die ik deed. Het accupakket wat bij mijn FX-18 meegeleverd was, was min of meer ook al overleden voordat ik het in gebruik nam.

Groter pakket heeft ook als voordeel dat je niet al te paranoia met je zender hoeft om te gaan; ik kan 'm rustig de hele dag aan laten staan, zonder veel problemen.

Eeeeuh, als 14-jarige moet je dan toch eerst heel wat kranten rondbrengen, grote hoeveelheden tomaten plukken of subsidie aanvragen bij je ouders...

Tsja, het is dat of een maand wachten voor je weer kunt vliegen..

Dus dan moet ik ze gaan solderen zeker? Hmmmm.... koop dan liever een duurder maar goed cellenpakketje want dan heb je tenminste zekerheid dat het het doet. 'K heb zo al 2 Calmato's zien omkomen :evil:

Grt

www.hobbyin.nl heeft de grote pakketten kant en klaar, 2500 mah voor 26.90 euro.

kan je niks voor kloten en solderen, en dalijk een toestel verliezen omdat je soldeerkunsten het begeven. ;)

gewoon even mailen naar hun.

Fantastisch raport is mooi, feli :)

Het zal in die orde van grootte liggen denk ik, hangt een beetje van je winkelier af denk ik. Bij Q kost een 2400mAh pakket (sanyo) € 39.

Welke lader gebruik je? Als je een lader hebt die kan ontladen of zelfs cyclen, kun je eens kijken hoe het met de capaciteit vd. huidige accu gesteld is.

En dan te bedenken dat ik nu alweer meer dan een jaar vlieg met een zelf in elkaar gesoldeerd zenderpakket 8 cellen NiMH 2100mAh van de Aldi.
De kosten destijds waren: 2x 2.60 euro = 5.20 euro (4 cellen in een pakketje, Topcraft is het merk) :wink:
Mijn Graupner MC20 zender werkt ruim 8 uur op dit pakket. Je begrijpt wel waar ik mijn eventuele volgende zenderpakket ga kopen, maar voorlopig lijkt dat nog niet nodig te zijn :lol:

Back