Zender accu zelf maken past niet?

Hallo ,

Ik heb een skysport zender en nu losse penlites accu's van graupner.
Ik was van plan zelf een accu in elkaar te solderen met lipjes. maar nou heb ik die lipjes met dubbel zijdig plakband aan de accu vast geplakt om te kijken of het past en dan is het te lang , de accu past er dus niet in want die dingen waar vroeger spiraaltjes in zaten voor losse penlites zitten in de weg.
Hoe los ik dit op?
valt een zender accu niet zelf te maken en met je er een kopen?
Moet je het plus puntje van de batterij afschuren ?
of een andere verbinding gebruiken ?
Of de zender mollesteren?
Ik kan eventueel foto'tje maken.

Wartexx zei:
Hoe los ik dit op?
de zender mollesteren?
Nou... da's wel een goed idee :roll:

Wartexx zei:
Ik kan eventueel foto'tje maken.
Zou ik niet doen, gewoon gelijk
computer1.gif

Ok Ok probeer het toch maar eens met een goede foto :wink:

Maak maar eens een foto van de binnenzijde van de zender.

Hoogst waarschijnlijk moet je het bakje waar de losse penlites inzitten verwijderen om een normale acu op die plaats te duwen.

ik had ook een skysport vier
ennuh dat was gewoon met accupenlites
en moest ie opgeladen worden jackplug aan de zijkant erin en in de lader en laden maar

groetjes wesley

Ja maar ik ga vliegen en vlieg niet graag met losse penlites , zit nu op school dus kan geen foto maken.
Op de foto in de handleiding stond dat het er wel zo inpaste.
en dat was de accu die je erbei kon kopen maar dat ga ik niet doen want ik heb nog nieuwe goeie accu,s.

Meestal moet je de houder voor de losse penlights er uit halen voorat je er een gesoldeerd pakket in kunt doen. Bij sommige zenders is dat een simpel bakje dat met één of twee schroefjes vast zit. Bij andere is het lastiger. Ik ken de Skysport niet dus kan ik je niet zeggen of dat bij deze zender makkelijk zal gaan.

Accu's krimpkousen en met dubbelzijdige tape in de behuizing plakken. Laat je soldeerverbindingen even controleren door iemand op de club.

ik heb dezelfde zender met ook gepuntlaste accu's. Je moet alle nipjes en veertje uitwippen. Dan past het perfect. De eerst-en laatse lipje zitten natuurlijk verbonden met je zender. Daar zit ook een stekkertje, die je er zou kan uithalen. Aan je gepuntlaste accu's kan je dus ook dat stekkertje tussen zetten. Dit is inderdaad een stuk betrouwbaarder, mits je je accu's goed hebt gesoldeert.

normal_foto1.jpg

normal_foto2.jpg

edit: nou werkt hij, sorry voor de korte onderbreking :wink:

@Wartexx/Harm
Zoek even op 'accu' en 'solderen' voor veel tips. De belangrijkste, gebruik een flinke soldeerbout van minstens 60Watt by penlite cellen. 100Watt kan geen kwaad.

Accu's solderen kan ik wel hoor ron, ik heb tot nu toe al mijn accu's voor vliegtuigen zelf gesoldeert en ze deden het allemaal goed behalve mijn eerste waar ik bij het solderen van de goudstekkers de accu weglegde om af te koelen en de goudconnectors kwamen tegen elkaar en na een 10 sec of wat begonnen ze te borrelen.

Maar ik begrijp je eerste verhaal niet helemaal ron.
Ik heb ook een flinkje soldeerbout , eentje van mijn opa rond de 30 jaar oud . daar heb ik gister nog een paar nimh cellen voor me nieuwe vliegtuig mee in elkaar gesoldeert. heeft behoorlijk vermogen weet niet hoe veel maar meer dan mijn 60wat soldeerbout . en bij gepuntlast gebruik je andere lipjes die er dus wel tussen passen.

Als je de accu moet wegleggen om af te koelen, heb je een te kleine/lichte soldeerbout gebruikt. Hoe zwaarder de soldeerbout, hoe sneller de soldeerverbinding gemaakt is. Met een te lichte bout, stook je de hele cel warm. Zoek maar eens op de links waarnaar ik je verwees in mijn voorgaande bericht

!! ik kan echt wel solderen hoor ron!
En met die accu laten afkoelen bedoel ik dat goudcontactje want die blijft LANG heet na het vullen met tin en draadje erin (hee dat rijmt) .

En die soldeerbout is ook heel goed! binnen 3 sec of minder is het al goed gevloeid.

tuurlijk kun je wel solderen,

maar

laad je de cellen ook afzonderlijk van te voren op

dus elke cel, een voor een opladen,

dit is namelijk beter

neeh dat doe ik niet gaat ook een beetje moeilijk , maar die cellen hebben meestal wel ongeveer de zelfde spanning die soms met o,o1 volt verschild (gemeten met multimeter) Ik laad de accu daarna wel een paar keer slow op (o,1 A? ) 1/10 C dus ongeveer of minder. die accu's zijn zo duur nou ook weer niet maar snel weer ON topic en trug naar zender accu voor die ........ robert het weer komt sluiten :evil: :wink:

En ron ik heb die tips allemaal al een keer doorgelezen voor mijn eerste accu'tje. Heb ook een paar tips van wil? de elektro man gekregen en van martin . ik heb die accu gesoldeert gebeurt is gebeurt nu naar de ZENDERACCU : daar ik geen puntlas apparaat heb gaat puntlassen moeilijk en de accu bak zit volgens mij mee gegoten in het plastic van de achterkant (heb de zender even opengehad om de mode te veranderen maar heb er toen niet op gelet.)

HEHE dat duurt lang.
Maar kan ik dan beter gewoon een kant en klare kopen?
NimH doe ik dan denk ik is wel iets duurder maar dan weet je zeker dat je altijd een volle zender hebt

Wartexx zei:
NimH doe ik dan denk ik is wel iets duurder maar dan weet je zeker dat je altijd een volle zender hebt

als je hem niet oplaad, zal er ook niks in zitten hoor :wink:

Je hebt meer capiciteit, kan dus langer vliegen, je accu's 'lekken' ook, net als
NiCd(zelfs nog meer). dus zal je toch elke keer voor je gaat vliegen ff moeten laden.

Ik bedoelde dat je hem nu voor elke vlucht op kan laden , met nicads durf ik dat niet zo erg en waarom meer capiciteit? dat heb ik toch helemaal niet gezegt?

Back