Zender AM of FM / 27 of 40 mHz

• Topicstarter Topicstarter jukky
  • Startdatum Startdatum
J

jukky

Guest
Mede door hulp vanuit dit forum ben ik al een hoop opgeschoten met de optimalisering van mijn FG Marder. Het lopende gedeelte is momenteel goed. Nu heb ik nog mijn twijfels bij mijn zender en ontvanger. Ik heb een Graupner C4 race SSM27 (de goedkoopste stuurwielzender van Graupner). Wanneer ik verder dan ong. 150 meter bereik moet hebben heb ik het gevoel dat de gas niet direct reageert en langer open blijft staan. Moet ik nu een AM of FM zender op 27 of 40 mHz hebben ?
Deze zender gebruikte ik voorheen op mijn twee takt brandstofboot en deze had veel storing met deze zender op de locatie waar ik zowel kan varen als rijden. Zelf denk ik aan een Graupner XR 3 AM 40 mHz. Ik hoop dat ik weer snel uit de brand ben.

Voor benzine motoren word FM aangeraden.
Je kan zo duur gaan als je wilt, maar onthou wel dat een wat goede am zender (duurdere am zender) minder storing heeft/geeft / gevoelig is, dan de goedkoopste FM zender!

Maar met bigscale wil je volgens mij echt wel een compu zender, en dan zit je altijd al wat in het durdere segment.

ik zou voor FM 40mhz gaan, bijna alle bigscales rijden hiermee. AM geeft blijkbaar een zwakker signaal waarop de ontsteking van de benzine motor stoort.

Dat je gas minder snel reageerd en langer open blijft staan zal niet aan de zender liggen, maar aan je gehoor......
denk daar maar eens over na.....

Ik raad je, zeker met een ontstekings motor, af om een AM zender te gebruiken.....
De XR-3 is een leuke zender, ik heb hem ook gehad maar dan in een Methanol auto, maar hij geeft ook storing wanneer er meer dan 5-6 auto's rijden.....

Ben je een stuurwiel zender gewend, kijk dan eens naar de XS6 , ook van Graupner, is te koop voor iets van 170-180 Euro, inclusief ontvanger......
Dit is een zender zonder kristallen, maar met een synthesizer.
Nu zullen er mensen je ook deze zender afraden, i.v.m. dat de ontvanger problemen geeft in een bigscale auto, dit komt omdat de servo's een dusdanig hoge belasting zijn voor het BEC voeding systeem van de ontvanger.
Dit BEC systeem kun je omzeilen, door de voeding van je servo's direct uit de accu's te halen middels een Y-aansluiting, de sturing komt natuurlijk wel uit je ontvanger......

Zoals M7H al zegt kijk is naar de XS-6 rij er nu zelf ook mee met mijn elektro en me Marder en dat gaat erg goed. Zorg wel dat je servo's spanning krijgen die niet via het BEC systeem gaan anders is er kans op storing.

Wil je wat minder uitgeven aan een zender dan is er ook nog de XR-6 is de zelfde zender als de XS-6 alleen werkt deze met kristallen. Wil je dus andere frequentie moet je een setje kristallen kopen die al snel een euro of 30 kosten. Dan heb je dus snel de extra kosten eruit als je gewoon een XS-6 koopt je kan alle legale frequenties instellen die je mag gebruiken of de 40Mhz band.

Voor de Marders is de FM belangrijk en eigenlijk voor alle auto's in nederland is 40Mhz belangrijk omdat er toch nog meer spul op de 27Mhz band zit waardoor kans op storing groter is zeker in de bebouwde kom of op industrieterreinen. (PS 27Mhz is net zo goed als 40Mhz alleen door babyphones en andere dingen meer kans op storing op die band.)

Pasqual zei:
PS 27Mhz is net zo goed als 40Mhz alleen door babyphones en andere dingen meer kans op storing op die band.

hehe, tegenwoordige babyfoons (ik kan het weten) zitten op kanaal 50, 51 en 52 van de 40 Mhz.......

maar daar zul je geen last van hebben, omdatr het vermogen wel heel erg laag is.......

M7H zei:
Pasqual zei:
PS 27Mhz is net zo goed als 40Mhz alleen door babyphones en andere dingen meer kans op storing op die band.

hehe, tegenwoordige babyfoons (ik kan het weten) zitten op kanaal 50, 51 en 52 van de 40 Mhz.......

maar daar zul je geen last van hebben, omdatr het vermogen wel heel erg laag is.......

Dat ook jah :P zag het laatste ergens, maar er zitten er ook veel op de 27Mhz en er zitten ook nog andere dingen op was maar een voorbeeld.

Hoe moet je bij de XS6 die speciale aansluiting maken?

Oorspronkelijk is het gewoon 1 voeding in en 2 servo's uit. Wat moet er gebeuren als je last hebt van dat probleem?

de ontvanger heeft 4 plaatsen.
1 ingang voor de accuvoeding aan het BEC systeem,
en dan 3 servo uitgangen.

Wil je het BEC omzeilen, kun je de accuvoeding in poortje 3 stoppen, de servo's ziten dan in 1 en 2.

Zo staat het ook in de omschrijving die erbij zit trouwens.......

M7H zei:
de ontvanger heeft 4 plaatsen.
1 ingang voor de accuvoeding aan het BEC systeem,
en dan 3 servo uitgangen.

Wil je het BEC omzeilen, kun je de accuvoeding in poortje 3 stoppen, de servo's ziten dan in 1 en 2.

Zo staat het ook in de omschrijving die erbij zit trouwens.......

Ik snap dan alleen niet wat sommige mensen bedoelen met een y-stekker die je nodig zou hebben?
En wat is het nadeel van het omzeilen van het BEC systeem?

Nadeel is dat als je accu's gebruikt met een te hoge spanning sommige servo's het niet lang volhouden en verbranden aan de binnenkant. Bij Hitec gebeurt dat erg veel. Is weer op te lossen door een Robbe Limiter te gebruiken die de spanning altijd netjes op de 5,7V houd en niet 7,5V door geeft aan de servo's. Die spanning is er vaak als de accu's net zijn opgeladen zeker bij de accu's die veel gebruikt worden in de Elektro racerij.

BEC systeem kunnen vaak niet zoveel hebben en vooral de ontvanger van de XS-6 kan niet veel hebben daardoor heb je met het verkeerd aansluiten regelmatig storing als de servo's te veel stroom trekken.

Wat betreft de Y kabel die kan je gebruiken als je maar 2 kanalen heb of alle 3 de kanalen in gebruik heb. Op de 1 sluit je je stuur servo aan en op de andere aansluiting je accu nu krijgt de ontvanger en de servo dus rechtstreeks zijn spanning en wordt het BEC systeem niet belast.

Pasqual zei:
Nadeel is dat als je accu's gebruikt met een te hoge spanning sommige servo's het niet lang volhouden en verbranden aan de binnenkant. Bij Hitec gebeurt dat erg veel. Is weer op te lossen door een Robbe Limiter te gebruiken die de spanning altijd netjes op de 5,7V houd en niet 7,5V door geeft aan de servo's. Die spanning is er vaak als de accu's net zijn opgeladen zeker bij de accu's die veel gebruikt worden in de Elektro racerij.

BEC systeem kunnen vaak niet zoveel hebben en vooral de ontvanger van de XS-6 kan niet veel hebben daardoor heb je met het verkeerd aansluiten regelmatig storing als de servo's te veel stroom trekken.

Wat betreft de Y kabel die kan je gebruiken als je maar 2 kanalen heb of alle 3 de kanalen in gebruik heb. Op de 1 sluit je je stuur servo aan en op de andere aansluiting je accu nu krijgt de ontvanger en de servo dus rechtstreeks zijn spanning en wordt het BEC systeem niet belast.

Dus het beste kan ik het gewoon eerst uitproberen op de normale manier, met BEC systeem?
Als ik dan last van storing krijg moet ik eerst checken dat m'n 6v 1900mah niet meer dan 6 volt geeft na hem geladen te hebben (met 150mah). Als dat niet zo is dan kan ik hem aansluiten op de manier waarbij je het BEC systeem omzeilt.
Correct?

Je BEC systeem moet je altijd omzeilen omdat je anders je BEC te zwaar belast en dus storing kan krijgen.

Meestal gaat het wel goed als je hem rechtstreeks aansluit op een Y-kabel of je 3de kanaal. Je kan altijd natuurlijk even de spanning meten van je accu om te kijken wat die is als ie geladen is. Bijna altijd is dan de spanning wel rond de 7V. Je kan dan de accu even ergens in gebruiken en dan zou je nog is moeten kijken wat de spanning is is ie dan rond de 6V kan het niet zoveel kwaat. Maar er zijn toch al veel mensen die aardig wat servo's kapot gehad hebben zeker ook in combinatie met niet goed afstellen.

Ik zelf heb het zeker voor het onzekere genomen en maar een limiter aangeschaft voor 25 euro.

Hallo,

Ik heb mpx digi servo,s en die kunnen tot ongveer 7 v spanning hebben volgens de papieren.Heb net even gekeken en mijn volledig opgeladen nimh 3300 accupack geeft ongeveer vol een spanning 6.75 volt dus dat kan makkelijk.
Ik heb de servo,s ook aangesloten via een y kabel en gaat probleemloos.
accuaansluiting op de ontvanger leeg laten,aansluiting 1 de y kabel insteken en dan aan het uiteinde aan de ene kant de accuaansluiting erin drukken en aan de andere kant de gewenste servo,andere kanalen gewoon servo aansluiten en klaar is kees(of jan of piet of..)
Misschien heb je wat aan de info,

Gr FG nozem

Ronald Brok zei:
Ik snap dan alleen niet wat sommige mensen bedoelen met een y-stekker die je nodig zou hebben?
En wat is het nadeel van het omzeilen van het BEC systeem?

Sorry, het is geen Y-stekker, maar een Y voedings kabeltje......
dus die splitst de voeding op in 2-en.......

1 ding, je servo's zijn gemaakt om op maximaal 5 cellen te worden aangesloten (6V), de BEC systemen zijn in de wereld gekomen voor de elctro wereld, waar je de besturingsspanning uit de rijaccu trekt.
deze rijaccu is 6 cellen groot, 7.2V dus.......
een brandstof auto heeft een ontvanger accu van 5 cellen groot, ergo daar heb je geen BEC nodig.......

Ik weet nu wel wat mijn keuze gaat worden. Alleen is mij volkomen onduidelijk wat een BEC systeem is. Ik heb al een failsave willen monteren (GWS FS-1), maar wanneer ik dan de zender en ontvanger aanzet, juist dan beginnen de servo's te dansen. De ontvanger die ik gebruik is een graupner, horend bij de stuurwielset C-4 race. Wel wil ik nu graag met een failsave gaan werken vanwege mijn bericht: koppie onder en niet meer starten.

In mijn vorige post leg ik net uit waarvoor BEC is....
Kortweg, om de voedingsspanning voor de servo's te verlagen tot een veilig niveau......

daar was ik al achter, maar hoe maak of doe je zo iets of is dat standaard ?

Nu heb ik een nieuwe zender gekocht en ben hierbij afgegaan op de meeste adviesen van jullie. Een graupner XR6 FM race, is het geworden. Direct ook een failsafe gekocht omdat ik dacht dat mijn oude, welke ik in een boot gebruikte voorheen, kapot was. Maar wanneer ik die failsafe er tussen zet treed de storing juist op en gaan de servo's weer dansen ?

De vorige eigenaar van mijn marder heeft iets van een doorschakeling gemaakt van de accu naar de aan en uit knop of iets, en daarbij een contrastekkertje zodat ik deze direct op mijn laadsnoertje kan prikken.
Wellicht is dit de oorzaak, weet iemand wat het kan zijn ?

Back