Zender en ontvanger op WIFI, ehm WI-FLI!!!

zeker interessant, maar:
een beetje hacker kan dan met een laptop en een wifi kaart je rc model overnemen?

plus nog eens dat er veel storing kan voorkomen op de 2.4ghz band, omdat de normale WI FI er ook overheen gaat, plus nog eens de bluetooth communicatie.....

Wat ook word vergeten is magnetrons en videolinks. Ik denk niet dat deze besturing snel zal worden gebruikt in het wereldje, maar wel dat deze manier van rc (Adresseren i.p.v. kanalen) eens de manier word.

Ton.

Commentaren=Niets van waar! Spread spectrum met zijn egen kanaal codering waarbij minder dan 20 msec op één kanaal (zendfrequentie) wordt uitgezonden om vervolgens naar een andere frequentie te gaan terwijl uit het vliegtuig de binnengekomen info teruggestuurd wordt naar de zender om te controleren of er storing was (!), is waar het hier om draait. 16 servos echt tegelijk aansturen met een frame rate van 16,5 msec en terugmelding of het in het vliegtuig wel goed gaat, stel je dat eens voor.....In de ontvanger zitten zes of zeven microprocessoren.
Als je met commentaar komt dan wel eerst alle technische info lezen zou ik zeggen.....Het is eenzelfde vorm van techniek als in je mobieltje. Daar merk je toch ook niet dat de kanalen gedeeld worden met anderen. Een dergelijk systeem is in de USA al bijna een jaar commercieel te koop en wordt dan op specificatie gebouwd. Deze "nieuwe" firma is de tweede die er mee komt. Dit is wel de eerste echte vernieuwing in de modelbesturing sinds de introductie van proportionele besturing. Eind 2003 is het als principe gedemonstreerd aan de FCC en de AMA (de beide instanties in de US die officiele goedkeuring moeten geven). Zoals je wel zal begrijpen waren de vertegenwoordigers van Futaba en JR daar ook bij en die hadden veel bezwaren......(stond allemaal op een draadje in run-ryder op het web waar een van de ontwerpers al lang over dit systeem discusieert)
De discussie over deze nieuwe toepassing van radiotechniek in de radiobesturing loopt ook op een RC-video forum al een jaar of twee af en aan.

Hans Delemarre, PH7JDE

dit systeem is 100% foolproof, en de enigste manier om storing te zouden kunnen krijgenis als er ongeveer 3000 gebruikers in de 2.4 ghz range in een straal van 2 kilometer tegelijkertijd een kanaal request doen (zender aanzetten) tegelijkertijd.

er word eerst gescand voor een vrij kanaal, geen vrij kanaal dan gaat je zender niet aan.

enne hackers die met een laptop je range hacken haha komop zeg, dat is net zo goed mogelijk als een zendamateur die je vliegtuigjes op de 36 mhz naar beneden haalt.

onzin dus.

Handig dat je gewoon een ander moduul in je zender kan prikken.

Werd eens tijd deze techniek. Sjonge, hopeloos ouderwets dat gedoe met kristallen en knijperbordjes :roll:

Absoluut zeer interessant deze techniek. Het kan alleen wel eens erg lang gaan duren, voordat dit ook daadwerkelijk hier in Europa mogelijk is.
We kennen onze regel-gevers...

Alles wordt al tientallen jaren eerder voor militaire toepassingen gebruikt. Heel internet was begonnen als militair netwerk.

Dit kan een hele boel frequentieproblemen oplossen. Helaas ben ik net als Corrien bang dat het nog wel de nodige jaren zal duren voordat het hier gebruikt mag worden.
Ik vraag me wel af of je deze apparatuur hier wel zou mogen "proberen". Het is in de US toegestaan en ook hier in Nedreland is een deel van de 2,4MHz band vrij voor diverse toepassingen. Te denken valt aan draadloze camera's, draadloze netwerken en draadloze videolinks. Zou het toch "mogen" hier? Ik zou het best wel eens willen uitproberen.

Er zijn zgn ISM frequenties waarop Industrie, Scientific en Medical werk gedaan mag worden als je daar een vergunning voor hebt. Het zijn geen frequenties die vrij zijn voor iedereen, dat zijn er weer andere. In de regio van de 2.4 GHz, waar ook de WiFi modules werken zijn er een beperkt aantal frequenties die vrijgegeven zijn voor type goedgekeurde apparatuur met een laag vermogen die door iedereen gebruikt mogen worden. Op die frequenties werkt het beschreven systeem NIET. Het werkt op het deel van de 2.4 GHz waar de zendamateur zijn gang kan gaan (handig zo'n licentie....) vermits hij/zij zich aan de wetten en regels houdt die er voor staan. Dat maakt het ook mogelijk dat ik video vanuit mijn vliegtuigje terug stuur naar beneden op 2.4 GHz met een wat groter vermogen dan 10 miliwatt. Voorlopig zijn de gepresenteerde modellen in de VS "demonstratie prototypes" waaraan ongetwijfeld nog veel zal worden aangepast. De eerste zenders zijn verbouwde Kraft zenders uit de jaren 80 en 90. Wat mij opvalt is dat b.v. de frequenties waarop gewerkt wordt al beneden zijn gebracht tot 0.9 en 1.25 GHz. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met alle eigenaardigheden van zend-ontvangst antennes op de 2.4 GHz en de kabelverliezen als je even onzorgvuldig bent met de opstelling van de verschillende onderdelen. De vliegtuigjes hebben bij de tests nl meerdere antenes nodig om er voor te zorgen dat de ontvanger er altijd één ziet. Gebeurt dit niet dan werkt de "closed loop" in deze bestruring niet meer...
Ik schat dat het nog tenminste 5 jaar duurt voor deze apparatuur commercieel te krijgen is voor een betaalbare prijs en dat heeft alles te maken met de concurentiepositie van de grote fabrikanten die nu de markt bepalen. Het zou mij niets verbazen als Futaba de hele technologie opkoopt voor een riant bedrag en het daarna op ijs zet om er pas mee te komen als het echt niet anders kan. (Futaba is een van de grootste LCD fabrikanten ter wereld en heeft dus power genoeg....RC is voor hen ook een "hobby erbij")

Hans Delemarre, PH7JDE

Tevens doet Futaba ook nog aan professionele/industrieële RC .... locomotieven, kranen etc .... maar dan wel 1:1 .... daar zijn de prijzen van de appartuur net even iets anders (factortje 10 duurder) dan voor hobby-RC .... dus "betere" technieken makkelijker in te voeren ....

lol doe mij een locomotief servo'tje ;)
De techniek is idd waanzinnig... Hopelijk maken we nog mee dat het in Nederland word toegestaan!

Ton.

Eén ding wat ik me afvraag, wat moet je straks nog met die lange antenne 8O Stel je eens voor, een veld met RC piloten allemaal via WI-FLI, geen enkele antenne te zien :| Ben benieuwd of gebruikers van WI-FLI nog steeds hun antenne gebruiken uit gewenning, voor het evenwicht van de server of tja, uit traditie.

Ik zou proberen het antennetje bovenop te plaatsen/monteren. erg iri als dat ding zo onder zit. Kan je hem nooit normaal neerleggen.

de mijne zou ook gemodificeerd worden denk ik dat het sprietje bovenop de zender zender zat ja.

Je gebruikt met dit systeem geen lange antenne maar veel antennes omdat daarmee dode hoeken worden voorkomen en omdat vliegtuig en zender voortdurend met elkaar in contact zijn. Met name op het vliegtuig is dit lastig omdat je echt wat van antenne techniek moet weten om het goed te laten werken en dat doen maar heel weinig modelbouwers....(ikzelf ook, ik experimenteer veel en zie wat het resultaat is hetgeen soms volstrekt onverwacht en onverklaarbaar is op deze frequenties)Hans Delemarre

Weuh... als het echt via Wifi werkt, kan je op de hoeken van je veld repeaters gooien. In de WiFi wereld kan je access point met elkaar 'associaten' en zo een veel groter netwerk maken. En voor het model maakt het niet meer uit wie het zend als de adressering maar gelijk is... en de hopelijk te gebruiken codering...

Ton.

PS lol, ff een Verisign certificaat aanvragen voor m'n model en dan SSL zenden ;)

Back