zender indeling

Ik ben vorige week maar eens gaan praten met de modelvliegers van MVA.
Tenslotte wordt bij de meeste vragen op dit forum door menigeen het antwoord gegeven dat daar de sleutel van alle oplossingen liggen.
Of het nu gaat om zender keuze, zender indeling, toestel keuze of wat dan ook, alle beginners kunnen hun antwoord vinden bij de lokale modelclub... FOUT dus.
Niet dat de modelbouwers niet bekwaam zijn of zo.
Het tegendeel is waar, maar iedereen heeft zijn eigen mening, opvatting en overtuiging.
Dat maakt het als beginner niet echt makkelijk.

Dus mijn vraag "moet ik nu mode 1 of mode 2 gaan aanleren om te vliegen (bij deze club)?" is niet beantwoord.
Beide worden namelijk gebruikt op de club.
"Welke zender zou ik moeten kopen om gebruik te kunnen maken van de leerling-leraar koppeling?" Er zijn veel verschillende soorten en modellen binnen de club.... dus waarschijlijk zender doorgeven. Enzovoort.

Oftewel. Terug bij af.
Ik ga mijn eigen keuzes maken en probeer daarna wel iemand te vinden die me daarbij kan helpen.

accw zei:
Dus mijn vraag "moet ik nu mode 1 of mode 2 gaan aanleren om te vliegen (bij deze club)?" is niet beantwoord.
Beide worden namelijk gebruikt op de club.
"Welke zender zou ik moeten kopen om gebruik te kunnen maken van de leerling-leraar koppeling?" Er zijn veel verschillende soorten en modellen binnen de club.... dus waarschijlijk zender doorgeven. Enzovoort.

Oftewel. Terug bij af.
Dat verbaast me. Het standaard systeem is Mode 1 met getrokken gas, voor degenen die al een eindje op weg zijn en per sé met Mode 2 willen blijven vliegen zijn er inmiddels ook instructeurs in het team. Maar het advies aan nieuwkomers blijft: Mode 1 -MVA-style-. Ik heb nog geen bericht ontvangen dat dit nu anders zou zijn. Leraar/leerling koppeling wordt niet veel gebruikt, (ik vindt het geen goede methode, want de leerling heeft geen idee wat 'ie staat te doen...) daarover is nooit een vaste regel geweest.
Je kunt natuurlijk op een club aan komen lopen en dan eens de mening van diverse aanwezige vliegers vragen, maar als er op die club een speciaal instructieteam functioneert, is het zaak om daar de informatie te gaan halen.

accw zei:
Ik ga mijn eigen keuzes maken en probeer daarna wel iemand te vinden die me daarbij kan helpen.
Ik ben zo vrij te veronderstellen dat dat niet volgens het advies is geweest van degenen die je gaan leren vliegen (het instructieteam). Vraag naar de woordvoerder van het team en laat je even helder uitleggen hoe het nu eigenlijk gaat. Probleem opgelost.... :D

Misschien dat mijn vorige posting niet helemaal duidelijk was.
Ik doelde op eerdere vragen/antwoorden op dit forum.
Er wordt namelijk al heel snel naar een club verwezen als zijnde de enige goede manier om antwoorden te krijgen.

Omdat ik al wat ervaring heb met vliegen in mode 2 (zie eerdere postings) met een vliegtuig zonder rolroeren, was mijn vraag op dit forum hoe ik e.e.a. dan op mijn zender moest indelen.
Het liefst met zo min mogelijk aanpassingen.
Eén van de antwoorden was... informeer bij de club.

Toen ik e.e.a. ging navragen op de club, bleek het niet zo van belang te zijn. Vooral omdat er instructeurs voor beide modes zijn.
Ik heb mijn vragen gesteld aan mensen van het bestuur. Conclusie was, tien modelvliegers, tien meningen (over alle zaken van de sport).
Vandaar dat ik maar mode 2 blijf vliegen. Het lijkt voor mij het meest natuurlijkst.
Toch allen bedankt voor jullie antwoorden.
grt,
Alex

Prima,

Ik help je in ieder geval. Je kunt bij mij terecht voor Mode 1 (normaal en MVA-style), Mode 2 en uiteraard LB!

Precies goed! Doen wat je al deed en daarbij hulp zoeken als je les wil krijgen. Ik veronderstelde dat je geheel nieuw was in de hobby.
Mijn opmerking was alleen bedoeld als goed argument om hoog-laag en aileron uit elkaar te houden als je wil gaan wedstrijdvliegen, niets meer en niets minder. Dat ervaar ik als handiger (minder storende invloeden ondeling) als je figuren wil gaan vliegen. Ik vlieg al vanaf de jaren zestig met hoog-laag en aileron op één stick en het bevalt mij zo goed dat ik niet anders meer wil/kan maar ik merk gewoon dat ik niet zo precies stuur als zou moeten voor wedstrijden...
Tien vliegers tien meningen is nu wat de hobby zo leuk kan maken als die mensen goed kunnen uitleggen waarom ze doen wat ze doen. Je kan vrijwel alle kanten op en de lol is juist dat je zelf een eigen manier van bouwen en vliegen kan ontwikkelen die bij je past binnen de grenzen van de veiligheid, gebruikmakend van ervaringen van anderen. Ik heb ook nergens zoveel individualistische mensen gezien als in de modelvliegerij terwijl ik in mijn vak ook heel wat tegenkom.

Hans Delemarre

@bruno
Ik wil daar graag gebruik van maken ;-)
Waarschijnlijk schrijf ik me pas begin volgend jaar in.

@delcam e.a.
Ik ben begonnen met vliegen toen ik 17 was (17 jaar geleden).
De vliegers bij de modelclub in Zaandam hadden deze indeling. Deze heb ik dus toen aangeleerd.
Na een paar keer vliegen is het verwaterd doordat ik geen vervoer had naar het vliegveld.
Vorig jaar begonnen opnieuw begonnen met vliegen, maar nu indoor.
Uiteraard heb ik dezelfde zenderindeling gebruikt.

Omdat ik nu binnenkort een model met rolroeren wil gaan bouwen en vliegen, kwam de vraag van hoe ik e.e.a. moest indelen op de zender.
Maar dat is nu helemaal helder.

Volgend jaar wil ik mijn Westerly bij de MVA op gaan laten. Vandaar dat ik ook wel wilde weten of ik daar met mijn indeling uit de voeten kan... en gelukkig wel.

@Dirk
Helaas kan ik niet even mijn Westerly laten proefdraaien bij de MVA.
Ik heb een 40MHZ zender op kanaal 50. Omdat het aangrensende vliegveld van Gooi en Eemland deze frequentie al gebruiken, moet ik nu een nieuw kristalset kopen. Weet jij toevallig welke nu nog vrij is?

grt,
Alex

Back