Zender instellen: idle ups en afhankelijke variabelen - heli

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
F

Fabian

Guest
Graag zou ik willen weten hoe dat jullie de switches indeelt en vooral waarom op die manier.

Ik hoef nu nog niets af te leren, dus wil ik graag een goed overwogen keuze maken hoe ik de switches, knobs en sliders wil indelen.

Op dit moment ziet mijn knopjes overzicht er als volgt uit:

- Grote tijdelijke switch (met veer) voor de throttle cut (motor af)
- Switch daarboven voor throttle hold
Zit voor de logica niet aan de kant van het gas...... oeps

Links zit een 3 standenschakelaar voor de gyro (normal, idl2 en idl3). Uiteindelijk denk ik dat ik de gyro afhankelijk moet maken van de idle up setting, anders krijg ik waarschijnlijk problemen met een eventuele revo-mixing. Het wordt dan een conditie en dat scheelt weer een switch omzetten en nadenken... De 3 std switch zit boven de rudder stick.

Tevens heb ik een dual rate / expo switch ingesteld. Op dit moment is het 1 stand, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die meerdere rates gebruiken?? Triple rates?? Switch up is 100% aansturing, naar beneden is bv 80% D/R en 20% expo (preciezer rond neutraal)

Voor het gemak heb ik bij het starten alles zo staan ingesteld dat alle schakelaars up moeten staan. Kan dat al niet meer fout gaan.... als ik een beetje nadenk.

Onderdelen waar ik over nadenk en nog geen antwoord op heb:

- Wil je de gyro onafhankelijk (met een switch) van de andere instellingen kunnen aanpassen?
- Voor welke assen wil je Dual Rates onafhankelijk in kunnen stellen?
Cyclic bij elkaar of juist los omdat rol aileron en elevator een andere feel hebben?
- Idle ups.... tja... met mijn hooveren nog niet echt nodig gehad: maar wil me er toch al mee bezig gaan houden.

Oftewel hoe kan ik de switches het meest gunstig indelen.... daar gaat weer een avond dat ik niet kan slapen omdat ergens over nadenk ;-).

Heeft iedereen een vaste instelling of is dit juist een puur persoonlijke indeling???

Of ben ik te ongeduldig dat er nog geen antwoorden zijn ;-)

Ik hoor graag hoe jullie knoppen ingedeeld zijn en vooral ook WAAROM.

Bedankt alvast!

Fabian,

Ik denk dat je zelf al het antwoord hebt gegeven, de indeling is heel erg persoonlijk. Die schakelaars die je het meest gebruikt zal je zo goed mogelijk berijkbaar plaatsen. Als het even kan zo dat je je vingers niet van de knuppels hoeft te halen.
Wil je dual-rates gebruiken en zo ja welke dan en waarom? Idle-up hetzelfde. Persoonlijk gebruik ik twee idle-up instellingen, één met een laag rotor toerental en de tweede met hoog toerental.
Het is dus heel moeilijk om je te vertellen wat en hoe. Ga er eens voor zitten en maak eerst voor jezelf uit wat je wilt en kijk dan hoe de dat op een voor jou optimale manier kunt bereiken.

Alvast bedankt Ernst,

Er zijn maar weinig vliegers die deze topgeheimen prijs geven ;-).

Ik denk dat ik gewoon ergens begin, en dan wel zie of het (on)handig is. Blijkt het niet te werken dan is het 5 klikken en de switch is omgezet :-)

Het is geen geheim maar gewoon een persoonlijke voorkeur

Ik heb een fc18.

Links stick pitch (naar me toe is pos) en de staart
rechter stick tuimelschijf.

Boven de linker stick zitten een aantal trimmers maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Ooit op advies er in gekocht maar nooit echt handig gevonden. Ook zit daar mijn idle up naar beneden is 1 in midden normal en naar boven 2.

Boven de rechter stick zitten 7 schakelaars.

Bovenste rij is om funkties over te geven voor leerraar bedrijf
onderste rij is links trottle hold en recht leerraar master switch.
En nog 1 op pos drie dit is een switch kanaal (7) maar gebruik ik ook niet. was ooit bedoel voor een foto camera maar daar is tot nu toe niet van gekomen.

Dan heb ik nog twee extra schuifjes. De schuif naast de linker stick is pitch trim en schuif naast de rechter stick is de gyro.

motor uitzetten doe ik gewoon met de gas trim

Dit is allemaal zo gegroeit is het voor een ander makelijk ik weet het niet, voor mij werkt het.

gr Remco

das helemaal persoonlijk maar bij de meeste zenders ben je gebonden aan een vaste idleup switch.

ik zou throtlle hold niet langs de throttle kill switch zetten, als je eens een autorotatie wil maken heb je kans dat je een "echte" moet gaan manken.

Gents,

Sinds we sinds 2 maanden ook "aan de heli" zijn, ben ik ook benieuwd naar verschillende meningen ovder de setup van je zender van diverse mensen.

Heb alleen het probleem dat we ook fixed wing vliegen dus daar heb ik ook schakelaars voor nodig (ontkoppelen etc).

Dus wat voorbeelden van anderen zou ik ook leuk vinden, dan kan ik een betere keuze maken.

Jaja, ook gisteren in Utrecht geweest....

ik wil mijn setup wel verraden hoor, alleen zal niet iedere zender zo vrij programmerbaar zijn als de mijne.

ik heb:

helemaal linksachter de grote switch: throttle kill.
die heb ik speciaal niet op de verende switch gezet, puur omdat tegen de tijd dat ik die in de vlucht ga gebruiken dat er dan ook echt iets mis is en ik niet wil dat hij bij bv volgas situaties niet uit zou gaan als ik het wil omdat ik de verende niet lang genoeg ingedrukt zou houden.
daarboven linksachter: mijn schakelaar voor normal, idle 1 en idle2
voorpaneel linkse kant: linkse switch, op curves vliegen of govenor aan
voorpaneel 3 standen switch linkse kant: ik had daar mijn idle ups zitten, maar met de duimen vliegend vond ik die switch niet fijn te bedienen.
voorpaneel rechterkant: linkse switch, gyro rate of HH.
voorpaneel rechterkant: rechtse switch, voorgeprogrameerd voor dual rate op de rudder, gebruik het echter niet, alleen op de sim voor het oefenen van een piroflip, maar denk dat in real life ik het zonder dual rates ga proberen.
rechtsachter: switch met veer: geen functie
kleine switch rechtsachter: throttle hold voor autos.

verder gebruik ik geen dingen als regelbare gain op knoppen of sliders, ook geen variabele toerentallen of hoverpitch op de knoppen of sliders, ik heb daar geen behoefte aan.

Dáng!!

Ik zie er nog van komen dat ik een dedicated helizender moet kopen, het lijkt zo wel een stekelvarken (excuus, goed bedoeld)!! met al die knoppen.
Anyhow, dit is info waar ik wat aan heb!
vlieg je met gas rechts?

Gerard, kun je geen plaatje (met textbellen aan de switches) maken en in dit draadje plempen?

hoi richard, nee ik vlieg gas links, met rudder, en de hele swash (roll/nick) rechts
en de switches:
afb3567.jpg

let wel, dat is puur persoonlijk, je moet ze indelen zoals jou gemakkelijk lijkt, en je goed bij de schakelaars kan.
edit, is een beetje moeilijk te lezen, maar er staat dus bij de onderste switches links:
links:govenor/curves
rechts:niks
en bij de restse onder:
links:gyro normal of HH
rechts:niks

ai ai.

Dit gaat zwaar tegen een beslissing aan drukken voor een speciale helizender...

Het is als de ABN reclame.
het begint met ambitie, ze zeggen alleen nooit hoe het eindigt...
Het is dus begonnen met een goedkope heli, die is ge-upgrade, alle startspullen erbij, nóg een heli erbij....kresje...ik kan dus niet meer zeggen dat ze me de zak uitvliegen, maar dus uit hoovveren....

Ik probeer met de fixed wing achtergrond mijn kennis in het helivliegen op te bouwen, ik luister goed, maar ik neem niets klakkeloos over, ook niet als dat gebruikelijk is in "dat wereldje".
Stukkie common sense gelardeerd met eigenwijsheid.

Ik ben er ook nog niet uit over de diverse schakelaars, of ik die überhaupt wel wil.
Ik vlieg al 25 jaar fixed wing en heb nooit de behoefte gehad aan een "kill switch". Zelfs niet met dikke benzine torren. Waarom in de heli-wereld dan wel? Bij een "massive" (zender) storing doet die ook niks.

Ik heb kortgeleden een benzine motor naar E-ontsteking omgebouwd en als nieuwste optie een e-schakelaar (SM Modellbau) tussen de accu en de motor gezet.
Deze schakelaar maakt de ontsteking life bij 1/4 trim gas. Dus als ik storing zou krijgen en het blijft enigszins werken dan kan ik door de trim naar achteren te zetten zowel de ontsteking afzetten als de carb sluiten.
Voordeel is ook: de motor kan niet aanslaan als de ontvanger af staat (bij een normale schakelaar wél als de crab in de goede stand staat, Murphy's law...)
En je kunt niet vergeten de schakelaar af te zetten na het afzetten van de motor...

Leuke discussie, leerzaam, het forum ten voeten uit!

Trottle kill gebruik ik ook niet doe het altijd met de gas trim. Op futaba zenders (in mijn geval de fc18 v3) kan je met een extra schruif kanaal de trottle en pitch trim van elkaar scheiden. Je hebt dus een apparte trim (de standaard trim) voor het gas en een schuifje voor de pitch.
1 schakelaar ontkom je echter nooit aan en dat is de idle up / normal mode schakelaar. Je moet kunnen schakelen tussen verschilende toerentallen en curve's als je eventueel meer wil doen dan alleen rondvliegen. Maar als je alleen schaal rond wil vliegen kan je zelf daar over dicuseren.
Blijft er nog een over de trottle hold... Wil je autorotaties oefenen :? zo ja dan kom je er niet onderuit.

Maar Richard ik ben het met je eens het is allemaal heel persoonlijk. En je moet gewoon de boel indelen zoals jij het pretig vind. Wat wel handig is als er meerdere helipiloten in de club zijn het en beetje het zelfde (proberen) te houden. Kan je mekaar teminste helpen.

gr Remco

geloof me dat je een kill switch fijn vind mocht er iets afploppen onderweg waardoor het ding er stuurloos richting mensen vandoorgaat (hopelijk nooit)

en in geval van dikke zender storing vertrouw ik op mijn pcm failsafe die het gas dichtdoet.
als het misgaat MOET de energie uit de rotor of het gaat helemaal mis.

ook een situatie waar je aan het vallen bent en gaat crashen, is het wijs om het gas af te sluiten, ooit een heli zijn eigen helmaal aan barrels zien slaan omdat er nog gas opstond bij een crash ?

Back