zender laden via laad snoer

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb een vraag omtrent het laden van mijn zender via een laadsnoer.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon geen sluiten antwoord vinden, dus probeer ik het zo maar even.
De lader die ik heb is een graupner ultramat 14 en de zender is een Acoms Technisport V, en 8 Gp 2700 mh batt. tevens ben ik in het bezit van het snoer dat in de zender kan.
Mijn vraag is nu wat zijn de instellingen van de lader die ik moet gebruiken om mijn zender op te laden via dit laad snoer.

alvast bedankt

kees

o dat is heel simpel je sluit gewoon je snoertje aan op je later en je zet je lader op 0.5 Ampere.
verder hoef je niets te doen als hij vol is slaat hij vanzelf uit

m.v.g

Raymond Ramaakers

he oke bedankt he.
Die site wist ik al aleen dat die beschrijving er in het nederlands was nog niet kan ik me broertje blij maken.
zal hij vast wel leuk vinden.

In de handleiding staat ook dat de in de zender aanwezige beveiligingsdiode moet worden kortgesloten om het laden van de zenderaccu met de Ultramat 10 mogelijk te maken.
Van deze handeling ben ik geen voorstander. De diode beschermd de kwetsbare printsporen en/of dunne bedrading tegen kortsluiting door de bananenstekers van de laadkabel. Eventuele schade door kortsluiting kan aanzienlijk, en misschien onherstelbaar zijn.

Beter is het de zenderaccu te laden middels een eenvoudige langzaamlader. De laadstroom is 1/10 van de capaciteit. In jou geval dus 270 mA, de laadtijd is ongeveer 16 uur.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Bedankt voor de snelle Reacties.

N.P.S. zei:
Beter is het de zenderaccu te laden middels een eenvoudige langzaamlader. De laadstroom is 1/10 van de capaciteit. In jou geval dus 270 mA, de laadtijd is ongeveer 16 uur.

Ik begrijp dus dat ik beter een gp lader kan gebruiken dan is zijn ze binnen 4 uur alle 8 geladen.

Ik ken de specificaties van een GP-lader niet, maar als de accu binnen 4 uur vol is, is het geen langzaamlader. Standaard langzaamladen met jouw accu's gaat met 270 mA gedurende ongeveer 16 uur.
Zo'n eenvoudige lader bestaat uit een plastic doosje met een aantal stekerbussen met verschillende laadstromen. Een lampje geeft aan dat een bepaalde uitgang wordt gebruikt. Verkrijgbaar bij elke modelbouwzaak en geleverd door vrijwel alle modelbouwfabrikanten.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Het gaat om deze lader, als ik de handleiding goed begrijp laad hij met 4x 2700mh AA batt. met 575mh

s_366.jpg

Wij gebruiken zenderpacks van 8 zellen , dus geen losse zellen in de zender.

Of in de Acoms een zenderpack past kan ik niet zeggen maar zou wel beter zijn .

Losse zellen kan je goed met de gp-lader opladen.
Heb er ook soiets voor de digikamera.

Mvg Johan

Ik hoop niet dat je losse cellen gebruikt in je zender. Dat is vragen om moeilijkheden en wel om de volgende reden:

De aansluitpunten van de accu's gaan altijd oxideren. Er komt dus met zekerheid een moment dat de accu geen contact maakt met het contactveertje. De zender valt uit en het model is onbestuurbaar.

Veel zenders hebben de modelijkheid het accubakje met aansluitveerjes te verwijderen en een samengestelde accu te plaatsen.

Als je goed kan solderen kan je de accu's samenbouwen tot een accupakket. Heb je wenig of geen ervaring met solderen koop dat een samengesteld pakket. Met een slechtgesoldeerde verbinding is het middel immers erger dan de kwaal.

Veel succes!
N.P.S.

Back