Zender "loopt" leeg

• Topicstarter Topicstarter Serpentfreak
  • Startdatum Startdatum
S

Serpentfreak

Guest
Hallo!

Ik was net even aan het rijden, en ben vanmiddag ook met de zender bezig geweest.

De zender stond op 9,5 v vanmiddag, half uur aangehad om dingen af te stellen. Ik pak alles in en wil gaan rijden vanmiddag, doe de zender weer aan, zie 9,3 Volt staan, en binnen een kwartier, zie ik hem in een keer teruglopen van 9,3 v naar naar 8,5 en begon toen te piepen. Hoort dit zo?

Wat is er aan de hand?

En als de zender op het display 9,7 V aangeeft wil dit dan niet zeggen dat deze vol zit?

Afhankelijk van de manier van laden (langzaam/versneld/snel) geeft een volle 9,6 Volt accu 10,7 tot 12 Volt (1,35 tot 1,5 Volt per cel).

Bij 9,6 Volt is er nog 20% lading over. Als de accu opeens redelijk vlot leeg is heb je een kwalitatief goede en nog tamelijk nieuwe accu. Deze heeft dan nog een erg steile cut-off karakteristiek. Na een x aantal ontladingen en ladingen zal de accu wat slechter worden en minder abrupt leeg zijn.

Dat is mooi, ik dacht namelijk dat ik ze al weg kon gooien, ze zijn dus niet defect. Ik heb 8 cellen van 1,2 V 17 oo Mah NImH.

Dus al ik het goed begrijp, zodra het display 9.6 v aangeeft (terwijl het 8x 1.2 v cellen inzitten) dan is de accu bijna leeg?

En dan nog een vraag:
Als ik 180 Ma oplaad voor een tijd van 15 uur, zijn ze dan vol?

Bedankt voor de reactie.

Serpentfreak zei:
Dat is mooi, ik dacht namelijk dat ik ze al weg kon gooien, ze zijn dus niet defect. Ik heb 8 cellen van 1,2 V 17 oo Mah NImH.

Dus al ik het goed begrijp, zodra het display 9.6 v aangeeft (terwijl het 8x 1.2 v cellen inzitten) dan is de accu bijna leeg?
Nee dat is niet juist. De spanning van de accu is tegen de 12V als hij worstvol is geladen en net van de lader is gehaald. Binnen enkele uren zal die spanning dalen tot rond de 11V. Als je de zender gaat gebruiken zal de spanning binnen vrij korte tijd verder inzakken tot hij ongeveer 10V is. Daarna zal de spanning langzamer zakken tot ongeveer 9V. Dan is de accu bijna leeg en zal de spanning weer sneller inzakken. De spanning zal dus gedurende een behoorlijk lange tijd rond de 9,6V blijven.
De accu is pas echt leeg als de spanning tot ongeveer 8V is gedaald maar pas wel op, de spanning zakt binnen heel korte tijd van ongeveer 9V naar 8V. Als dus het accu alarm op je zender afgaat moet je binnen 10 minuten stoppen met het gebruik van je zender. Dus als je vliegt direct landen of als je vaart je boot zo snel mogelijk naar de kant halen en als je rijdt moet je je auto naar de pits rijden.

Serpentfreak zei:
En dan nog een vraag:
Als ik 180 Ma oplaad voor een tijd van 15 uur, zijn ze dan vol?

Bedankt voor de reactie.
Je hebt 1700mAh cellen, als ze echt leeg zijn moet je ze gedurende (1700/180)*1.4=13,2 uur. Afgerond is dat 13 uur. Langer is absoluut niet nodig en op den duur zelfs schadelijk voor de accu. Zie ook bij de Modelbouw FAQ de stukjes over NiCad en NiMH accu's.

Bedankt voor de uitleg!
Super!

Ik heb nu de zender opgeladen zoals uitgelegd.

Hij gaat niet verder dan 11 V inderdaad, als ik hem aanzet zie je hem vrijwel meteen zakken naar 10,6V. Hij moet dus nu blijven hangen rond 10,5 V. Ik ga het van het weekend uitproberen.

Als we het dan toch over accu's hebben en laadtijd zit ik met nog een vraag. Voor de starterbox heb ik een gelaccu van 12V 10 Ah, ik laad deze op met een robbe lader 5 met 500 Ma, als ik de standaard berekening toepas kom ik uit op rond de 28 uur! alleen op de accu staat niet langer als 12 uur opladen.

Lees of begrijp ik het verkeers of kan ik hem gewoon 28 uur 500 Ma opladen?

je rekent goed hoor.
Niet langer dan 12 uur staat er alleen op voor een (standaard) laadstroom van 1A.
(sommige reken voor het rendement factor 1,2 andere factor 1,4)

Ok, ik heb het gelezen, alleen betekent dit dat ik de laadstroom aan moet passen? of dat ik korter moet laden of betekent dit dat ik niet met deze lader een loodaccu kan opladen? (ik kan hem namelijk ook op 60 Ma zetten)

Ik snap het verhaal wel alleen de conclusie op mijn probleem komt niet goed naar voren.

Serpentfreak zei:
Ok, ik heb het gelezen, alleen betekent dit dat ik de laadstroom aan moet passen? of dat ik korter moet laden of betekent dit dat ik niet met deze lader een loodaccu kan opladen? (ik kan hem namelijk ook op 60 Ma zetten)

Ik snap het verhaal wel alleen de conclusie op mijn probleem komt niet goed naar voren.
Je moet een loodaccu niet laden met een lader die een constante stroom afgeeft. Een NiCad lader is dus niet geschikt om loodaccu's te laden. De kans is heel erg groot dat je de accu gaat overladen omdat de laadstroom niet terug loopt als de accu vol raakt. Een goede loodacculader doet dat wel. Als jij de accu met een constante stroom van 500mA laadt zal het niet zo snel fout gaan als je er maar voor zorgt dat je stopt met laden als de accuspanning tussen de 14 en 14,5V is. Ga je dan toch door met laden dan zal er veel meer gas in de accu ontstaan dat via de veiligheidsventielen kan ontsnappen en dat kost je dan capaciteit.
Laden gedurende een bepaalde tijd werkt niet goed voor loodaccu's. Dat gaat op den duur fout voor de accu, de levensduur kan je er behoorlijk mee bekorten.
Koop een lader die (ook) geschikt is om loodaccu's te laden. Ook hier geldt zeer zeker dat een goede acculader zichzelf altijd terug verdient.

De Robbe 5r is wel degelijk geschikt om loodaccu's mee te laden. De juiste uitgang is hiervoor de 500 mah. Wel dient men rekening te houden met het feit dat de loodaccu max 12 ampere en 2 tot 12 volt mag zijn. Maximale stroom die je uit de 5r mag trekken is 700 mah, dus bezet dan niet ook nog alle andere uitgangen.

Groeten Urlien. 8)

Er zijn meerdere robbe laders 5 hoor ! je hebt de gewone en die geeft gewoon een constante laadstroom af op de 500 mah uitgang, er is ook een uitvoering met een schakelaartje bij de 500 uitgang, die kun je dan op loodaccu zetten .

Ik heb het over de 5r - 8308. Deze is zonder schakelaar, maar wel degelijk geschikt voor loodaccu's volgens de specificaties van de lader. Voordat ik mijn infinity had heb ik deze lader ook altijd gebruikt voor mijn loodaccu.

Bedankt weer voor de reacties.

Ik ga idd maar eens op zoek naar een goede loodaccu lader maar
ik denk dat ik de eerste tijd gewoon de loodaccu op de 500 Ma aansluiting laad, en in ieder geval een multimeter erbij en dan na een bepaald aantal uur de Volts checken, als deze tussen de 13,5 en 14,5 V is dan is de accu zo goed als vol.

Totdat ik een nieuwe heb dan.

Je kunt Pb-accu's laden met een universeellader zoals de Lader 5r, maar te lang laden bekort de levensduur van de accu. Niet dat dit dramatische vormen aanneemt, dus de doorsnee modelbouwer zal hiervan niets merken. Als je met een multimeter controleert: 14,1 Volt is de eindspanning, die we in de modelbouw aanhouden voor onze laders.

Het is wel beter een lader met een Pb-uitgang te nemen als je nog moet kiezen, maar deze is wel wat duurder. Deze houdt automatisch de eindspanning op 14,1 Volt.

De Lader 5 is er overigens slechts in 2 versies leverbaar geweest en geen van tweeen heeft een Pb-mogelijkheid. Hiervoor was er vroeger de Lader 6 + 2, die nu is opgevolgd door de Lader 6 + 3.

Back